صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۹۰۱

زنگنه : طرح «شفافیت آرای نمایندگان» این بار تصویب می‌شود

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تغییرات و اصلاحاتی که صورت گرفته به نظر می‌رسد طرح شفافیت آرای نمایندگان این بار با رأی بالایی تصویب می‌شود.

طرح «شفافیت آرای نمایندگان» این بار تصویب می‌شود

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با طرح شفافیت آرا که برای چندمین بار در دستور کار مجلس قرار گرفته است، گفت: یکی دو باری که شفافیت آرا به صحن آمد یک سری ابهامات داشت و کمیسیون آئین‌نامه نظرات همه نمایندگان را دریافت کرد. چراکه بحث‌های آئین‌نامه‌ای به همه نمایندگان مرتبط است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم گیری درباره این طرح در دفعات اول صورت نگرفت؟، بیان کرد: من فکر می‌کنم اگر کمیسیون آئین‌نامه نظرات، ابهامات و دغدغه‌های نمایندگان را در نظر می‌گرفت همان دفعات اول این طرح رأی می‌آورد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در رابطه با تغییراتی که بر طرح شفافیت آرا اعمال شده است، توضیح داد: در طرحی که آماده شده، تلاش شده است که تقریباً نگرانی‌های نمایندگان درباره مؤثر بودن قانون شفافیت آرا برای اداره کشور و نظام تقنینی برطرف شود.

زنگنه اظهار کرد: با توجه به تغییرات و اصلاحاتی که صورت گرفته به نظر می‌رسد طرح شفافیت آرای نمایندگان این بار با رأی بالایی تصویب خواهد شد.

وی به تشریح جزئیات و اصلاحات طرح شفافیت آرای نمایندگان پرداخت و گفت: آنچه مردم می‌خواهند درباره مجلس و نمایندگان بدانند شامل دو بخش است. بخش اول، عملکرد، میزان حضور و غیاب، نظارت‌ها و در مجموع تأثیرگذاری نمایندگان است که همه اینها در طرح مذکور آمده است و مردم می‌توانند برای سنجش نماینده مورد نظر خود به راحتی به این آمار دسترسی داشته باشند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس اضافه کرد: بخش دوم که مردم می‌خواهند بدانند، بخش آرای نمایندگان است. در این طرح قید شده در انتهای هر هفته یا هر جلسه، مجلس اسامی موافقین و مخالفین و رأی نمایندگان درخصوص طرح‌ها و لایحه‌ها را اعلام کند و مردم دسترسی داشته باشند. بر اساس این طرح قرار بر این است که حتی کمیسیون‌ها و مذاکرات آنها نیز در دسترس مردم قرار بگیرد و رسانه‌ها و خبرنگاران بتوانند در جلسات کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند.

زنگنه متذکر شد: یک نکته در این میان مورد توجه است، آن هم بحث‌ها و موضوعاتی هستند که محرمانه به شمار می‌روند و در رده‌های امنیتی قرار می‌گیرند، مثل برخی مسائل که در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شود یا موضوعاتی همچون میزان ذخایر ملی. بازتاب این موضوعات ممکن است تبعات منفی در پی داشته باشد. بنابراین در این طرح آمده که اگر مذاکرات کمیسیون‌ها در رده‌های امنیتی باشد، با تقاضای اعضای کمیسیون و تصویب هیئت رئیسه کمیسیون، جلسات مربوطه به صورت غیرعلنی برگزار شود.

وی در پاسخ به این سوال که بنا بر این طرح، آیا آرای نمایندگان نیز در موارد خاصی غیرعلنی باقی می‌ماند؟ خاطرنشان کرد: در رابطه با آرا نیز، می‌توان گفت تقریباً همه آرا شفاف خواهند بود. اگر مورد خاصی باشد که نمایندگان احساس کنند رأی مستقیم آنها موجب مناقشات قومی یا صنفی می‌شود یا تبعات منفی برای کشور در پی دارد، آنجا هم در ابتدا اصل بر شفافیت آرا است؛ مگر آنکه تعدادی از نمایندگان درخواست غیرعلنی بودن رأی‌گیری را ارائه دهند. در چنین حالتی اسامی نمایندگانی که خواستار برگزاری غیرعلنی رأی‌گیری بوده اند، منتشر می‌شود و مجلس در این باره رأی‌گیری می‌کند. اگر نمایندگان با رأی دادن به صورت ورقه‌ای، موافقت کنند رأی‌گیری استثنائاً به صورت غیرعلنی و با ورقه انجام خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات