صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۰۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 26 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یاد شهیدان نباید در جامعه‌ ما از ذهنیت‌ها خارج شود. یاد شهدا، افتخارات شهدا، عزت شهدا را همه باید نصب‌العین خودشان قرار بدهند؛ نگذارید فراموش بشود. نیروهای انقلاب غفلت کنند، نیروهای مؤمن غفلت کنند، نفوذی‌های دشمن از آن طرف وارد می‌شوند و چیزی هم طلبکار می‌شوند.(1386/3/3)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

گاو شیرده تنها می‌ماند!
حمله پهپادی انصارالله یمن به دو میدان نفتی در شرق عربستان که سبب کاهش حدود 5 میلیون و 700 هزار بشکه در روز شد، قیمت نفت و بنزین در جهان را افزایش داد؛ مسئله‌ای که آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به شدت نگران کرده است. اخلال جدی در فروش نفت متجاوزانی که دنبال صفر کردن نفت ایران بودند، بدون اینکه ایران اقدامی جدی برای بستن تنگه هرمز انجام دهد، موجب سردرگمی آنها شده است. تلاش آمریکا در منتسب کردن این حمله پهپادی به ایران گویای اذعان به شکست در برابر انصارالله یمن است. عربستان سعودی و آمریکا چاره‌ای جز متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به دست داشتن در حمله اخیر ندارند؛ به این دلیل که آنها به شدت نگران برملا شدن ضعف و ناتوانی خود در مقابل انصارالله هستند؛ البته توانایی انصارالله یمن در زمین‌گیر کردن عربستان حاوی نکات دیگری است.
1ـ عربستان در جامعه بین‌المللی به صادرات نفت شناخته می‌شود. ناتوانی این کشور در تأمین امنیت نفتی خود با وجود خرید میلیاردها دلار تسلیحات آمریکایی، جایگاه این کشور را به شدت تنزل داده است. تا جایی که ترامپ در پیام توئیتری خود با طعنه به عربستان اعلام می‌کند، «آمریکا به نفت خاورمیانه نیازی ندارد». بنابراین عربستان تا زمانی برای آمریکا اهمیت دارد که آنها همچون گاو شیرده برای ایالات متحده باشند. بازی در زمین آمریکا برای آل سعود، نتیجه‌ای جز بی‌آبرویی در منطقه و شکست نخواهد داشت.
2ـ افزایش یکباره 20 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی که از سال 1991 به بعد بی‌سابقه بوده است، بار دیگر بر همگان آشکار کرد که امنیت انرژی تنها از طریق کشورهای منطقه امکان‌پذیر است. حضور آمریکا در منطقه و راه انداختن جنگ و کشتار در خاورمیانه، پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت که نمونه آن افزایش بی‌سابقه قیمت نفت و متضرر شدن آمریکا و کشورهای دیگر غربی بود.
به اعتقاد کارشناسان عربستان در پی این حملات، روزانه ۴۰۰ میلیون دلار ضرر می‌کند. موضوعی که عربستان را به شدت در موضع ضعف قرار خواهد داد و از این پس این کشور نخواهد توانست از طریق دلار نفتی سیاست پرورش تروریست، همچون القاعده را همچون گذشته ادامه دهد.

 

▼ گزارش روز

برای آنکه راه گم نکنیم!
اگرچه شهردار تهران در مصاحبه خود به رعایت اخلاق توصیه می‌کند؛ اما گفته‌های خود را با طرح این اتهام به پایان می‌برد که معترضان به حذف عنوان شهید از نام معابر پایتخت به دنبال مسائل دیگری هستند، نه احترام و بزرگداشت نام شهید! البته این همه شگفتی مصاحبه کوتاه آقای حناچی با خبرنگار صدا و سیما نیست و شهردار تهران در ادعایی عجیب می‌گوید، اگر عنوان شهید را حذف کرده‌ایم، به دلیل این است که رانندگان در هنگام سرعت مسیر را گم نکنند! گفته‌های حناچی به این معناست که اگر عنوان شهید در کنار نام خیابان‌ها و کوچه‌های شهر بیاید، مردم مسیر را گم می‌کنند! یعنی اگر به جای خیابان مطهری بنویسیم، خیابان شهید مطهری دیگر رانندگان مسیرشان را پیدا نمی‌کنند!
چندین ماه است که در شبکه‌های اجتماعی تصاویر تابلوهایی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد در تابلو‌های جدید که شهرداری در پایتخت نصب می‌کند، عنوان شهید حذف شده است! موضوعی که واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی و از سوی مردم به همراه داشته است؛ اما با وجود اعتراض‌ها در هفته‌های اخیر آنقدر تعداد این تابلوها افزایش یافت که سرانجام گروه‌هایی از جوانان آتش به اختیار و انقلابی با هزینه شخصی این تابلوها را اصلاح کردند و عنوان شهید را به معابر تهران برگرداندند؛ اما فراتر از اینکه باید به پیگیری و مطالبه‌گری تا بازگشت عنوان شهید به همه تابلوهای شهر و اصلاح این رویکرد ادامه داد، نباید از این موضوع غافل شد که برچیدن و کمرنگ کردن نمادهای انقلاب و دفاع مقدس از سطح شهر موضوع ساده‌ای نیست! پیوند جامعه با نمادهای انقلابی و یادآوری و تذکر مفاهیم آن در جامعه برای یادآوری راه پیشرفت و تعالی به جامعه، برای این است که هر روز حواس‌مان باشد از حرکت در مسیر انقلاب غافل نشویم و راه گم نکنیم، بی‌تردید حذف این نمادها خواه عمدی باشد و خواه غیر عمد، نتیجه‌ای جز کمرنگ شدن مفاهیم و ارزش‌های انقلاب در جامعه نخواهد داشت.


▼ اخبار ویژه

وهن چادر در جریان محاکمه یک متهم اقتصادی
«شبنم نعمت‌زاده» دختر وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت که پیش از این تصاویر او با پوشش مانتو منتشر شده بود، در جلسه رسیدگی دادگاه با پوشش چادر حاضر شد. انتشار تصاویر وی با چادر واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. «مینو اصلانی» رئیس بسیج جامعه زنان با انتقاد از این موضوع گفت: اینکه بعضی از افراد منتسب به مسئولان به خود اجازه می‌دهند در هنگامه ورود اتهامات در دادگاه از پوشش چادر به عنوان وسیله‌ای برای شناخته نشدن استفاده کنند، موجب وهن چادر است. گفتنی است، پیش از این نیز حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در نشست هم‌اندیشی با فعالان و نخبگان حوزه حقوق زنان، اعلام کرده بود پوشش زنان در دادگاه نباید الزاماً چادر باشد و آنها می‌توانند با پوششی که در محیط عمومی جامعه حضور دارند، در دادگاه‌ها هم حاضر شوند.

 

به تازگی ترویج تاریخ هخامنشی و نمادها و مظاهر تاریخ باستان با محوریت ایجاد تنفر از اسلام در شبکه‌های مجازی گسترش یافته است. رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، در حالی که گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران و عراق زمینه‌ساز شکل‌گیری یک تحول جدی در منطقه شده است، مروجان معلوم‌الحال تاریخ باستان درصددند با طرح و ترویج بخش‌هایی از تاریخ هخامنشی دامنه اختلافات میان افکار عمومی ایران و کشورهای همسایه و عرب‌زبان منطقه را گسترش دهند.

 

▼ اخبار
1ـ رئیس‌جمهور آمریکا به اشتباه خود اعتراف کند
وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در مطلبی با تأکید بر اینکه وقت آن رسیده که رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کند که در زمینه خروج از توافق هسته‌ای اشتباه کرده است، نوشت: دولت ترامپ تا به امروز از نبود یک استراتژی عقلایی درباره ایران ضربه خورده است. این شبکه آمریکایی در ادامه اضافه کرد: ایران با مقاومت خود در برابر کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ، در پی وادار کردن ایالات متحده به لغو تحریم‌هاست و طی ماه‌های اخیر فعالیت‌های منطقه‌ای خود را گسترش داده است. ترامپ با اتخاذ سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای و هسته‌ای علیه ایران سبب شده، کارشناسان امنیت ملی آمریکا با نگرانی مضاعف فعالیت‌های ایران را دنبال کنند؛ زیرا توانمندی‌های منطقه‌ای ایران در سراسر خاورمیانه، می‌تواند برای آمریکا چالش‌زا باشد که رفع هر یک از این تنش‌ها، باید ابتدا با حل و فصل موضوع هسته‌ای آغاز شود.


2ـ صادرات و واردات عمده پنج ماهه به کدام کشورها بود؟
در پنج ماه نخست سال 1398 بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشور چین با رقمی بالغ بر ۴ میلیارد و 435 میلیون دلار و سهم 24/91 درصد، عراق با ۳ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار و سهم 21/95 درصد، ترکیه با دو میلیارد و 470 میلیون دلار و سهم 13/88 درصد، امارات متحده عربی با یک میلیارد و 667 میلیون دلار و سهم 9/36 درصد و کشور افغانستان با ۸۹۸ میلیون دلار و سهم 5/04 درصد بوده است. همچنین کشورهای عمده طرف واردات در این پنج ماهه چین با اختصاص رقم ۴ میلیارد و ۲۸۶ میلیون دلار در جایگاه نخست قرار دارد. کشور امارات نیز با ۳ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار و ترکیه با ۲ میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم هستند و در ادامه هند با یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار و آلمان با ۸۶۵ میلیون دلار جزء کشورهای عمده طرف معامله واردات بودند.


3ـ حمله به آرامکو شکست تکنولوژیک بزرگ برای جهان بود
وبگاه شبکه «الجزیره» با اشاره به حمله پهپادی مبارزان یمنی به پالایشگاه نفت آرامکو عربستان، نوشت: اجرای عملیات با این دقت، نشان می‌دهد حوثی‌ها[انصارالله] عکس‌ها و اطلاعات دقیق و کافی درباره مناطق حساس هدف گرفته شده در عربستان سعودی دارند و به همین دلیل، از این پس، تأسیسات شهری و نظامی در عربستان نیز در امان نیستند که این چالش بزرگی برای رهبران سعودی محسوب می‌شود. این شبکه همچنین در ادامه نوشت: حمله حوثی‌ها به تأسیسات سعودی، کار آسانی نیست؛ اما اینکه چرا عربستان نتوانست با این پهپادها مقابله کند، تنها به سختی و پیچیدگی این مقابله برای عربستان سعودی مربوط نمی‌شود؛ بلکه این موضوع، یک شکست تکنولوژیک بزرگ برای جهان محسوب می‌شود.


4ـ خط اعتباری 15 میلیارد دلاری اروپا گمراه‌کننده است
«سرگئی استورچاک» معاون وزیر دارایی روسیه در حاشیه دیدار با وزیر نیروی کشورمان برای امضای پروتکل تمدید وام دولتی روسیه برای احداث نیروگاه 1400 مگاواتی «سیریک، هرمزگان» در زمینه خط اعتباری 15 میلیارد دلاری اروپا گفت: «در عرف ما از خطوط اعتباری استفاده نمی‌شود. این سازوکار پیشنهادی تا حدودی گمراه‌کننده است؛ چون مبلغ هنگفتی است که زیر آن قراردادی وجود ندارد. معاون وزیر دارایی روسیه افزود: قرارداد باید با منافع طویل‌المدت ایران و کسانی که آن را تأمین می‌کنند، مطابقت داشته باشد. پس این خط اعتباری 15 میلیارد دلاری نه زیاد است و نه کم و نه بد است و نه خوب.»


▼ اخبار کوتاه
پایگاه خبری «بلومبرگ» با بیان اینکه پس از حمله پهپادی یمنی‌ها به آرامکوی عربستان 5 درصد از نفت مورد نیاز بازار، یعنی حدود 5/7 میلیون بشکه در روز دچار اختلال شده، نوشت: این بدترین شوک برای بازارهای نفتی از زمان حمله صدام به کویت در سال 1990 است. در تازه‌ترین ارزیابی، شرکت انرژی انگلیسی Aspect در تحلیل خود در زمینه اختلال در صادرات نفتی عربستان سعودی اعلام کرده است، 18 درصد از تولیدات گاز طبیعی و حدود 50 درصد از تولیدات نفت مایع عربستان سعودی پس از این حملات دچار تعلیق و اختلال شده است.
«سرتیپ یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد: به نظام سعودی می‌گوییم دستان بلند ما می‌توانند به هر مکانی که بخواهیم و در هر زمانی که ما تعیین می‌کنیم، برسند. وی افزود: به شرکت‌ها و اتباع خارجی نسبت به حضور در کارخانه‌ها و تأسیسات مهم که در معرض حملات ما قرار گرفته‌اند، هشدار می‌دهیم از این مناطق دوری کنند؛ زیرا این تأسیسات زیر آتش ما هستند و این تأسیسات هر لحظه تحت حملات ما خواهند بود.
«آنتوان سیلوانوف» وزیر مالی روسیه اعلام کرد، این کشور در ادامه امسال و سال ۲۰۲۰، هیچ وامی را به دلار آمریکا دریافت نخواهد کرد و به جای آن به دریافت یورو و یوآن رو خواهد آورد. افزون بر این، روسیه اوراق قرضه یورویی به ارزش 2/7 میلیارد دلار با موعد باز پرداخت ۲۰۳۵ منتشر کرد. مسکو همچنین در نظر دارد در همکاری با پکن برای کاهش وابستگی به دلار، برای اولین بار اوراق قرضه یوآنی منتشر کند.
«مایک مولوف» از مقامات سابق وزارت دفاع آمریکا گفت، هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر اینکه ایران به تأسیسات نفتی سعودی‌ها حمله کرده، وجود ندارد. وی که با شبکه خبری «راشاتودی» مصاحبه می‌کرد، با اشاره به ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی که اعلام کرده بودند تأسیسات نفتی سعودی‌ها از مرزهای شمالی هدف قرار گرفته است، گفت ایران در مرزهای شمالی عربستان قرار ندارد.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی در یک توئیت مدعی شد، او خواستار «مذاکره بدون ‌پیش‌شرط» با ایرانی‌ها نشده و این مسئله دروغی است که «رسانه‌های جعلی» به او نسبت داده‌اند. پس از آن شبکه خبری «سی‌ان‌ان» طی گزارشی این ادعای ترامپ را زیر سؤال برده و دست‌کم هفت اظهارنظر او و مقامات دولتش که حاوی چنین درخواستی از ایران بوده را ذکر کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات