صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 15 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها در سیاست فشار حداکثری شکست خوردند. خیال می‌کردند اگر سیاست فشار حداکثری روی ایران متمرکز شود، جمهوری اسلامی مجبور به نرمش می‌شود؛ به حول و قوه الهی فهمیدند فشار حداکثری، خودشان را دچار مشکل کرده.(1398/7/10)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

رهبری نبوغ‌آمیز

ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای موضوع بیشتر اندیشکده‌های آمریکایی است، آنها که در سال‌های اول زعامت رهبر معظم انقلاب پیش‌بینی می‌کردند انقلاب اسلامی به زودی از هم فرو پاشیده می‌شود، امروز پس از 30 سال از اقتدار ویژه امام خامنه‌ای سخن به میان می‌آورند. «کریم سجادپور» عضو اندیشکده کارنگی آمریکا در این زمینه می‌نویسد: «آیت‌الله خامنه‌ای، عنوان رهبر عالی ایران را دارد، اما این مرد 80 ساله بی‌سروصدا به قدرتمندترین مرد خاورمیانه تبدیل شده است. [آیت‌الله] خامنه‌ای طی 30 سال رهبری‌اش، همواره یک مشکل آزاردهنده برای ایالات متحده بوده است. ترامپ هم نمی‌تواند در برابر او پیروز شود.»
اعتراف به رهبری‌های حکیمانه امام خامنه‌ای در دیگر منابع رسانه‌ای و اندیشکده‌ای ‌بارها بیان شده است؛ از جمله
1ـ اندیشکده «واشنگتن» ضمن تأکید بر اینکه آیت‌الله خامنه‌ای مصمم به اقتدار ایران است، می‌نویسد: آیت‌الله خامنه‌ای در پیش‌نویس «طرح پیشرفت اسلامی‌ـ ایرانی»‌ـ سندی که در آن اهداف نیم قرن آینده مطرح شده‌ـ بر پیوند عمیق‌تر ایدئولوژی و فناوری مدرن سرمایه‌گذاری کرده است. اجرای این سیاست‌ها کشور را تا سال ۲۰۶۵ به اوج جدیدی خواهد رساند. تأکید دوباره بر ایدئولوژی انقلابی این طرح بیانگر رسالت آیت‌الله خامنه‌ای نه‌تنها به عنوان رهبر ایران به عنوان یک ملت‌ـ کشور؛ بلکه به عنوان «تمدن جدید» است.
2ـ «ری تکیه» عضو ارشد اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در مقاله‌ای نوشت: «رهبری نبوغ‌آمیز آیت‌الله خامنه‌ای، ایران را به قدرت برتر از خلیج‌فارس تا کرانه‌های مدیترانه تبدیل کرده است. رهبر ایران یک متفکر استراتژیک تراز اول است که با صبوری و از طریق مذاکره، اهداف ایران را دنبال می‌کند.»
3ـ اندیشکده آلمانی «علوم و سیاست» هفت سال پیش نوشته بود: «آیت‌الله خامنه‌ای در خروج از بحران، خوب عمل می‌کند. آیت‌الله خامنه‌ای بر این باور است که زمان بیشتر به نفع ایران است تا آمریکا. دستاوردها و پیشرفت‌های تکنولوژیک انقلاب برای ایشان ارزش فراوانی دارند.»
انقلاب اسلامی امروزه شاهد جهش‌های متعددی در عرصه‌های گوناگون است و تحریم‌های آمریکا نتوانسته است موجب عقب‌گرد یا تضعیف طرح‌های منطقه‌ای، سیاسی و بین‌المللی انقلاب اسلامی شود و این حقایق نشان می‌دهد، در گام دوم انقلاب سرعت پیشرفت‌ها تحت زعامت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بیشتر می‌شود.

 

▼ گزارش روز

معنای یک بازگشت؟

حضور علی‌اکبر ناطق‌نوری در جلسه «جامعه روحانیت مبارز» را شاید بتوان مهم‌ترین اتفاق این روزها در آرایش جریان‌های سیاسی کشور دانست! ناطق‌نوری که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1376 کاندیدای جناح راست آن روزهای ایران بود و در رقابت با نماینده جریان چپ موفق نشد راهی پاستور شود، یک دهه بعد بیش از آنکه به حامیان خود در خرداد 1376 نزدیک باشد، به «سیدمحمد خاتمی» رقیب انتخاباتی خود در هفتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک شد. ناطق‌نوری عملاً در جریان انتخابات دهم ریاست‌جمهوری و آنچه در مناظرات سال 1388 گذشت، از جریانی که در سال 1376 تمام‌قد از او دفاع کرده بود فاصله گرفت و از حضور در جلسات جامعه روحانیت مبارز خودداری کرد! رئیس دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی در 10 سال اخیر با وجود همه اصرارها و دعوت‌ها حاضر به بازگشت به جلسات جامعه روحانیت و فضای انتخاباتی نشده بود! اما سؤال اینجاست که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی چه اتفاقی رخ داده است که او به یک باره حاضر می‌شود به جمع بزرگان اصولگرایی بازگردد؟! اصولگرایانی که گویا از آنها دلخور است، اصولگرایانی که همانند ده سال گذشته همچنان علی‌رغم توقع و درخواست او برای جبران مسائل مطرح شده درباره وی در سال 1388، از حمایت رسمی از او در برابر آنچه در مناظرات گفته شد، خودداری کرده‌اند! اگرچه برخی از اعضای جامعه روحانیت اعلام کرده‌اند علت حضور شیخ نور نامه و درخواست کتبی آقای موحدی‌کرمانی بوده؛ اما پرسش این است که آیا در یک دهه گذشته هیچ گاه نامه و درخواستی از سوی جامعه و سایر اصولگرایان به دست ناطق‌نوری نرسیده بود؟ تفاوت آن درخواست‌ها با درخواست امروز چیست که آنها مسکوت و بی‌جواب ماندند و این نامه در فاصله کمتر از شش ماه به انتخابات مجلس یازدهم با پاسخ مثبت روبه‌رو شده است؟

 

▼ اخبار ویژه

چه کسانی معتقد به دوستی با مردم اسرائیل‌ هستند؟

«عبدالرضا داوری» چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به تازگی توئیتی منتشر کرده که محتوای آن بسیار تأمل‌برانگیز است. داوری نوشته است: «ما که معتقد به دوستی با مردم اسرائیل هستیم، حتی از مصاحبه با یک خبرنگار اسرائیلی برای نشر سخنان‌مان در سرزمین‌های اشغالی ابایی نداریم.» این توئیت که در واکنش به انتقادات گسترده کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها از گفت‌وگوی احمدی‌نژاد با «ایندیپندنت» فارسی، رسانه متعلق به بن سلمان منتشر شده، از موضوع دیگری پرده برمی‌دارد. داوری در این موضوع به طور صریح از دوستی با مردم اسرائیل سخن می‌گوید؛ موضوعی که در سال 1387 اسفندیار رحیم‌مشایی، آن را مطرح کرد و در همان مقطع احمدی‌نژاد هم در اظهاراتی عجیب‌تر موضع مشایی درباره دوستی با مردم اسرائیل را موضع دولت نهم عنوان کرد! البته بعد از انتقادات گسترده مردم مؤمن و انقلابی و در نهایت تذکر قاطع و علنی رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه، این افراد عقب‌نشینی کردند.

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد، دولت انگلیس برای پرداخت 1/25 میلیارد پوند غرامت مصالحه شده به بانک ملت از یک کشور ثالث استفاده کرده است تا بتواند تحریم‌های آمریکا را دور بزند. گفتنی است، دادگاه عالی انگلیس تحریم‌های اعمال شده علیه بانک ملت را پس از اقامه دعوی قضایی از سوی بانک ایرانی، غیر قانونی دانست؛ لذا بانک ملت 3/2 میلیارد پوند ادعای خسارت کرده بود که پس از مصالحه بانک ملت با دولت انگلیس به 1/25 میلیارد پوند کاهش یافت.


▼ اخبار

1ـ سیاست خارجی کنونی آمریکا آشفته و هرج‌ومرج است!

«کالین پاول» که در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان»، «جرج بوش پدر» و «جرج بوش پسر» در سمت‌های کلیدی کار کرده است، در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» از نمایندگان حزب جمهوریخواه آمریکا خواست تا علیه «دونالد ترامپ» موضع محکمی بگیرند. وی افزود: «جمهوریخواهان باید تکانی به خود بدهند و وقتی می‌بینند امور درست پیش نمی‌رود، درباره آن چیزی بگویند؛ چرا که سیاست خارجی کنونی ما آشفته و هرج‌ومرج است. چیزهایی اتفاق می‌افتد که درک آن واقعاً دشوار است.» وزیر خارجه پیشین آمریکا اضافه کرد: «این راهی نیست که کشور باید اداره شود و کنگره یکی از نهادهایی است که باید درباره آن کاری کند.» این ژنرال بازنشسته و عضو سابق حزب جمهوریخواه که طی سال‌های اخیر به سمت دموکرات‌ها متمایل شده، از باراک اوباما و همچنین هیلاری کلینتون حمایت کرده است.

2ـ تحلیل اصلاح‌طلبان از تحولات عراق

«علی بیگدلی» از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «آرمان» با اشاره به ناآرامی‌های عراق در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت: «مسئله اربعین که در طی چند سال گذشته گسترش یافته، به نوعی برای ایران نمایش قدرت قلمداد می‌گردید. برای راه‌پیمایی اربعین حدود سه میلیون نفر شرکت می‌کنند. از سوی دیگر، هر چه بر تعداد این جمعیت افزوده می‌شود بر نفوذ ایران در عراق افزوده می‌شود. بنابراین شاید عراقی‌ها به این نتیجه رسیده باشند که حضور زوار ایرانی از یک‌سو و آن مناطق و نیروهای وابسته به ایران در عراق رفته رفته تا حدودی وضعیت حاکمیت عراق را متزلزل می‌کند(!) در روزهای اخیر، رسانه‌های سعودی در کنار رسانه‌های رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا، این دروغ را منتشر کرده‌اند که علت اصلی ناآرامی‌های عراق، نحوه حضور ایران در این کشور و همچنین نحوه حضور ایرانی‌ها در پیاده‌روی اربعین است!

3ـ رژیم صهیونیستی در هر جنگی شکست خواهد خورد

رسانه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» اذعان کرد: اسرائیل در هر جنگی شکست خواهد خورد؛ زیرا به توان ارتش برای جنگ اعتمادی نیست. این رسانه گزارش داد: جنگ آتی اسرائیل را خواهد لرزاند؛ همان‌طور که در جنگ اکتبر سال ۱۹۷۳ به لرزه درآمد. جدیدترین گزارش‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی از افزایش حضور نظامیان نیروی زمینی اسرائیل در جلسات روان‌درمانی ارتش این رژیم حکایت دارد. نظامیان صهیونیست از مأموریت‌های جنگی می‌ترسند و این مأموریت‌ها برای آنها کابوس محسوب می‌شود. برخی نظامیان این رژیم نیز از خدمت نظامی فرار می‌کنند. تحلیلگران صهیونیست اذعان کرده‌اند: جنگ ضد غزه توان نیروی زمینی اسرائیل را به نمایش گذاشت و آخرین حلقه از سلسله عملکرد ناامیدکننده‌ای بود که با جنگ سال ۲۰۰۶ آغاز شده است.

4ـ اقتصاد آمریکا در آستانه فروپاشی است

«تاد بوبا هورویتز» استراتژیست ارشد بازار و کارشناس دائم شبکه‌های خبری «فاکس»، «سی‌ان‌بی‌سی» و «بلومبرگ» معتقد است: اقتصاد آمریکا کند شده و سرمایه‌گذاری به شدت افت کرده است. او می‌گوید، آمریکا در مراحل اولیه رکود اقتصادی قرار دارد. هورویتز توضیح می‌دهد: مشکلاتی در حوزه نقدینگی نظام بانکداری نیز ایجاد شده که نشان می‌دهد، ممکن است بتوانند تا مدتی بازارها و اقتصاد را با ایجاد حواس‌پرتی به پیش‌ ببرند اما در نهایت شاهد یک فروپاشی خواهیم بود. اقتصاددانان در مرکز تحلیل «مودی» نیز با اشاره به تشدید جنگ تجاری آمریکا با چین بر این نکته تأکید دارند که سیاست خارجی آشفته و بی‌اساس ترامپ در سراسر جهان مشکلاتی را ایجاد کرده است و ظاهراً این بار ممکن است اشتباهات ترامپ دامن آمریکا را نیز بگیرد.

 

▼ اخبار کوتاه

روزنامه «فیگارو» در یادداشتی درباره وضعیت عربستان سعودی در منطقه، نوشته است: «محمد‌بن‌سلمان» ولی‌عهد این کشور عملاً در هر سه جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک شکست خورده و هر روز بیش از قبل منزوی می‌شود و اماراتی‌ها نیز فراتر از لفظ از او حمایت نمی‌کنند. این روزنامه همچنین تأکید می‌کند: اکنون موازنه قدرت در منطقه به نفع ایران تغییر یافته است و در صورتی که ایران صبوری به خرج دهد و از اهرم‌های به دست‌آمده به نحو مناسب استفاده کند، می‌تواند به نتیجه مطلوب دست یابد.

«حسین مدرس‌خیابانی» قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی درباره پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت: در گام اول هدف ما اجرایی کردن تفاهم‌نامه تعرفه تجارت ترجیحی است و در مراحل بعد به دنبال پیوستن به این اتحادیه هستیم. گفتنی است، موافقت‌نامه شامل 862 قلم کالاست که 502 قلم آن ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است و 360 قلم هم ترجیحات اعطایی ما به اتحادیه اوراسیاست.

آن طور که گفته می‌شود، مشتریان بانکی باید برای راه‌اندازی سرویس رمز دوم یک‌بار مصرف خود سالیانه حدود ۳۳ هزار تومان کارمزد به بانک پرداخت کنند که این رقم در مقابل دیگر کارمزدهای بانکی رقمی بالاست. گفته می‌شود، این خدمات را یک شرکت خصوصی به صورت انحصاری انجام می‌دهد و هزینه‌ زیادی را برای راه‌اندازی و نگهداری این سرویس از بانک‌ها می‌گیرد.

«محمدعلی ضیغمی» معاون اقتصادی و بین‌الملل اتاق تعاون درباره سهم تعاون در اقتصاد کشور گفت: سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور 25 درصد پیش‌بینی شده؛ اما اکنون این سهم حدود 6 درصد برآورد می‌شود. با توجه به ظرفیت‌های موجود، این امکان وجود دارد که بخش تعاون جایگاه بهتری بیابد.

«حسین میرزایی» سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 98 با اشاره به آخرین وضعیت بررسی حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند، اظهار داشت: «تاکنون 6/2 درصد از کل خانوارهایی که مشمول حذف یارانه شده‌اند (حدود 200 هزار خانوار) نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند.»

ریل تولیدی ذوب‌آهن اصفهان با استاندارد EN13674 تولید می‌شود که مخصوص قطارهای پرسرعت است. گفتنی است، از بین کشورهای تولیدکننده ریل، فقط شش کشور قادر به تولید این محصول با استاندارد مذکور هستند که بالاترین استاندارد جهانی محسوب می‌شود.

 

ترنم زندگی

مرد خوب کاری می‌کند که مجبور به ابراز پشیمانی نشود. از منظر خانم‌ها اظهار ندامت زیاد نشانه این است که مرد از صفات مردانگی عدول کرده است.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات