صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۶۴

شاخه زیتون یا حمایت از کودک کش

سه کشور بزرگ اتحادیه اروپا (موسوم به تروئیکای اروپایی) طی بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران مسئول حمله هفته گذشته به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو است. سران تروئیکای اروپایی در ادامه افزودند: «حمله به آرامکو نشان می‌دهد که برای کاهش تنش‌ها نیاز به دیپلماسی با مشارکت همه طرف‌ها است. ما همچنین از ایران می‌خواهیم که از اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر در خلیج فارس اجتناب کند». رهبران اروپایی در پایان بیانیه خود بحث مذاکرات مجدد بر سر برجام را پیش کشیده و اظهار داشته‌اند: «زمان آن رسیده که ایران مذاکرات بلندمدت درباره برنامه هسته‌ای و مسائل مرتبط با امنیت منطقه‌ای از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد».
اگرچه وزارت خارجه ایران در رد و محکومیت آن بیانیه صادر کرد و تاکید نمود «متهم سازی سفارشی دولتها با اهداف سیاسی و به دور از واقعیات میدانی در کنار سایر سیاست های حمایت گرانه نسبت به رژیم کودک کش عربستان سعودی به ویژه از طریق صادرات انبوه تسلیحات به این کشور، یک روند خطرناک است». اما دیدار رئیس جمهور با رهبران تروئیکای اروپایی پس از بیانیه وقیحانه سه کشور اروپایی و درخواست برجام جدید بدون عمل به تعهدات قبلی و اتهام به ایران در قضیه آرامکو، زیبنده ملت شریف ایران نیست. در این خصوص حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان می نویسد: کمترین انتظار از آقای روحانی این بود که برای حفظ حرمت و عزت ایران اسلامی از ملاقات با رئیس جمهور فرانسه خودداری کند.
نکته پایانی، معامله با کسانی که به راحتی زیر معامله می زنند هیچ معنایی ندارد. آمریکا و اروپا چه اندازه تعهدات برجامی خود را انجام دادند که سخن از مذاکره در خصوص برنامه هسته‌ای و مسائل مرتبط با امنیت منطقه‌ای از جمله برنامه موشکی می زنند. آنها همواره پشت شاخه زیتون نیرنگ و تفنگ مخفی می کنند.

فرهاد کوچک زاده

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات