صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۷۰۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 23 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دو سال باقیمانده از دوران دولت، مدت زمان کمی نیست و باید به دور از گرفتار شدن در برخی آفات، مسائل مهم کشور را «اولویت‌بندی» و اولویت‌ها را یک به یک پیگیری کرد.(1398/5/30)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

حرف روز

بی‌مبنایی در مذاکره با آمریکا!

گویا موضوع مذاکره با آمریکا برای برخی از عناصر و گروه‌های اصلاح‌طلب به یک ماجرای عاطفی و حیثیتی بدل شده و باعث شده است از دهه 70 به بعد مذاکره با آمریکا به هسته مرکزی ایده آنها در عرصه سیاست خارجی تبدیل شود؛ اما امروز مذاکره با آمریکا برای اصلاح‌طلبان جنبه هویتی نیز پیدا کرده است؛ این وضعیت عاطفی و هویتی موجب شده تا عملاً این جریان در زمینه مذاکره با آمریکا فاقد مبنا و استدلال عقلایی شود. برای اثبات این نکته کافی است در نظر آورده شود که همزمان با پیدایی شخصیتی به نام «ترامپ» در آمریکا، اصلاح‌طلبان از در ترس وارد شدند و گفتند آمریکا در اوج قدرت است و ترامپ هم به عنوان موجودی خطرناک و ماجراجو در رأس آن قرار گرفته است؛ اگر ایران خود به سمت انتخاب گزینه مذاکره نرود،‌ فرصت از دست می‌رود و زمانی فرامی رسد که ترامپ قصد حمله به ایران را کرده و آن روز البته دیگر کار از کار گذشته است! همین جماعت امروز دلیل‌شان برای مذاکره با آمریکا چیزی دیگری است؛ مقدمات بحث‌شان این است که آمریکا در پی شکست‌های پی‌درپی در سیاست خارجی در موضع ضعف قرار دارد و ایران به دلیل اینکه توانسته موقعیت ممتازی را در مناسبات منطقه‌ای خود کسب کند، در شرایط مقتدرانه‌ای قرار گرفته است، پس هم‌اکنون بهترین زمان برای مذاکره با آمریکاست!
پرسشی که اصلاح‌طلبان باید به آن پاسخ ‌دهند، این است که بالاخره ایران چه هنگام باید مذاکره کند؟ وقتی آمریکا در شرایط قدرت است یا وقتی در وضعیت ضعف قرار دارد؟ عقلانی نیست که در هر دو حالت مدعی شد، اکنون وقت مذاکره است! اما این سردرگمی در مبنای دیگری ریشه دارد که در سطور بالا اشاره‌ای به آن شد؛ اصلاح‌طلبان‌ـ یا لااقل بخش مؤثر و تندرو اصلاح‌طلبی‌ـ هویت فکری و موجودیت سیاسی خود را با مفهوم و هویتی به نام غرب پیوند داده‌اند و مذاکره با آمریکا نشانه‌ای از این تعلقات عاطفی است؛ این وجه احساسی و عاطفی سبب‌‌ شده تا این طیف هیچ گاه درباره موضوع مذاکره به استدلال‌های عقلایی تن ندهد؛ بماند که مذاکرات هسته‌ای و فرجام آن سند آشکار مذاکره با آمریکا و بی‌نتیجه بودن آن است که اکنون پیش چشم همه قرار دارد؛ با این حال طیف افراطی اصلاح‌طلبی چشم‌های خود را بر روی همین واقعیت نیز بسته است.

 

▼ گزارش روز

اقتصاد مقاومتی راهگشاست نه وعده اروپایی!

«بهبود اقتصادی ایران تنها از طریق «اقتصاد مقاومتی» که برآمده از استراتژی رهبری ایران است، امکان‌پذیر خواهد بود که عمدتاً شامل کاهش وابستگی ایران به نهادهای خارجی و امتناع از قبول خواسته‌های دولت آمریکاست.»
این جمله‌ای است که مرکز مطالعات امنیت ‌ملی رژیم صهیونیستی در گزارشی با عنوان التهابات اقتصادی و مؤلفه‌های اثرگذار در اعتراضات اجتماعی ایران آورده است.
به اذعان دشمنان قسم‌خورده ملت ایران، تنها راه نجات اقتصاد ایران نگاه به داخل است و وعده آمریکا و اروپا تأمین‌کننده منافع جمهوری اسلامی نخواهد بود. به طور واضح دشمنان در چند سال گذشته همواره در تلاشند که از طریق اخلال در اقتصاد و معیشت مردم نظام اسلامی را به آنچه سیاست مدنظر خودشان است، سوق دهند. قطعاً پیشنهاد جدید اروپا به ویژه فرانسوی‌ها در این زمینه است؛ چرا که آمریکا و اروپا در گذشته بارها نشان داده‌اند در راستای تعهدات خود قدمی بر نخواهند داشت. لیبی، عراق، پاکستان و ده‌ها کشور دیگر نمونه‌هایی هستند که با اعتماد به وعده آمریکا اقتصاد، حکومت و کشورشان را نابود کردند. بررسی رفتار آنها در طول این سال‌ها نشان می‌دهد، هیچ یک از تعهدات خودشان نسبت به ایران و حتی سایر کشورها را انجام نداده‌اند. آمریکا از طریق رسانه و همراه‌سازی کشورهای همسو با سیاست خود، در تلاش بوده کارآمدی دولت‌های مخالف سیاست خود را به چالش بکشاند و به جامعه داخل آن کشور القا کند که دولت‌شان کارایی لازم را ندارد؛ از این‌رو اگر کشوری به وعده غرب اتکا کند نه تنها اقتصاد خود را ارتقا نخواهد داد؛ بلکه کشور خویش را نیز نابود خواهد کرد. تلاش فرانسه نیز در چند ماه اخیر در راستای تضعیف ایران اسلامی صورت می‌گیرد که در دو بعد داخلی و خارجی است؛ در حوزه داخلی همچنان بازار ایران را شرطی نگه دارند و اجازه محقق شدن اقتصاد مقاومتی را ندهند و در حوزه بین‌المللی نیز ایران را از قدرت بازدارندگی‌اش تهی کنند؛ لذا باید نسبت به رفتار فرانسه به دیده تردید نگریست!

 

 اخبار ویژه

فعال شدن شورای وحدت اصولگرایان

منابع مطلع گفته‌اند، شورای وحدت جریان‌های اصولگرا در برخی استان‌ها شکل گرفته و مجامع اصولگرایان در بیش از 200 حوزه انتخابیه در استان‌ها و شهرستان‌ها در شهریور و مهر ماه برگزار می‌شود. گویا در شهرستان‌ها قرار است تا دو برابر ظرفیت نامزد معرفی شود. برای تهران هم یک فرمول خاص‌ طراحی شده که تا سه برابر ظرفیت و در حدود 60 تا 90 نامزد معرفی شود که براساس نتایج نظرسنجی‌های آتی این تعداد به 30 نفر کاهش می‌یابد. همچنین در این دوره درصد قابل توجهی از نامزدها به جوانان اختصاص می‌یابد. همچنین نشست ویژه‌ای در روزهای آتی درباره چگونگی ترکیب‌‌بندی فهرست تهران برگزار می‌شود. گفتنی است، مجمعی نیز با حضور 1000 نفر برای انتخاب فهرست مذکور برگزار خواهد شد.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: دولت هیچ‌گونه برنامه‌ای برای ایجاد استان‌های جدید در کشور ندارد. سعید جلالی با اشاره به مطالب مطرح شده درباره ایجاد استان‌های جدید در کشور از جمله در لارستان استان فارس افزود: با وجود اهمیت و حساسیت این موضوع، بعضاً مشاهده می‌شود مسئله تقسیمات کشوری از سوی برخی افراد و گروه‌ها به یک اقدام سیاسی تبدیل می‌شود. جلالی تصریح کرد: قطعاً در این زمینه بین دولت و وزارت کشور هیچ‌گونه دوگانگی‌ای وجود ندارد و صدور هرگونه دستور از سوی رئیس‌جمهور مبنی بر ایجاد استان جدید در فارس تکذیب می‌شود.

 

▼ اخبار

1ـ مسکو و تهران در حال ایجاد جایگزین سوئیفت هستند

«یوری اوشاکف» دستیار کرملین خبر داد: ایران و روسیه در تلاش هستند با مرتبط کردن سیستم پیام‌رسان مالی روسیه و سامانه پیام‌رسان مالی الکترونیکی ایران(سپام)، جایگزینی برای سوئیفت در روابط بین بانکی خود ایجاد کنند که مانع تحریم‌های کشورهای ثالث شود. بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، اوشاکف گفته است: «ما در حال اقداماتی برای ایجاد سامان‌دهی‌های مستقیم هستیم، استفاده از پول‌های ملی و ایجاد تعامل بین سپام و شبکه پیام‌رسان مالی روسیه، به ‌عنوان جایگزینی برای پرداخت از طریق سوئیفت.» گفتنی است، آبان ماه گذشته و در پی تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، دسترسی بسیاری از بانک‌های ایرانی به شبکه پیام‌رسان سوئیفت قطع شد. این در حالی بود که سوئیفت که یک پیام‌رسان بین ‌بانکی اروپایی است، بر اساس «قوانین مسدودساز» نباید به تحریم‌های آمریکا علیه ایران متعهد می‌شد.

2ـ گام‌های هسته‌ای بلوف سیاسی است!

روزنامه «آرمان» در مطلبی نوشت: «ایران کاهش تعهدات برجامی را با تاکتیک بلوف (مانور) به منظور کشاندن طرف مقابل برای حل و فصل مسئله به‌ کار گرفته است. لذا تهران می‌بایستی بسیار دقیق و حساب شده عمل کند. همچنین باید بدانیم ایران قصد خروج از برجام را ندارد و خروج از برجام در شرایط فعلی به نفع و مصالح ایران نیست... مسائل میان ملت‌ها از طریق دیپلماسی قابل حل است. در چنین چارچوبی دو طرف دست به مانورهای مختلف می‌زنند. گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران مانور تاکتیکی ایران است. لذا باید در تحلیل بدانیم نباید مانورهای سیاسی را با عمل اشتباه بگیریم.» چنین تحلیلی از موضوع هسته‌ای و گام‌های راهبردی ایران در مواجهه با بدعهدی‌های غرب، آدرس غلط دادن به افکار عمومی و در راستای اهداف و منافع حزبی و گروهی جریان اصلاح‌طلب است.

3ـ عزت ایران محصول ایستادگی در برابر آمریکاست

«هاشم الحیدری» معاون فرهنگی سازمان «الحشدالشعبی» ضمن تقبیح رژیم‌های مرتجع عرب و تمجید جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد: اگر امتی از ولایت پیروی نکنند، حاکم غیر دینی بر آنان مسلط می‌شود. وی با اشاره به اینکه حکومت اسلامی در ایران برقرار شد، گفت: اسلام در این کشور عزیز شده است و امنیت، اقتصاد، عزت، ایستادگی در برابر آمریکا، توسعه، علم، آزادی و مداخله نکردن بیگانگان از جمله عوامل این عزت است. الحیدری با تأکید بر لزوم پیروی از ولایت فقیه در دوران غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) ضمن تمجید ملت ایران، به گفته‌های شهید صدر استناد کرد که در آن، ملت ایران را ستایش کرده و گفته بود: «این ملت اسلام را یاری کرد و توانست اسلام را به پا دارد. این ملت متمایزی است؛ زیرا نایب امام را در دوران ما یاری کرد و توانست حکومت اسلامی تشکیل دهد.»

4ـ حضور زنان در ورزشگاه، پیگیری درس‌های عاشوراست!

«الهه کولایی» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم در یادداشتی در روزنامه «اعتماد» نوشت: «تأکید بر حقوق انسانی زنان یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است که با برجسته کردن الگوهای ارزشمند صدر اسلام معنا پیدا می‌کند. زنان ایرانی با بهره‌گیری از درس‌های عاشورا و شجاعت‌های مثال‌زدنی حضرت زینب(س) در انتقال پیام امام حسین(ع) به تاریخ بشری، حقوق انسانی خود را دنبال کرده‌اند. آنها در پرتوی چنین فرهنگی برای دفاع از حقوق و مطالبات قانونی خود کوشیده‌اند. بی‌تردید حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه بالاترین و نه مهم‌ترین خواسته آنها، بلکه نمادی از پیگیری حقوق قانونی آنهاست.» روشن نیست چه ارتباطی بین فرهنگ عاشورا و مجاهدت‌های حضرت زینب(س) با حضور زنان در ورزشگاه‌ها که آسیب‌های فرهنگی و اخلاقی زیادی بر آن مترتب است، وجود دارد!

 

▼ اخبار کوتاه

«رضا کامی» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: شرکت‌های ترک‌ در مقایسه با دیگر شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران اشتیاق بیشتری دارند. وی افزود: در دهه گذشته ۱۰۰ شرکت بزرگ و متوسط در نقاط مختلف کشور به ویژه آذربایجان و ارس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بیشترین سرمایه‌گذاری آنها در بخش صنایع و تولید بوده است. گفتنی است، دولت ترکیه به شکل رسمی اعلام کرده است با آمریکا در تحریم علیه ایران همراهی ندارد و جایگزین شدن انرژی نفت و گاز ایران با دیگر کشورها را نمی‌پذیرد.

پایگاه خبری‌ـ تحلیلی «المانیتور» نوشت: دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در شهر «سوچی» دستاورد چندانی برای او نداشته است. او خواستار برگزاری دیدار سه‌جانبه‌ای میان مشاوران امنیت داخلی روسیه، اسرائیل و آمریکا با حضور خودش، «ولادیمیر پوتین» و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بود که این خواسته او به دلیل امتناع پوتین ناکام ماند.

«فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره سرنوشت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: در حال حاضر این لایحه در قالب اصلاح قانون مالیات‌ مستقیم در وزارت امور اقتصاد و دارایی در حال نهایی شدن است و پس از اینکه اصلاح قانون مالیات مستقیم در وزارت اقتصاد نهایی شود، به دولت ارسال شده و پس از بررسی به مجلس تقدیم می‌شود.

برخی رسانه‌ها از وقوع چند انفجار قدرتمند در مجتمع نفتی شرکت آرامکو در شهر «بقیق» در شرق عربستان سعودی خبر داده‌اند. گفته می‌شود، این انفجارها هنگام اذان صبح رخ داده و همزمان با آن صدای تیراندازی نیز شنیده شده است. هنوز دلیل انفجارها مشخص نیست، اما برخی از احتمال حمله موشکی یا پهپادی انصارالله یمن سخن گفته‌اند.

روزنامه «تایمز آف» اسرائیل در گزارشی بولتون را نزدیک‌ترین هم‌پیمان صهیونیست‌ها در کاخ سفید و یکی از حامیان سیاست سخت‌گیرانه در قبال ایران توصیف کرد و نوشت: «اسرائیلی‌ها از رفتن او نگران هستند و معتقدند رفتن بولتون می‌تواند به تقویت گرایش‌های عزلت‌طلبانه ترامپ بینجامد.»

«علیرضا علوی‌تبار» طی یادداشتی در یک وبگاه اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه انگیزه‌ای برای بحث درباره انتخابات ندارم، در جمله پایانی خود پیرامون انتخابات آتی و تکالیف اصلاح‌طلبان نوشت: «دعوت به شرکت در هر شرایطی، معنایی جز اضمحلال هویت سیاسی ندارد.»(!)

«ثامر الغضبان» وزیر نفت عراق گفت: کشورهای «اوپک پلاس» باید قبول کنند و با این حقیقت کنار بیایند که ایران و ونزوئلا به بازارهای نفتی از راه عادی بازخواهند گشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات