صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۶۹۱۱

از نتیجه مذاکرات تا تحریم‌های جدید

1ـ جزئیات تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت‌ ‌فضایی ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا، علاوه بر «سازمان فضایی ایران» دو مؤسسه دیگر یعنی «پژوهشگاه فضایی ایران» و «پژوهشگاه هوا و فضا ایران» را هم تحریم کرده است. در اطلاعیه دولت آمریکا ادعا شده که ایران از این سازمان‌ها برای پیشبرد برنامه‌هایی که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، استفاده کرده. پژوهشگاه هوا و فضای ایران بخشی از وزارت علوم و تحقیقات این کشور است در حالی که دو مؤسسه دیگر تحریم شده یعنی سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران هر دو زیر مجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری هستند. مایک پمپئو ادعا کرد آمریکا اجازه نخواهد داد تا برنامه پرتاب موشک به فضای ایران به عنوان پوششی برای توسعه برنامه موشک بالستیک این کشور قرار گیرد. وی تلاش ایران در روز 29 اوت برای آزمایش پرتاب فضایی را یک تهدید جدی خواند. ایالات متحده مدعی شده ایران می‌تواند از فناوری پرتاب موشک به عنوان توسعه توانایی موشک‌های بالستیک خود مجهز به کلاهک هسته‌ای استفاده کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها این ادعا را تکذیب کرده است.


2ـ کارشناسان وزارت اطلاعات درباره متهمان ترورها اختلاف نظر داشتند
«محمود صادقی» نماینده اصلاح‌طلب مجلس در حساب توئیتری خود نوشت: «وزیر اطلاعات طبق برنامه همراه با بعضی از مدیران و کارشناسان ذی‌ربط با حضور در کمیسیون امنیت ملی به سؤالات اینجانب درباره ترور کارشناسان هسته‌ای پاسخ داد. پرسش و پاسخ‌ها بیش از ۴۰ دقیقه طول کشید.» این عضو فراکسیون امید در ادامه نوشت: «بنا بر اظهار علوی، کارشناسان واجا درباره دخالت متهمان در ترورها اختلاف‌ داشته‌اند که پس از بررسی‌ کارشناسی معاون حفاظت واجا عدم انتساب اتهام به آنها محرز شده است. به‌ گفته‌ او متهمان ۵۳ نفر بوده‌اند و پس از احراز بی‌گناهی آنها ۴ میلیارد تومان بابت جبران خسارت به آنها پرداخت شده است. طبق گفته وزیر، عامل ترور شهید مسعود علی‌محمدی، مجید جمالی‌فشی بوده و ارتکاب ترور توسط او محرز و به همین دلیل او محکوم به اعدام شده و حکم اعدام او اجرا شده است.»


3ـ مذاکره با آمریکا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت
«مصطفی هاشمی‌طبا» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «معتقدم آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه هر بار به‌ صورت کلی بگویند که اختیارات باید افزایش پیدا کند و مشخص نکنند منظورشان از اختیارات چیست، بهتر است بگویند کدام اختیار را برای نیل به چه مقصود و هدفی نیاز دارند. ایشان که حتی از اختیارات خودش هم استفاده نمی‌کند. برای مثال در همین مسئله یارانه‌ها قرار بود دولت به کسانی که توانایی مالی دارند یارانه ندهد اما هنوز این یارانه‌ها پرداخت می‌شوند. 5 سال گذشته و تغییری حاصل نشده... رئیس‌جمهور بهتر است از اختیارات خود استفاده کند و مشکلات را کاهش دهد، بعد به سراغ اختیارات بیشتر برود». هاشمی‌طبا در ادامه افزود: «در شرایط امروز فکر می‌کنم هیچ‌ نتیجه‌ای از مذاکرات احتمالی رئیس‌جمهور و دونالد ترامپ حاصل نخواهد شد.»


4ـ خسارت ۱۶ میلیارد دلاری برگزیت برای انگلیس
آژانس تجارت سازمان ملل متحد در گزارشی نوشت: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا به کاهش دست‌کم ۱۶ میلیارد دلاری انگلیس منجر می‌شود که به منزله کاهش تقریباً ۷ درصدی کل صادرات انگلیس به اتحادیه اروپا است.» سازمان ملل گفته که این رقم با محاسبات محافظه‌کارانه به دست آمده و رقم واقعی به مراتب از ۱۶ میلیارد دلار بالاتر خواهد بود. این گزارش در شرایطی منتشر شده که پارلمان انگلیس در تلاش برای رأی‌ دادن به طرحی است که از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ اکتبر بدون توافق با اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کند. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس گفته دولت او مصمم است انگلیس را در روز ۳۱ اکتبر، صرف‌نظر از هر اتفاقی که بیفتد از اتحادیه اروپا خارج کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات