صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۲۸

از عقب‌نشینی عربستان تا انتقاد کره شمالی

1ـ آمادگی بن‌سلمان برای روابط تجاری با رژیم صهیونیستی
شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» در مستندی با عنوان «ولی‌عهد» فاش کرده است «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرده و گفته است: «من خاورمیانه‌ای را می‌بینم که اسرائیل هم جزء آن است... آماده‌ام اسرائیل را به رسمیت شناخته و با آن روابط تجاری داشته باشم.» این مستند نشان می‌دهد، محمدبن‌سلمان در جریان سفر دونالد ترامپ به ریاض در مه ۲۰۱۷ گفته چنانچه واشنگتن به او کمک کند «ایران را شکست دهد و کنترل خاورمیانه را به دست بگیرد»، حاضر است رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد. توافقات حاصل‌شده در همین چارچوب بود که بعداً محور برنامه‌های آمریکا برای تدوین طرح موسوم به «معامله قرن» را تشکیل داد. گفتنی است؛ این مستند در حالی منتشر شده است که پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقام‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس با میان‌داری رژیم سعودی در قایقی در دریای سرخ دیدار کرده بودند.


2ـ شورای امنیت به دنبال تغییر نظام در برخی کشورهاست!
سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد با بی‌نتیجه خواندن مذاکره با ایالات متحده آمریکا از دولت آمریکا بابت پیگیری «سیاست خصمانه» علیه کشورش انتقاد کرده و گفته است، پس از مذاکرات سنگاپور بهبودی در روابط دو کشور حاصل نشده است. «کیم سونگ» گفته است: لازم است آمریکا محتوای بیانیه مشترک سنگاپور را به طور کامل اجرا کرده و از اجرای سیاست خصمانه علیه پیونگ‌یانگ دست بردارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود از نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد در افزایش فشار بر برخی کشورها انتقاد کرد و گفت: «شورای امنیت سازمان ملل متحد که وظیفه مهم تأمین امنیت و صلح جهان را برعهده گرفته، به ابزاری برای برآورده کردن منافع راهبردی یک کشور خاص تبدیل شده و سیاست فشار و تحریم‌ها را پیگیری می‌کند و حتی به دنبال تغییر نظام برخی کشورهاست.»


3ـ عقب‌نشینی ولی‌عهد سعودی از درشت‌گویی!
«محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در مصاحبه اخیر خود با یک شبکه آمریکا از سخن گفتن درباره هرگونه درگیری نظامی با ایران عقب‌نشینی کرده و بر دیدار میان رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور ایران تأکید کرده است. روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در این باره نوشت: «محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان خود را از هرگونه درگیری نظامی احتمالی با ایران به کنار کشیده؛ این در حالی است که تنها چند روز از حملات ویران‌کننده به تأسیسات نفت سعودی می‌گذرد!» چرخشی که نشان می‌دهد، ولی‌عهد جوان و ناپخته رژیم سعودی متوجه شده است سیاست‌های تهاجمی‌اش در مقابل ایران چقدر می‌تواند برای ریاض آسیب‌زننده باشد.


4ـ‌ فراکسیون امید با فرار به جلو به دنبال گریز از طرح شفافیت است
«حجت‌الاسلام ذوالنوری» نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه فراکسیون امید با فرار به جلو به دنبال گریز از طرح شفافیت آرای نمایندگان است، گفت: وقتی مذاکرات مجلس شفاف است، چرا آرای نمایندگان نباید شفاف باشد؟ مذاکرات شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی قابل افشا نیست؛ برای نمونه شورای نگهبان درباره صلاحیت فردی صحبت می‌کند که مشکل اخلاقی دارد، آیا امکان دارد این مذاکرات شفاف شود؟ خیر، زمانی که مذاکرات شفاف نیست، آرا نیز نمی‌تواند به صورت شفاف بیان شود. وی تأکید کرد: فراکسیون امید با ارائه این طرح دیگران را در شفافیت شریک کرده تا زیر سایه آنها از شفافیت آرا فرار کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات