صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۶۹۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 17 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): عاشورا یک نیمه‌روز بیشتر نبود؛ تاریخ را تکان داد و متحول کرد. یک حادثه، گاهی به قدری عمیق و حکیمانه و بجا در طول زندگی یک ملت اتفاق می‌افتد که تأثیرات آن برای سال‌های متمادی، گاهی برای قرن‌های متوالی باقی می‌ماند.(1386/10/19) *فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

عاشورا و درس‌های امروز!
اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) و خاندان و اصحاب باوفای‌شان پس از 1380 سال چه فایده‌ای برای امروز ما دارد، پرسش مهم و در عین حال پرتکراری است که به نظر می‌رسد پاسخ داده شده است. در حالی که اگر به عمق و گستره این پرسش و پیامدهای نوشوندگی آن دقت کنیم، در هر زمانی باید برای تمهید پاسخی دقیق، صریح و عمیق به آن اندیشید. در واقع، نوع پاسخ و قوت اقناع‌کنندگی آن، تعیین‌کننده عیار ایمان و اعتقاد ما به قیام سرخ امام حسین(ع) است. با این نگاه، نهضت امام حسین‌(ع) به مثابه دانشگاهی خواهد بود که از نقطه آغاز تا عاشورای آن و تا غربت اسارت خاندان مظلوم امام مملو از عبرت‌ها و درس‌هایی است که برای جامعه امروز ما مفید است. شاگرد مکتب امام حسین(ع) در این صورت دیگر به مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خود بی‌تفاوت نیست؛ هنجارزدایی از ارزش‌های جامعه که به قیمت گزاف رشادت‌ها و شهادت‌ها به دست آمده، دل او را به درد می‌آورد؛ از اینکه فساد و ناکارآمدی عده‌ای در سطوح مختلف به کل دین تعمیم و تسری داده شود و نظام اسلامی‌ای که سرچشمه این همه دستاورد و موفقیت است، در مظان اتهام و ناسزااندیشی قرار گیرد، غصه می‌خورد و البته به فکر اقدامی اصلاحی از جنس حسینی است. فایده درس‌آموز دیگر زنده نگه داشتن قیام عاشورا، درس زندگی است. در اهمیت این موضوع و حساسیت آن همین بس که تمام مساعی دشمنان انقلاب و نظام اسلامی معطوف به تغییر سبک زندگی اسلامی و ایرانی امروز ما شده است. در حالی که در حادثه کربلا علاوه بر حماسه، عواطف و احساسات انسانی موج می‌زند که رمز ماندگاری عاشوراست و جامعه امروز به مهربان بودن نیاز شدید دارد. فایده آخری که در اینجا برای عزاداری‌های حسینی ذکر می‌شود کمک به فهم این موضوع است که ما امروز در کدام خط قرار داریم؟ چقدر حسینی هستیم؟ آیا در مسیر آن امام همام گام برمی‌داریم؟ آیا در این مسیر، حاضر به مبارزه و گذشتن از همه چیزمان در راه حفظ دین هستیم؟ اگرچه اسم یزید امروز گم شده است؛ اما یادمان باشد رسم یزیدی همچنان برجاست و هر زمان خود را بازسازی و به اقتضای عصری بازنمایی می‌کند. باید بنگریم بین دو خط حسینی و یزیدی کدام را برمی‌گزینیم؟ خدایا ما را همواره در خط حسینی قرار بده.


▼ گزارش روز

بدون نتیجه!
چه خود انتخاب کرده باشند و چه در فضای رسانه‌ای برای‌شان انتخاب شده باشد! به جریان «عدالت‌خواهی» شناخته می‌شوند، اما امروز آنچه در روزهای اخیر از سوی یکی از شاخص‌ترین چهره‌های این شبه جریان و حامیان آن شاهد بودیم، ما را با این سؤال روبه‌رو می‌کند که خروجی این جریان چیست؟ مگر جز این است که جریان عدالت‌خواهی در شکل صحیح و درست آن باید در طرف مردم و افکار عمومی بوده و تلاش کند افکار عمومی به این نتیجه برسند که قدرت عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد بیش از مفسدان است مگر جز این است که جریان عدالت‌خواهی در شکل صحیح و درست آن باید با ناامن کردن فضا برای مفسدان به آرامش و اطمینان خاطر افکار عمومی کمک کند؟
ناپدید شدن ناگهانی برادران صدرالساداتی و انتشار شایعات فراوان درباره احتمال بازداشت یا حتی قتل آنها از سوی افرادی که پرونده‌شان در ماه‌های اخیر از سوی آنها رسانه‌ای شده است و زیر سؤال بردن دستگاه‌های امنیتی و انتظامی از سوی اطرافیان و حامیان آنها جز آنکه مردم را نگران و افکار عمومی را بدبین کند، چه دستاوردی داشته است؟ خود اختفایی این افراد با بهانه‌های کودکانه و واهی و ارائه مشی کاریکاتوری از مبارزه با فساد و عدالت‌خواهی، رهاوردی جز به حاشیه راندن و لوث کردن عدالت‌خواهی نداشت!
البته فراتر از اتفاقات اخیر این سؤال نیز مطرح است که این افراد از آغاز فعالیت‌شان تاکنون چه دستاوردی برای برقراری عدالت در جامعه و جلوگیری از دست‌اندازی‌ها به بیت‌المال داشته‌اند؟
در خوش‌بینانه‌ترین حالت اقدامات‌شان بدون نتیجه بوده است! افشای موردی و گزینشی پرونده‌های افراد و طرح نام‌ها و ادعاها پیش از آنکه قطعی باشد، تاکنون جز آنکه ذهن مردم را درگیر کرده، فایده‌ای نداشته است! «جریان عدالت‌خواهی» عنوانی است که باید به گروه یا نهادی اطلاق شود که با سازوکاری مدون و عملکردی روشن به این عرصه وارد شود و فرایند و سازوکارهایی را برای پیشگیری از تکرار فساد طراحی و پیشنهاد کند! نه اینکه با طرح چند نام و ادعاهایی که قابل اثبات نیستند، تنها به سوءظن در جامعه دامن بزنند! مسئله‌ای که امیدواریم با حضور جوانان مؤمن انقلابی شکل واقعی و درست بگیرد، ان‌شاءالله!


▼ خبر ویژه

بیش از سه ساعت «گلوبال هاوک» را رفتارشناسی می‌کردیم
«امیر خوش‌قلب» معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش درباره جزئیات ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین «گلوبال هاوک» ارتش آمریکا به دست نیروی هوافضای سپاه در حریم هوایی کشورمان گفت: ما این پرواز را در طول مسیر که شاید بیش از سه ساعت طول کشید، کاملاً رصد و رفتارشناسی می‌کردیم که به دنبال چه چیزی است. شاید در همان مراحل اولیه کار می‌توانستیم اقدامات اولیه را انجام دهیم؛ اما اجازه دادیم کار خود را انجام داده و مسیر را طی کند. در کل مسیر هم اخطار می‌دادیم که رفتارت را تصحیح کن و در قالب رفتارهای بین‌المللی قرار بده؛ اما هیچ توجهی به این اخطارها و تذکرات شبکه یکپارچه پدافند هوایی نکرد که در انتها در یک زمان بسیار کوتاه که برایش غافلگیرکننده هم بود، در یک اقدام بسیار سریع، به موقع و هوشمندانه با توجه به اینکه ما اتاق‌های عملیات مشترک داریم، با تصمیم‌گیری مشترک در این اتاق عملیات مشترک در کوتاه‌ترین زمان به این نتیجه رسیدیم که این هدف متخاصم به یکی از سامانه‌های نیروی پدافندی هوافضا در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی (نیروی هوافضای سپاه) واگذار شود که نتیجه‌اش هم برای مردم عزیز بسیار خوشحال‌کننده بود.

 

▼ اخبار
1ـ جنگ روانی دشمنان مقاومت علیه نهادهای دینی عراق
دولت عراق فعالیت شبکه تلویزیونی «الحره» وابسته به ایالات متحده آمریکا در عراق را به مدت سه ماه ممنوع کرد. ماجرا از آنجا آغاز شد که این شبکه با پخش برنامه‌ای با موضوع فساد مالی در نهادهای دینی عراق، سعی کرد این‌گونه القا کند که نهادهای دینی در عراق اعم از شیعه و سنی، فعالیت‌های غیر شفاف اقتصادی داشته و محل هزینه وجوهات دریافتی از سوی این نهادها مشخص نیست. این در حالی است که به اذعان بسیاری از آگاهان مسائل سیاسی و اقتصادی در عراق و به استناد مدارک روشن، نهادهای دینی در این کشور به ویژه نهادهایی که مورد رجوع عموم مردم و پرداخت وجوه شرعی و نذورات آنهاست، از جمله شفاف‌ترین مجموعه‌ها در امور مالی هستند. به نظر می رسد، پس از تلاش‌های گسترده محور ضد مقاومت اعم از آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات در اشکال گوناگون، برای بر هم زدن ثبات و آرامش سیاسی شکل گرفته در عراق، ماشین جنگ روانی غرب، این بار سرمایه اجتماعی نهاد دین و دولت در عراق را نشانه گرفته‌اند و به دنبال خدشه دار کردن سلامت این نهادها در افکار عمومی هستند.


2ـ از نظر آمریکا اخاذی دقیقاً چیست؟!
به دنبال پیام توئیتری «مایک پمپئو» درباره آنچه او «اخاذی هسته‌ای ایران» خوانده بود، «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی توئیتری خطاب به وزیر خارجه آمریکا نوشت: «مایک پمپئو! اخاذی دقیقاً چیست؟ آیا اخاذی نقض یک قطعنامه (شورای امنیت) سازمان ملل و مجازات کردن کسانی که آن را رعایت می‌کنند، نیست؟ پیشنهاد رشوه برای دزدی نفت و تحریم کردن آنهایی که رشوه را نمی‌پذیرند؟ شاید هم (اخاذی) درخواست تسلیم شدن ایران یا تأکید بر گرسنگی کشاندن مردمش باشد؟ یا اینکه (از نظر شما اخاذی) یک اقدام قانونی طبق مفاد برجام است؟» ظریف به همراه این توئیت، چهار عکس از اظهارات ‎مقامات آمریکایی، شامل «پمپئو» و «برایان هوک» علیه ایران به همراه تصاویری از بند 36 برجام منتشر کرده است.


3ـ مشی آقای رئیسی به تقویت روحیه قضات پاکدست منجر می‌شود
«احمد توکلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی با اشاره به شدت گرفتن اقدامات مؤثر، قاطع و مداوم قوه قضائیه در مبارزه با فساد در دوره جدید فعالیت دستگاه قضا نوشت: «آقای رئیسی از همان روزهای نخست مسئولیت به احیا یا تقویت ارزش‌هایی در قوه قضائیه اهتمام داشت. این مشی دو نتیجه فوری دارد؛ نخست آنکه ابراز مؤکد راهبردها و رویکردها در واقع به تعهدات قوه قضائیه و رئیس آن تبدیل شده است. به همین دلیل توصیه بنده این است که در همین جا بایستند و با همت بلند به سرعت به ارائه کارنامه عملی همت کنند. این روش امید برانگیخته شده را تحکیم می‌بخشد. دوم اینکه این مشی به تقویت روحیه و تشجیع اکثریت قضات که پاکدست و پاکدامن‌ هستند؛ منجر شده و می‌شود.»


4ـ مشکلات ناشی از استفاده نکردن از فرصت‌هاست
«ابراهیم امینی» عضو شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه «آرمان» درباره گلایه‌های برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور درباره کم بودن اختیارات‌شان گفت: «اگر به خوبی از این اختیاری هم که وجود دارد، استفاده شود، می‌توان خیلی از کارها را بهتر پیش برد و انجام داد. فکر می‌کنم ما کلاً عادت کرده‌ایم یک مقدار فرافکنی کنیم و مسائل و مشکلات را گردن همدیگر بیندازیم. در حالی که در یک فضای منطقی اگر روابط نهادهای سیاسی و تعامل‌شان بر اساس شاخصه‌های قانون باشد، خیلی از مشکلات قابل حل است. علت اینکه شاهد خیلی از مسائل و مشکلات هستیم، این است که ما خودمان نمی‌توانیم از فرصت‌هایی که داریم به خوبی استفاده کنیم.»

 

▼ اخبار کوتاه
مجله «تایم» در گزارش اختصاصی نوشت: «آمریکا و گروه طالبان طی نه دور گفت‌وگو در دوحه قطر که با هدف پایان دادن به خشونت‌ها در افغانستان صورت گرفت، بر سر مفاد یک توافق‌نامه به نتیجه رسیده‌اند.» بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در صورت موافقت دونالد ترامپ با مفاد توافق‌نامه، حدود ۵۴۰۰ نظامی آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد و پنج پایگاه این کشور هم برچیده می‌شود. احتمال زیاد به هم خوردن این توافق‌نامه و پایبند نبودن گروه طالبان به آن باعث شده است پمپئو از امضای آن خودداری کند.
«علیرضا میریوسفی» مسئول مطبوعاتی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل گزارش‌های رسانه‌ای درباره احتمال دیدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک را رد کرد و گفت: درخواستی نشده و دیداری هم انجام نخواهد شد. پیش از این خبرگزاری «کیودو» ژاپن به نقل از یک منبع آگاه در دولت آمریکا ادعا کرده بود، واشنگتن پیشنهادی برای دیدار میان روحانی و ترامپ در حاشیه نشست مذکور مطرح کرده بود.
«محمد سلامتی» دبیرکل سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه همه تلاش ما باید این باشد که مردم حضور گسترده‌ای در انتخابات داشته باشند، گفت: «اگرچه مذاکره با شورای نگهبان را بد نمی‌دانم، اما کارساز هم نمی‌دانم. شرط و شروط را باید برای بعد بگذاریم، آن هم شرط و شروطی که بحث‌انگیز و اختلاف‌برانگیز است.» وی تأکید کرد: «معتقدم در این انتخابات بهتر است هر جناح و خط فکری خودش به تنهایی وارد میدان شود.»
«پی‌یر هاسکی» روزنامه‌نگار فرانسوی در یادداشتی با عنوان «شلیک به میانجی‌گری فرانسه در پرونده ایران» در پایگاه اینترنتی «فرانس اینتر» ضمن بررسی موانع و چالش‌های میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن، نوشت: «ترامپ در نشست سران گروه 7 تا اندازه زیادی با فرانسه به توافق رسیده بود؛ ولی با بازگشت به کشورش، مشاوران او، نظرش را تغییر دادند.»
«محمدباقر قالیباف» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مجلس نو، یعنی مجلسی که برایش پشت در‌های بسته تصمیم نگیرند، گفت: «مجلسی که نماینده در آن وعده‌ای بدهد که به آن عمل کند؛ مردم از اموال و دارایی نماینده‌شان مطلع باشند و نماینده، نماینده مردم باشد، نه نماینده دولت. جوانان عزیز منتظر تعارف نباشید.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات