صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۰۳۰

امام خامنه‌اي حسين زمان است

پایگاه بصیرت / دكتر يدالله جواني

عبارت كوتاه، گويا و پرمعناي «كل يوم عاشورا و كل ارضٍ كربلا» بيش از هر زمان ديگر براي همگان قابل فهم و درك شده است. شهيد سيدمرتضي آويني (رضوان‌الله تعالي عليه) چه خوب و عالمانه و عارفانه گفت: «هر كس مي‌خواهد ما را بشناسد، داستان كربلا را بخواند.» داستان كربلا از آنجا آغاز شد كه با مرگ معاويه، يزيد به قدرت رسيد و تصميم گرفت از امام حسين(ع) بيعت گرفته و ايشان را با خود همراه كند. حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) در برابر چنين مطالبه‌اي نفرمودند، من با يزيد بيعت نمي‌كنم؛ بلكه با بياني برگرفته از انديشه ناب توحيدي فرمودند: «مثلي لايبايع مثله»؛ مثل و همانند من، هرگز با يزيد بيعت نخواهد كرد. حضرت سيدالشهداء(ع) با اين عبارت كوتاه اعتقادي، پايه‌گذار يك حركت عزت‌طلبي، آزادي‌خواهي، عدالت‌طلبي و دين‌خواهي به معناي واقعي كلمه در جهان اسلام شدند.

امام حسين(ع) دليل بيعت‌ نكردن با يزيد را در بياني ديگر اين‌چنين اعلام داشتند: «هيهات مناالذله»؛ ذلت‌پذيري از ما به دور است. در ديدگاه امام حسين(ع) بيعت با يزيد، يعني تن دادن به ذلت و پذيرش خفت و خواري و قرار گرفتن تحت سلطه طاغوت. اين در حالي است كه پيام همه انبياء الهي براي رسيدن انسان به سعادت، حركت در مسير عبوديت و بندگي خداوند يكتا و دوري جستن از طاغوت و ايستادگي در برابر آن است. «و لقد بعثنا في كل امه رسولاً ان اعبدوالله و اجتنبوا الطاغوت.» بديهي است، هر كس مانند امام حسين(ع) بخواهد در مسير عبوديت و بندگي خداـ كه همانا راه سعادت و كمال و عزت ابدي است‌ـ حركت كند، بايد در برابر طاغوتي چون يزيد، دست رد بر خواسته بيعت طاغوت زده و در برابرش بايستد. بر اساس مطالعات دقيق تاريخي، در هر عصر و زماني، طاغوت اعظمي وجود دارد. با هزار و يك دليل، آمريكا اين شيطان بزرگ، طاغوت زمان كنوني ماست.

نظام سرمايه‌داري حاكم بر ايالات متحده، به دنبال سلطه كامل بر جهان و به بردگي گرفتن همه انسان‌هاي روي كره زمين است. وقتي با فروپاشي بلوك شرق و شوروي سابق، آمريكايي‌ها نظم نوين جهاني را مطرح كردند، بوش پدر گفت، نظم نوين يعني حداقل 100 سال رهبري آمريكا بر جهان و بايد ارزش‌هاي آمريكا را بر جهان حاكم كنيم. ارزش‌هاي آمريكايي در نقطه مقابل ارزش‌هاي توحيدي و از جنس ارزش‌هاي فرعوني، نمرودي و يزيدي است.

بديهي است در برابر چنين طاغوتي، موحدان واقعي، آزادي‌خواهان، حق‌طلبان، عزت‌طلبان و همه كساني كه مانند امام حسين(ع) هستند قد علم كرده، از بيعت با آمريكا سر باز زده و در برابر او مي‌ايستند. ايستادگي چهل ساله ملت ايران در برابر آمريكا، منطقي جز ايستادگي امام حسين(ع) در برابر يزيد ندارد. شعارهاي ملت ايران در طول چهل سال گذشته، همانند «حسين حسين شعار ماست شهادت افتخار ماست»، «هيهات مناالذله» و «ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند»، براي اثبات ادعاي مذكور كفايت مي‌كند. از سوي ديگر، آمريكا به مثابه طاغوت زمان، جمهوري اسلامي را در وضعيت كنوني، مانع اصلي سلطه‌اش بر جهان مي‌داند. سلطه آمريكا بر منطقه راهبردي غرب آسيا شرط لازم براي سلطه بر جهان است و سلطه بر غرب آسيا بدون سلطه بر ايران ممكن نيست. يزيد بسط سلطه‌اش بر جهان اسلام را، با بيعت گرفتن از فرزند پيامبر(ص)، يعني حسين‌بن‌علي(ع) يا كشتن و از صحنه خارج كردن ايشان ممكن مي‌دانست.                                    

بر اساس همين محاسبه و برآورد بود كه پس از ناكامي در بيعت گرفتن از امام حسين(ع) تصميم به قتل حضرت به هر شكل و هر قيمت گرفت و اين‌چنين بود كه واقعه كربلا به عنوان «اعظم مصائب» با آن مختصات پديد آمد.

آري داستان امروز ما هم، داستان كربلاست. سردمداران آمريكا، يزيديان اين كربلا از يك سو و از سوي ديگر حضرت امام خامنه‌اي(مدظله‌العالي) پرچمدار اصلي جبهه حسينيان و به تعبير زيباي سيدحسن نصرالله، دبير كل حزب‌الله لبنان، حسين زمان در كربلاي امروز است. اما كربلاي امروز ما، با كربلاي محرم سال 61 هجري يك تفاوت اساسي دارد. به بركت كربلاي اباعبدالله الحسين(ع) و درس‌ها و عبرت‌هاي عاشورا، اكنون تربيت‌يافتگان در مكتب امام حسين(ع)، جبهه حسين زمان را، يك جبهه قدرتمند كرده‌اند. تجارب متراكم شيعه و همه آزادي‌خواهان از عاشوراي امام حسين(ع) تاكنون سبب پديدآيي جبهه‌اي به نام «مقاومت» در برابر طاغوت زمان شده، با اين مختصات كه يزيد زمان، يعني آمريكا نه قادر به گرفتن بيعت از حسين زمان است و نه قدرت كشتن و از صحنه خارج كردن آن را دارد؛ چرا كه جبهه حسين زمان، ياران و اصحاب باوفاي قدرتمندي در يك جغرافياي وسيع دارد. سيدحسن نصرالله در سخنراني روز عاشوراي امسال به عنوان يكي از سربازان قدرتمند حسين زمان، چنين توصيفي از كربلاي امروز دارد: «ما هر گونه جنگ عليه ايران را جنگ عليه كل مقاومت مي‌دانيم كه خيلي از كشورها را نابود خواهد كرد... . در روز عاشورا موضع خود را به عنوان بخشي از محور مقاومت بار ديگر صراحتاً اعلام مي‌كنيم و مي‌گوييم ما بي‌طرف نيستيم. آنان كه مي‌گويند اين جنگ احتمالي، پايان محور مقاومت است، بدانند كه اين جنگ احتمالي پايان اسرائيل و هيمنه آمريكا در منطقه خواهد بود. اين محور كه در رأس آن امام خامنه‌اي ايستاده، اينجا به دنيا اعلام مي‌كنيم كه آيت‌الله‌العظمي سيدعلي خامنه‌اي سيد ما و رهبر ما، حسين زمان ماست... به آقا، سيد و رهبر خود مي‌گوييم اي حسين زمان ما، همچنان كه ياران امام حسين در شب عاشورا گفتند، ما هم مي‌گوييم كه والله اي سرور ما و امام ما، اگر همه ما كشته شويم و بدانيم كه كشته مي‌شويم و ما را مي‌سوزانند، سپس زنده مي‌شويم و اين كار را هزار بار با ما بكنند، اي حسين زمانه، تو را تنها نخواهيم گذاشت... ما در اين محور، جز پيروزي، عزت و حفظ مقدسات و حاكميت خود نديديم.»

نكته بسيار مهم آنكه، نوع نگاه سيدحسن نصرالله، دبير كل حزب‌الله لبنان، در ديگر رهبران اجزاي محور مقاومت اعم از شيعي و غير شيعي، مانند حماس، جهاد اسلامي، حشدالشعبي عراق، نيروهاي وطني سوريه، انصارالله يمن، فاطميون، زينبيون، علويون، حسينيون، گروه‌هاي بحريني و... نسبت به رهبر معظم انقلاب به عنوان «حسين زمان» وجود دارد. روز به روز جبهه حسين زمان قدرتمندتر مي‌شود و نشانه‌هاي قدرتمندي آشكارتر مي‌شود. حضور مقتدي‌صدر در مراسم عزاداري سالار شهيدان در حسينيه امام خميني(ره) و نشستن در كنار امام خامنه‌اي(مدظله‌العالي) نمونه‌اي از اين نشانه‌هاست؛ اما جبهه مقابل كه جبهه يزيديان زمان با محوريت آمريكاست، افولي موريانه‌وار دارد. اين جبهه نه قادر به گرفتن بيعت از حسين زمان از طريق محاصره و تشديد تحريم‌ها خواهد بود، و نه جرئت و توان وارد جنگ شدن با جمهوري اسلامي و حسين زمان را دارد. وقتي امام خامنه‌اي فرمودند: «نه مذاكره خواهيم كرد و نه جنگي در پيش خواهد بود.»، معنايش اين است كه امروز، جبهه امام حسين قدرتمند است. كنار گذاشتن جان بولتون به عنوان نماد خشونت و جنگ‌طلبي از سوي ترامپ، نشانه‌اي از دورتر شدن و فاصله گرفتن آمريكايي‌ها از گزينه جنگ به دليل ضعف و ناتواني آمريكا از يك سو و قدرت پاسخگويي محور مقاومت از سوي ديگر است.

با گذر زمان نيز، ناكارآمدي تحريم‌هاي حداكثري ترامپ در حال آشكار شدن است. چنين روندهايي از پيروزي قطعي جبهه حسين(ع) و فروپاشي جبهه يزيديان خبر مي‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات