صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۶۹۵۵

از جزئیات گام‌ سوم تا رکوردشکنی عجیب

▼ اخبار

1ـ به توانمندی‌های نظامی ایران احترام می‌گذارم!

«جوزف دانفورد» رئیس‌ ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درباره توانمندی‌های نظامی ایران اظهارنظر کرد. وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه «تابستان امسال آنها یک پهپاد پیشرفته و گران‌قیمت آمریکا را با فناوری‌های خودشان سرنگون کردند. آیا این موضوع شما را متعجب نکرد؟» گفت: «آن تجهیزات (پهپاد آمریکایی) برای استفاده در مبارزه‌های پیشرفته طراحی نشده بود. تجهیزاتی که آنها سرنگون کردند، ابزارهای لازم برای محافظت از خودش را نداشت و برای کسب اطلاعات دریایی در یک منطقه بی‌خطر طراحی شده بود. این مسئله مهمی است که مردم باید بدانند.» دانفورد در ادامه گفت: «این را می‌توانم بگویم که ایران تلاش‌های زیادی برای توسعه توانمندی‌های خود در زمینه موشک‌های بالستیک، توانمندی‌ موشک‌های کروز و توانمندی‌های سایبری کرده است. من به این توانمندی‌ها احترام می‌گذارم، ولی توانمندی‌های آنها در هر کدام از این زمینه‌های کارکردی را در حال حاضر در حد توانایی‌های روسیه و چین قرار نمی‌دهم.»

2ـ جزئیات گام سوم ایران در نامه ظریف به موگرینی

«سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره جزئیات نامه محمدجواد ظریف به فدریکا موگرینی گفت: دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه (۱۴ شهریور) با ارسال نامه‌ای خطاب به خانم موگرینی، نماینده عالی سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا اعلام کرد به دلیل تبعات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم‌های آن کشور و ناتوانی سه کشور اروپایی به اجرای تعهدات خود در برجام و در بیانیه‌های کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی ایران از امروز تمامی تعهدات خود در برجام در حوزه تحقیق و توسعه هسته‌ای را متوقف می‌کند. موسوی افزود: در این نامه تأکید شده است این اقدام دقیقاً در راستای حقوق ایران در برجام و به ویژه بر مبنای پاراگراف ۳۶ آن بوده و در پاسخ به نقض گسترده و مستمر برجام طی ۱۶ ماه گذشته صورت می‌گیرد. جزئیات فنی و عملیاتی توقف تعهدات ایران در حوزه تحقیق و توسعه هسته‌ای متعاقباً به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد رسید.

3ـ رکوردشکنی عجیب مجلس در تصویب یک لایحه!

«حسینعلی حاجی‌دلیگانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متأسفانه ۳۳۱ ماده لایحه اصلاح قانون تجارت در مدت ۱۰ دقیقه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مصوب شده است. وی افزود: ضرورت داشت با توجه به اهمیت موضوع کمیسیون مزبور بند به بند ۳۳۱ ماده لایحه قرائت و به لحاظ تخصصی بررسی، مصوب و در نهایت برای رأی‌گیری به صحن ارسال می‌شد. وی همچنین اظهار داشت: اگر این مواد به صورت دقیق و جزئی بررسی می‌شد یا کمیسیون مشترکی با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی و دیگر کمیسیون‌ها در این ارتباط تشکیل می‌شد، شاید متن بهتر و جامع‌تری به صحن ارائه می‌شد. حاجی‌دلیگانی گفت: کلیات لایحه اصلاح قانون تجارت مورد قبول است؛ منتها اهالی خانه ملت معتقدند برخی مواد لایحه ایراد‌های جدی دارد.

4ـ کاهش 76 درصدی مبادلات ایران و اروپا

آمار منتشرشده از سوی اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد، مبادلات تجاری ایران و 28 عضو این اتحادیه در نیمه نخست سال جاری میلادی با افت قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است. مبادلات دو طرف در شش ماهه نخست سال 2018 بالغ بر 10/67 میلیارد یورو بوده که این رقم در شش ماهه نخست امسال یک‌ چهارم شده و با افت 76 درصدی به 2/56 میلیارد یورو رسیده است. افت قابل توجه تجارت اتحادیه اروپا با ایران در نیمه نخست سال 2019 در پی بازگشت تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد، این اتحادیه با وجود وعده‌های خود نتوانسته است از منافع ایران در چارچوب توافق هسته‌ای دفاع کند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات