صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۴۸

چطور اراده‌ام را تقویت کنم؟

پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی / لیلا وطن‌خواه

من در مقایسه با همکاران و دوستان، اراده پایین‌تری دارم و از بچگی نیز گاهی عنوان تنبلی را به من نسبت دادند؛ از این‌رو دوست دارم به منظور توفیقات بیشتر در زندگی‌ام، اراده و همت بهتر و بلندی داشته باشم. لطفاً راهنمایی‌ام کنید.

ابتدا باید با واقع‌نگری اهداف مشخصی را برای خود تصویرسازی کنید که معقول، قابل دستیابی و مطابق با توان و استعداد شما باشند، نه اینکه ایده‌آل و بلندپروازانه محسوب شوند. به تدریجی بودن تقویت اراده هم توجه داشته و برای این‌ کار برنامه‌ریزی داشته باشید. سعی کنید برای همه کارها و فعالیت‌های شبانه‌روزی خود برنامه‌ای منظم داشته باشید.  هر روز صبح با نگاهی به برنامه، به اجرای دقیق آن بپردازید و شب‌ها مانند محاسبه‌گری جدی و قاطع، پیش از خواب، به خود و برنامه‌ها را محاسبه کنید تا میزان موفقیت‌تان در انجام دادن کارها را بسنجید. در صورت موفقیت، خود را تشویق و در صورت تنبلی و تخلف از برنامه خود را تنبیه نمایید. در این راستا تلقین مثبت داشته باشید که «من اراده لازم برای انجام کارهایم را دارم»، «هیچ چیز نمی‌تواند اراده‌ام را ضعیف کند»،  «اراده من هر روز محکم‌تر می‌شود.» بلندپروازی نکنید؛ زیرا در ابتدای کار سبب دلسردی و نومیدی می‌شود. از کارهای کوچک و هدف‌های کوتاه مدت شروع کنید تا با موفقیت در آنها انگیزه ادامه راه را بیابید. به فواید اراده، همت بلند و ضررهای تنبلی خوب فکر کرده، از افراد و دوستانی که به شما افکار منفی می‌دهند، دوری کنید و با افراد بلند همت ارتباطی صمیمی داشته باشید.

چطور اراده‌ام را تقویت کنم؟

صبحگاه، هر زمان که بیدار شدید بدون درنگ از رختخواب بیرون بروید. برای رفع خواب‌آلودگی هم از اتاق بیرون رفته و کمی نرمش کنید. اگر توانستید چند دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده، نماز شب بخوانید. اطاعت از احکام واجب و مستحب، سبب تقویت اراده در انسان می‌شود. در پایان اینکه، هرگز ناامید نشوید و در برابر شکست‌ها ایستادگی کنید؛ زیرا برخی شکست‌ها زمینه پیروزی‌های بزرگ را فراهم می‌آورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات