صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 1 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تهدیدهای آنها، حرکات آنها، خباثتهای آنها تا امروز شکست خورده است، از این پس هم شکست خواهد خورد؛ تحریم هم شکست خواهد خورد، سیاست‌های‌شان هم شکست خواهد خورد؛ به برکت مقاومت.(1397/9/4)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

قدرت بدون رودربایستی
یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی، صراحت بیان و پرهیز از هرگونه موضع‌گیری دوگانه است که دوست و دشمن برداشت مشابهی از آن داشته باشند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدا داشته است، صراحت دفاع از انقلاب در بیان و عمل بوده است که در این زمینه سردار سلامی اعلام کرده است «هر کاری انجام دهیم بیان خواهیم کرد و مسئولیت اقدامات خود را برعهده می‌گیریم.» این موضع هوشیارانه سپاه پاسداران در هشت سال دفاع مقدس و اکنون سبب شده است سپاه پاسداران به منزله نهادی قدرتمند در عرصه منطقه‌ای و جهانی بروز و ظهور پیدا کند و بتواند موانع و تهدیدات را از سر راه انقلاب بردارد. یکی از ویژگی‌های سپاه پاسداران در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و نظامی این بوده است که با دشمنان اسلام و انقلاب همواره رودربایستی را کنار گذاشته و منویات رهبر معظم انقلاب را دنبال کرده است. سخنان رهبر فرزانه انقلاب در طول سالیان گذشته همواره تأکید بر عدم ملاحظه و رودربایستی با دشمن بوده است و مسئولان کشور هر کجا که بر طبق این اصل رفتار کرده‌اند، پیروزی‌های بی‌شماری نصیب انقلاب شده است.
روز گذشته کشتی انگلیسی رفع توقیف شد؛ هنگام توقیف این کشتی روزنامه «رأی‌الیوم» لندن در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» با اشاره به توقیف نفت‌کش انگلیسی، نوشت: هنگامی که آیت‌الله خامنه‌ای به انگلیسی‌ها درباره ادامه توقیف نفت‌کش ایران هشدار داد، مقامات لندن معتقد بودند این هشدارها جدی نیست و عملی نخواهد شد. ایرانی‌ها با توقیف نفت‌کش انگلیس این پیام آشکار را به دولت‌های غربی به ویژه آمریکا ارسال کردند که هر آنچه بگویند، انجام می‌دهند و در برابر هرگونه اقدامات خصمانه دشمنان علیه منافع خود سکوت نخواهند کرد و بدون هیچ‌گونه ترسی تا پایان خط با دشمنان مقابله خواهند کرد.
رفتار مقتدرانه سپاه در این موضوع سبب شد نه تنها نفت‌کش ایرانی از دست متجاوزان انگلیسی آزاد شود؛ بلکه به قدرت دریایی ایران در خلیج‌فارس و آب‌های بین‌المللی رسمیت داد. همچنین آزادی این نفت‌کش در روزهایی که رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل مشغول رایزنی با رهبران سایر کشورهاست، برتری دیپلماتیک و نمایش دیپلماسی برای کشورمان به ارمغان آورده است که رئیس‌جمهور می‌تواند از این اقتدار به شیوه‌ای مطلوب بهره‌برداری کند و دشمن را در موضع انفعال قرار بدهد.


▼ گزارش روز

تغییر معادلات بازار نفت!
حادثه فاجعه‌بارتر از این است که عربستانی‌ها اعلام می‌کنند و همه کارشناسان و صاحبنظران انرژی بر این مسئله صحه می‌گذارند که جبران نزدیک به 6 میلیون بشکه از دست رفته تولید روزانه عربستان به این زودی‌ها ممکن نخواهد بود و حداقل سه تا شش ماه زمان خواهد برد؛ باید منتظر ماند تا قیمت نفت به رکوردهای تازه‌ای دست پیدا کند! چرا که اهداف مورد اصابت قرارگرفته از صنعت نفت عربستان تأسیسات پالایش نفت بوده که به طور مستقیم درگیر فرایند تولید و فرآوری نفت هستند و تا این شبکه بازسازی نشود، نمی‌توان انتظار داشت تولید نفت عربستان به حالت عادی خود بازگردد، بازسازی‌ای که هزینه هنگفت نیز خواهد داشت. برآوردهای کارشناسان صنعت نفت نشان می‌دهد، برای بازگشت این تأسیسات نفتی به حالت اولیه خود باید حدود 200 میلیارد دلار هزینه شود! هزینه‌ای که می‌تواند بحران‌های دولت سعودی را افزایش دهد! البته شرط عادی شدن وضعیت آرامکو این است که یمنی‌ها از حمله مجدد به تأسیسات نفتی عربستان دست بکشند؛ اما اگر این حملات ادامه‌دار باشد، احتمالاً زمان بازسازی طولانی‌تر و هزینه‌های آن نیز بیشتر خواهد بود!
فراتر از آسیب‌ها و خرابی تأسیسات نفتی عربستان، میزان خسارت‌ها و تفاوت روایت شاهزادگان سعودی و کارشناسان حوزه نفت درباره زمان بازگشت عربستان به شرایط ماقبل حمله پهپادی انصارالله، آنچه از بین رفته و بازسازی آن به این آسانی‌ها ممکن نخواهد بود، اعتبار عربستان در بازار نفت است! خریداران نفتی به دلیل ماجراجویی‌های بن‌سلمان و آسیب‌پذیری رژیم سعودی در برابر حملات انصارلله و ضعف شدید امنیت تأسیسات نفتی ریاض به این نتیجه رسیده‌اند که در اعتماد به نفت عربستان تجدید نظر کنند، لذا به دنبال کشور قدرتمندی هستند که بتواند از تولید نفت خود محافظت کرده و از ثبات و امنیت مستمر و مطمئن برخوردار باشد! دغدغه‌ای که موجب شده است نگاه‌ها در بازار نفت در حال چرخش به سمت ایران باشد. تغییر نگاه و دیدگاهی که به معنای آغاز فروپاشی تحریم‌های نفتی ایران است!


▼ اخبار ویژه

تعجب روس‌ها از ارتقای «اس۳۰۰»
«علیرضا شیخ» معاون تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز نیازی به تجهیزات خارجی نداریم، برای نمونه ما سامانه «اس300» را از روسیه خریداری کرده‌ایم، اما بچه‌های ما در نیروی پدافند هوایی ارتش در استفاده از آن بسیار قوی‌تر از خود روس‌ها عمل می‌کنند و ارتقایی به این سامانه داده‌اند که خود آنها هم باور نمی‌کنند. معاون تربیت و آموزش ارتش افزود: چند وقت پیش یک هیئت عالی‌رتبه نظامی خارجی که برای بازدید از توانمندی‌های دفاعی به کشورمان سفر کرده بودند، بعد از بازدید به مسئولان ایرانی گفتند ما با دیدن این توانمندی‌ها فهمیدیم که چرا ترامپ جرئت نکرد بعد از ساقط شدن پهپاد جاسوسی از سوی ایران به شما حمله کند یا واکنشی داشته باشد. این بازدارندگی و موفقیت به دلیل قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران است.


بعد از خداحافظی «آیت‌الله محسن اراکی» از دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گمانه‌زنی‌های مختلفی برای دبیرکلی این سازمان، از جمله حجج اسلام «سیدحامد علم‌الهدی» معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «حمید شهریاری» رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، «عبدالحسین معزی» نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر و «سیدعلی قاضی‌عسکر» نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح شده است.

 

▼ اخبار
1ـ عراقی‌ها‌ داوطلب دفاع از ایران شدند
صدها داوطلب عراقی با شعار «لبیک یا خامنه‌ای» برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران در برابر هر گونه تعرض احتمالی آمریکا یا دیگران، نام‌نویسی کردند. «سیدجبار المعموری» رئیس اتحادیه علمای مسلمان عراق در استان دیاله به رسانه‌های محلی عراق گفت، این اتحادیه چند ماه پیش اعلام کرد و امروز نیز تکرار می‌کند که اگر ایران مورد تعرض آمریکا یا هر کشور دیگری قرار بگیرد، ما دست روی دست نخواهیم گذاشت. ما در اوج آمادگی هستیم، شعار ما «لبیک یا خامنه‌ای» است و هرگز ایران اسلامی را تنها نخواهیم گذاشت. وی اظهار داشت: تهدیدات مکرر آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران، صدها نفر از شهروندان عراقی از قومیت‌ها و مذاهب مختلف را واداشت تا در تومار داوطلبان دفاع از ایران به نام «تومار سبز داوطلبان» نام‌نویسی کنند و آماده جنگیدن در کنار ایرانی‌ها در برابر هر خطری باشند.


2ـ طفره رفتن اصلاح‌طلبان از مسئولیت مشکلات
«اسماعیل گرامی‌مقدم» عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه با روزنامه «آرمان» با اشاره به کارنامه دولت یازدهم گفت: «نمی‌توان ضعف اعتدال را به پای اصلاح‌طلبان گذاشت.» این در حالی است که چندی پیش «محمد عطریانفر» از فعالان اصلاح‌طلب گفته بود: «قهراً جامعه هر ناکارآمدی در حوزه دولتی را به پای نیروهای پشتیبان آن دولت می‌نویسد و حامیان را هم مورد نقد قرار می‌دهد. در این رابطه چه دولت مقصر باشد و چه ناکارآمدی‌ها با توجه به شرایط بین‌المللی معطوف به حوزه پیرامونی و فراتر از دولت باشد، فرقی نخواهد کرد. رویکرد جامعه نسبت به دولت و حامیانش و یکی انگاشتن آنها قطعی است.»


3ـ نباید نرخ ارز به بیش از ۸ هزار تومان می‌رسید!
«سعید لیلاز» کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه «ایران» گفته است: اعلام دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، یکسان کردن نرخ ارز و اعلام اینکه به هر فرد متقاضی ارز دولتی پرداخت می‌کنیم، سلسله اشتباهاتی بود که نشان می‌دهد بحران را دست کم گرفته بودند و در نهایت دیدیم قیمت دلار به حدود ۱۸ هزار تا ۱۹ هزار تومان در بازار رسید. وی افزوده است: این در حالی است که تحت هیچ شرایطی و با هیچ مقیاسی نباید نرخ ارز به بیش از ۸ هزار تومان می‌رسید. این اتفاق یکی از کم سابقه‌ترین میزان دزدی و فساد را در تاریخ اقتصاد ایران ایجاد کرد.


4ـ در صورت لزوم جهان را غافلگیر خواهیم کرد!
«سلطان السامعی» عضو شورای عالی سیاسی انصارالله یمن به امارات عربی متحده هشدار داد، در صورتی که این کشور در محاسبات خود تجدید نظر نکند، ممکن است با پیامدهای سنگینی روبه‌رو شود. به نوشته پایگاه «العهد»، وی گفت: «حملات آتی ارتش و کمیته‌های مردمی ممکن است امارات را به دهه‌های گذشته بازگرداند.» السامعی افزود: «ما منتظر عقلای سعودی و اماراتی هستیم که پس از تحقیر شدن در جهان، در محاسبات خود تجدید نظر کنند. اهداف ما مشخص است و در صورت لزوم، جهان را با هدف قرار دادن این اهداف مشخص غافلگیر خواهیم کرد.»


5ـ عملکرد مسئولان سعودی پایان رژیم آنها را تسریع می‌کند
دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: موضع عربستان نسبت به مسئله فلسطین و معامله قرن و ذلت و خواری در برابر ترامپ مسائلی است که ابهت حکام سعودی را که در گذشته خود را مستقل و آزاده معرفی می‌کردند، زیر سؤال برده است. به صراحت باید گفت تاریخ عربستان سعودی هیچ‌گاه شاهد این حجم از ضعف و ذلت نبوده است. سیدحسن نصرالله تأکید کرد: رژیم سعودی به سبب ظلم، فساد و سرکوب آزادی‌های مدنی به آخر خط رسیده است و مراحل پایانی حیات خود را سپری می‌کند. عملکرد مسئولان کنونی سعودی پایان رژیم آنها را تسریع می‌کند.


▼ اخبار کوتاه
«حجت‌الله عبدالملکی» معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: امسال تاکنون بیش از ۳۰ هزار فرصت شغلی از سوی این نهاد برای مددجویان جویای کار ایجاد شده و برای این تعداد فرصت شغلی حدود پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات قرض‌الحسنه هزینه شده است. وی تصریح کرد: این نهاد موفق به ایجاد ۱۴۸ هزار فرصت شغلی در سال ۱۳۹۷ در کشور شد که این میزان اشتغال حدود یک سوم کل مشاغل ایجاد شده در کشورمان بوده و کمیته امداد در این زمینه از مؤثرترین دستگاه‌های کشور به شمار می‌آید.
«عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» در ادعایی مضحک بدون اشاره به ادامه تهاجمِ به اصطلاح ائتلاف سعودی به مردم مظلوم یمن، مدعی شد: ما خواهان روابط خوب با ایران هستیم، اما در مقابل تهران به دنبال کشتار و تخریب است! وی در این باره با تکرار مواضع خصمانه اربابان آمریکایی خود، ادعا کرد: حملات اخیر به آرامکو با سلاح‌های ایرانی صورت گرفته است. بنابراین تهران مسئول آن است!
«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» با اذعان به اینکه عامل اصلی تنش‌های اخیر جنگ اقتصادی واشنگتن علیه تهران است، گفت: «ما باید ببینیم چه اتفاقی افتاده است. پس از آنکه ما (از برجام) خارج شدیم، علیه ایران جنگ اقتصادی اعلام کردیم و علیه آنها حداکثر میزان فشار را وارد آوردیم و کاملاً قابل پیش‌بینی بود که این به مناقشه بیشتر منجر می‌شود. بنابراین، ما ورشکستگی یک رویکرد را شاهد هستیم.»
اتاق بازرگانی آخرین وضعیت فروش ارز صادراتی در سامانه نیما را منتشر کرده که بر اساس آن از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا ۲۵ شهریورماه امسال حدود هفت میلیارد و ۷۶۲ میلیون یورو در این سامانه به فروش رفته و در یک ماه منتهی به ۲۵ شهریور ماه نیز یک میلیارد یورو ارز صادراتی وارد سامانه شده است. عملکرد کل سال تا اینجا نیز نشان می‌دهد، حدود شش میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو از ارزهای صادراتی برای واردات اختصاص یافته است.
روزنامه «فایننشال‌تایمز» به نقل از منابع آگاه خبر داد، عربستان سعودی شهروندان ثروتمند این کشور را برای حضور در برنامه خرید سهام آرامکو تحت فشار قرار داده است.

 

ترنم زندگی

کودکان خوشحالی، غم، اندوه، افسردگی، کینه، حسادت و عصبانیت را از والدین خود یاد می‌گیرند. مهم نیست چقدر خوب نصیحت می‌کنید، فرزند شما همان خواهد شد که شما هستید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات