سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۴۲۹۱۱

تازه‌ترین پیشنهادهای اندیشکده غربی ـ صهیونیستی برای پایان دادن به جمهوری اسلامی

لابی ضدایرانی موسوم به "اتحاد علیه ایران هسته‌ای" یا "یوآنی" در گزارشی، راهبردهایی را بطور جداگانه به اعضای اتحادیه اروپا و دولت ایالات متحده پیشنهاد داده و هدف از این راهبردها همانطور که در تیتر توصیه‌ها آمده، راهنمایی برای کشورهای جهان است تا ایران را پاسخ‌گو کنند. این توصیه‌ها در دو بخش ارائه شده و اشتراکاتی دارد و به دلیل اهمیت آن، از حذف تکرارها پرهیز کردیم.

مؤسسه یوآنی چه فعالیت‌هایی دارد؟

گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای (یوآنی)، در سال‌های گذشته تمرکز خود را بر برنامه هسته‌ای ایران قرار داده است. این مرکز فکری که در سال ۲۰۰۸ توسط "مارک والاس" سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل، "ریچارد هالبروک" فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان و سفیر این کشور در سازمان ملل، "جیم وولسى" رئیس سابق سیا و "دنیس راس" کارشناس مسایل خاورمیانه تاسیس شده، فعالیت داخلی و بین‌المللی ویژه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است. این سازمان به عنوان یکی از بازیگران غیررسمی، همواره از زمان ظهور خود، به نحوی در سیاست خارجی آمریکا علیه ایران مداخله کرده‌است.

اتحاد علیه ایران هسته‌ای یک سازمان ذی نفوذ و اثر گذار مستقر در نیویورک می باشد که برای  جلوگیری از دستیابی ایران به قدرت برتر در سطح جهانی تشکیل شده است. اکثر اعضای این مجموعه را، روسای سابق سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل و کشورهای اروپایی و نمایندگان و وزرای کشورهای غربی تشکل می دهند.

اتحاد علیه ایران هسته ای از طراحان اصلی تحریم های به اصطلاح فلج کننده بر ضد ایران است. محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه سابق ایران در شهریورماه ۱۳۹۲ و در روزهای آغازین مذاکرات هسته‌ای لابی اتحاد علیه ایران هسته‌ای را بزرگترین لابی فعال علیه ایران برمی شمارد.


حضور آروین کاتلر عضو یو آنی در کنار مریم رجوی


سرمایه گذار اصلی این لابی قدرتمند شخصی به نام توماس کاپلان است. نکته حائز اهمیت آن است که توماس کاپلان علاوه بر حمایت از اتحاد علیه ایران هسته ای، موسس و سرمایه گذار  موسسه پنترا نیز هست. 


فعالیت های محیط زیستی  پنترا همانند اقدامات اتحاد علیه ایران هسته ای ارتباط زیادی با ایران دارد به طوری که پنترا علاوه بر همکاری و حمایت مالی از فعالیت های موسسه میراث پارسیان ارتباطات تنگاتنگی با شعبه آمریکایی این موسسه که توسط متهم مراد طاهباز در ایالات متحده  و به منظور انتقال پول و تجهیزات به ایران راه اندازی شده است را دارد.

درباره کاپلان و یوآنی بیشتر بخوانید:

«توماس کاپلان» عروسک‌گردان یهودیِ مصی علینژاد کیست؟


 این سازمان در گزارش اخیرش بر چند محور فعال‌کردن اپوزیسیون خارج‌نشین به عنوان نماینده مردم ایران در نهادهای بین‌المللی، انزوای همه جانبه دیپلماتیک ایران و اخراج ایران از این نهادها و افزایش تحریم بر پایه "نقض گسترده حقوق بشر" همراستا با دیگر اتاق‌های فکر‌ غربی، تاکید ویژه‌ای داشته است.

در ادامه، توصیه‌های ضدایرانی این لابی آمریکایی ارائه شده است:

یوآنی به دولت‌های عضو اتحادیه اروپا و انگلیس اقدامات زیر را برای پاسخ‌گو کردن ایران توصیه کرد:

تلاش برای پایان جمهوری اسلامی

شناسایی و حمایت علنی از اهداف ملت ایران: پایان جمهوری اسلامی و استقرار یک حکومت دموکراتیک و پاسخ‌گو که حقوق بشر را در جایگاه خود حفظ کند.

اعلام پایان برجام. احیای توافق ۲۰۱۵ فقط موجب تامین مالی رژیم ایران، در برابر انقضای محدودیت‌های هسته‌ای خواهد شد.

حمایت از استناد به سازوکار تحریم‌های بازگشت سریع بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان‌ملل که برجام را تایید کرد. این بازگشت سریع محدودیت های بین‌المللی را بر ایران برقرار خواهد کرد – از جمله تحریم تسلیحاتی که در سال ۲۰۲۰ لغو شد - و محدودیت‌های برنامه موشکی این کشور را که در اکتبر ۲۰۲۳ منقضی می‌شود، تمدید می‌کند.

با توجه به بازداشت طولانی مدت و فزاینده اتباع اروپایی توسط ایران، بر آزادی بی قید و شرط همه گروگان‌ها پافشاری شود.

اینترنت، سلاح غرب برای مهندسی آشوب‌ها

همکاری با آمریکا برای توسعه رویکردهای خلاقانه و نوآورانه برای تضمین آزادی اینترنت برای ایرانیان، از جمله مشارکت کشورها با بخش خصوصی برای خدمات مبتنی بر ماهواره. حمایت بیشتر باید شامل تأمین مالی چنین تلاش‌هایی باشد.

حمایت از تلاش‌ها برای جلوگیری از توانایی رژیم ایران برای قطع دسترسی به اینترنت در ایران و استفاده از افشای اطلاعات خلاقانه برای کمک به انقلابیون ایران در جنبش خود. این شامل استفاده از عملیات سایبری تهاجمی است که توانایی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ایران و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در قطع اینترنت را مختل می‌کند.

همکاری با پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر و تشویق آنان به مختل کردن تلاش‌های ارتش سایبری ایران

درخواست از همه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای  ممنوعیت حساب‌های کاربری، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و دیگر مقامات ارشد رژیم که تبلیغات خود را به میلیون‌ها نفر می‌رسانند.

انزوای دیپلماتیک ایران؛ اخراج ایران از سازمان‌های بین‌المللی

اخراج عوامل رژیم ایران که علیه منافع اروپا کار می‌کنند. این تدبیر شامل تعطیلی نهادهای همچون مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان و مرکز اسلامی انگلیس که دفتر نمایندگی رهبر ایران در انگلیس را در خود جای داده است.

منزوی کردن ایران در عرصه دیپلماتیک با کاهش حضور دیپلماتیک ایران در پایتخت‌های غربی، با فراخواندن سفرای اروپایی، با تعلیق سفرهای رسمی و برنامه‌ریزی کمپین‌هایی برای سلب عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی.

حقوق بشر؛ مبنای تحریم‌های جدید

استفاده از ریاست (دوره‌ای) مالت در فوریه ۲۰۲۳ بر شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری جلسات متعدد این شورا در مورد نقض حقوق بشر، گروگان‌گیری، مشارکت و حمایت از تروریسم، تکثیر سلاح و سایر فعالیت های ایران و رأی دادن به قطعنامه‌ای که تحریم‌های بیشتر علیه ایران را (فراتر از بازگشت سریع) اعمال می‌کند.

حمایت از تحریم‌های چندجانبه علیه مقامات ارشد ایران به سبب نقض حقوق بشر، با استناد به مفاد قانون اروپایی حقوق بشری موسوم به قانون "ماگنیتسکی" و هماهنگ کردن تحریم‌های حقوق بشری با آمریکا و سایر کشورهای گروه هفت. به عنوان مثال، حدود ۱۵۰ فرد و نهادی که به علت نقض حقوق بشر توسط آمریکا تحریم شده‌اند، اما اتحادیه اروپا آنها را تحریم نکرده است. اهداف کلیدی تحریم ها باید شامل آیت الله علی خامنه ای؛ ابراهیم رئیسی؛ مجتبی خامنه‌ای و دیگر تصمیم گیرندگان و شکل‌دهندگان رده اول حکومت ایران باشد.

اخراج فرزندان مسئولین از کشورهای غربی

برگزاری تحقیقاتی فوری از همه از بستگان مقامات رژیم ایران که در اروپا زندگی می‌کنند و از فساد دستگاه ایرانی سود می برند، به منظور لغو روادید و مصادره دارایی های آنها.

بر اساس یک مطالعه ایرانی ممکن است سه هزار تا چهار هزار نفر از فرزند مقامات جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور زندگی کنند. نمایندگان پارلمان انگلیس به تازگی ابراز نگرانی کرده اند که لندن در حال تبدیل شدن به "مکان امن" برای وابستگان رژیم است. تلاش‌های مشابهی پس از تهاجم مسکو به اوکراین، الیگارش‌های روسیه را هدف قرار داده است.

اروپا، سپاه را تحریم کند

تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به طور کامل به عنوان یک سازمان تروریستی، همانطور که آمریکا آن را انجام داده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول توطئه متعدد در خاک اروپا بوده است، با نیروهای روسی در اوکراین همکاری می‌کند و به سرکوب فراملی مخالفان ایرانی مقیم اروپا مشغول است.

تحریم کامل گروه نیابتی ایران یعنی حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی، گامی که اکنون با توجه به نقش گزارش شده این گروه در سرکوب اعتراضات در ایران بسیار مهم است. خود حزب‌الله در موارد متعدد تأیید کرده است که بین جناح‌های "سیاسی" و "نظامی" تفاوتی قائل نیست.

تحریم گروه نیابتی ایرانی حوثی‌ها (معروف به انصارالله) به عنوان یک سازمان تروریستی. حوثی‌ها از پهپادها و موشک‌های ایرانی برای هدف قرار دادن شهرها و زیرساخت‌های حیاتی در قلمرو شرکای خلیج‌فارس اروپا، که محل زندگی هزاران شهروند اروپایی است، استفاده می‌کنند.

بلوکه کردن مسیرهای فروش نفت ایران در تمام جهان

ممنوع کردن شرکت‌های اروپایی از بیمه یا بیمه اتکایی کشتی‌های حامل نفت ایران در هر نقطه از جهان، مانند کاری که با روسیه انجام شد، و ممنوعیت ارائه بیمه یا بیمه اتکایی برای شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران یا هر یک از کشتی‌های مرتبط با آن.

کمک به آمریکا برای اجرای همه تحریم ها علیه نفت ایران به کمک تبادل اطلاعات و ممانعت از حمل و نقل نفت ایران، که تأمین مالی رژیم را با میلیاردها دلار درآمد - به ویژه از چین، تأمین می کند.

ضربه به خطوط هوایی ایران

ممنوعیت همه شرکت های هواپیمایی ایرانی مرتبط با تروریست - از جمله ماهان ایر و ایران ایر - از فرود در فرودگاه های اروپایی. ماهان ایر مدتهاست که شرکت هواپیمایی منتخب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است، این در حالی که ایران ایر نیز برای انتقال پهپاد و اعضا سپاه پاسداران به نیروهای روس با هدف استفاده علیه اوکراین که کشور نامزد پیوستن به اتحادیه اروپاست مورد استفاده قرار گرفته است. این خطوط هوایی به خدمات به برخی از کشورهای اروپایی مانند انگلیس و اتریش مشغول هستند.

مسدود کردن مسیرهای مالی باقی مانده ایران

لغو کلیه مجوزهای بانکی برای بانک های ایرانی که هنوز در خاک اروپا فعالیت می‌کنند. بانک سپه، بانک ملی، بانک صادرات، بانک خاورمیانه و هندلزبانک (بانک تجاری اروپا و ایران)، همگی در آلمان فعالیت می‌کنند. فرانسه و ایتالیا همچنین به چندین بانک ایرانی تحریم شده توسط آمریکا اجازه می‌دهند در آنجا تجارت کنند. به عنوان مثال، بانک سپه "خدمات مالی مستقیم و گسترده" را به سازمان صنایع هوافضای ایران که مسئولیت مدیریت برنامه موشکی و ماهواره ای ایران را بر عهده دارد، ارائه کرده است. این بانک ها همچنین منابع مالی در اختیار نهادهای امنیتی می‌گذارند.

پایان دادن به هر گونه نقش به اصطلاح "نماینده تجاری" که به طور خاص برای تسهیل تجارت با جمهوری اسلامی طراحی شده است. انگلیس، به ویژه، به استخدام یک نماینده تجاری ادامه می‌دهد، که نظرات او مرتباً در مطبوعات ایران برای اهداف تبلیغاتی ذکر می‌شود. حذف این پست‌ها به وضوح به شرکت‌های داخلی اروپایی نشان می‌دهد که تجارت با ایران غیرقابل قبول و به صراحت منع شده است.

تشکیل دولت در تبعید

همکاری با آمریکا برای ایجاد یک مجمع برای فراهم کردن بستری برای جامعه ایرانیان خارج از کشور، با هدف سازمان یافتن حول یک برنامه مشترک برای نمایندگی مردم ایران در برابر جامعه بین المللی. اولین قدم باید شامل میزبانی یک کنفرانس بین‌المللی برای ملت ایران باشد. بودجه این طرح می‌تواند از بخشی از دارایی های مسدود شده رژیم ایران که در خارج از کشور نگهداری می شود، تامین شود.

دولت آمریکا باید اقدامات زیر را برای پاسخگو کردن ایران انجام دهد:

دولت آمریکا به آشوب‌گران مستقیما کمک کند

رئیس‌جمهور (آمریکا) باید از جایگاه بی‌نظیر خود برای ارائه یک سخنرانی بزرگ در مورد ایران و صحبت مستقیم با ملت ایران و مهاجران استفاده کند. او در این سخنرانی باید اهداف مردم ایران را تصدیق و از آن حمایت کند: پایان جمهوری اسلامی و استقرار حکومتی دموکراتیک و پاسخگو که در جای خود از حقوق بشر دفاع کند. او باید سیاست خود را در قبال ایران ترسیم کند و از پارادایم برجام فراتر رود، آن را مرده اعلام کند، در عین حال به راهبرد بازدارندگی تحریم‌های چندجانبه و اجرای تهاجمی، توسعه یک تهدید نظامی معتبر و انزوای دیپلماتیک روی آورد.

پافشاری بر آزادی بی قید و شرط همه گروگان‌ها، با توجه به بازداشت طولانی مدت و فزاینده اتباع خارجی توسط ایران.

همکاری با متحدان آمریکا برای توسعه رویکردهای خلاقانه و نوآورانه برای تضمین آزادی اینترنت برای ایرانیان، از جمله مشارکت دولت با بخش خصوصی برای خدمات مبتنی بر ماهواره. حمایت بیشتر باید شامل تأمین مالی چنین تلاش‌هایی باشد.

حمایت از تلاش‌ها برای جلوگیری از توانایی رژیم ایران برای قطع دسترسی به اینترنت در ایران و استفاده از افشای اطلاعات خلاقانه برای کمک به انقلابیون ایران در جنبش خود. این  مساله شامل استفاده از عملیات سایبری تهاجمی است که توانایی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ایران و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی در قطع اینترنت را مختل می کند.

فعال کردن اپوزیسیون خارج نشین به عنوان نماینده مردم ایران

برگزاری جلسات خصوصی و عمومی بین رئیس جمهور (آمریکا) و سایر مقامات ارشد دولت با ایرانیان خارج از کشور، ناراضیان ایرانی و گروه‌های مخالف. دولت آمریکا همچنین باید برای ایجاد یک مجمع با متحدان خود تلاش کند تا به ایرانیان خارج از کشور، بستری برای سازماندهی حول یک دستور کار مشترک برای نمایندگی مردم ایران در مقابل جامعه بین المللی ارائه دهد. اولین قدم باید شامل میزبانی یک کنفرانس بین المللی برای مردم ایران باشد. بودجه این طرح می‌تواند از بخشی از دارایی‌های مسدود شده رژیم ایران که در خارج از کشور نگهداری می شود، تامین شود.

برگزاری جلسات عمومی کنگره برای افزایش آگاهی در مورد اعتراضات در ایران و تهدیدات رژیم ایران که شهروندان آمریکایی از جمله اعضای جامعه ایرانیان خارج از کشور را هدف قرار می‌دهد.

همکاری با پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر و تشویق این پلتفورم‌ها برای جلوگیری از تلاش‌های ارتش سایبری ایران. کنگره همچنین باید نظارت لازم را بر شرکت های رسانه‌های اجتماعی در این خصوص اعمال کند.

انزوای دیپلماتیک

اخراج و لغو روادید مقامات سابق رژیم ایران و بستگان آنها که با جمهوری اسلامی هم نوایی دارند، علیه منافع آمریکا کار می کنند و از فساد دستگاه‌های ایرانی سود می‌برند. از جمله این مقامات سابق می‌توان به محمد جعفر محلاتی، سفیر سابق ایران در سازمان ملل، که در کالج اوبرلین تدریس می‌کند، و حسین موسویان، سفیر سابق ایران در آلمان، که در دانشگاه پرینستون عضویت دارد، اشاره کرد. تلاش‌های مشابهی پس از تهاجم مسکو به اوکراین، الیگارش‌های روسیه را هدف قرار داده است. دولت آمریکا باید برای اطمینان از یکپارچگی کار تلاش‌هایش را با متحدان خود در گروه هفت هماهنگ کند.

تشویق متحدان و شرکای آمریکا بر انزوای ایران در عرصه دیپلماتیک با کاهش حضور دیپلماتیک رژیم ایران در کشورهایشان، فراخواندن سفرا، تعلیق دیدارهای رسمی و تشدید کارزارها برای سلب عضویت جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی.

حمایت از تحریم‌های چندجانبه علیه مقامات ارشد ایران به سبب نقض حقوق بشر، با استناد به مفاد قانون اروپایی حقوق بشری موسوم به قانون "ماگنیتسکی" و هماهنگ کردن نام‌ها با متحدان آمریکایی. آیت الله علی خامنه ای؛ ابراهیم رئیسی؛ مجتبی خامنه ای، فرزند رهبر انقلاب؛ و دیگر تصمیم‌گیرندگان و شکل دهندگان رده اول حکومت ایران باید به صورت چند جانبه تحت تدابیر قانون ماگنیتسکی از جمله توسط مقامات دولت آمریکا قرار گیرند.

همسو شدن تحریم‌های اروپا و آمریکا

هماهنگ کردن نظام تحریم‌های خود با نظام تحریم‌های دیگر کشورها. به عنوان مثال حدود ۱۰۰ فرد و نهاد به دلیل نقض حقوق بشر توسط اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند، اما آمریکا آنها را تحریم نکرده است.

تشویق متحدان و شرکای خود به تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حزب الله و حوثی ها به طور کامل به عنوان سازمان های تروریستی.

برقراری مجدد تحریم‌های مربوط به تروریسم علیه گروه نیابتی ایران حوثی ها (معروف به انصارالله). حوثی‌ها از پهپادها و موشک‌های ایرانی برای هدف قرار دادن منظم زیرساخت‌های حیاتی در قلمرو شرکای آمریکا، که محل زندگی هزاران شهروند آمریکایی است، استفاده می‌کنند.

اجرای سختگیرانه تحریم های موجود آمریکا، به ویژه تحریم همه کشتی‌های دخیل در حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران، و افزایش تلاش‌ها برای توقیف، رهگیری، بازرسی در دریاهای آزاد، یا توقیف هر نفت‌کشی که نفت یا فرآورده‎های نفتی ایران را حمل می‌کند.

تحریم همه واردکنندگان چینی نفت ایران که عمدتاً شامل پالایشگاه‌های نیمه مستقل موسوم به پالایشگاه های "تی پات"  و بانک‌هایی که این تجارت را تامین مالی می‌کنند. جزییات در خصوص اینگونه تجارت در دسترس عموم است.

محاصره علمی ایران

تقویت مقررات در خصوص مبادلات دانشگاهی و همکاری بین مؤسسات آموزشی آمریکا و ایران. تحقیقات مشترک و مقالات علمی مشترک تالیف شده در بخش‌های حساس و تحریم شده تا به امروز ادامه دارد، از جمله با دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی ایران که مشخصاً تعیین شده‌اند. ارتباط دانشگاهی تهدیدی آشکار اما اغلب نادیده گرفته شده برای عدم اشاعه و سایر نگرانی‌های مربوط به نقض حقوق بشر است.

همکاری با شرکت‌های فناوری داخلی آمریکا به ویژه تا اطمینان حاصل شود که بررسی دقیق‌تر و منطقی تر انجام می‌شود و اطمینان حاصل شود که سیاست‌های مشتری مشتریانتان به درستی اجرا می‌شوند، و اجرای مجازات‌هایی برای شرکت‌هایی که سیاست‌های آنها منطبق با قوانین صادراتی وضع شده نیست و تولیدات و قطعات ساخت آنها همچنان در ایران یافت می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران تا کنون دهها فروند پهپاد خود را به روسیه تحویل داده است که علیه اوکراینی‌ها به کار گرفته شده اند. تقریباً همه اجزا این پهپاد ها منشاء غربی دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات