اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۶۶

یک گام تا پیوستن کامل به اوراسیا

سفر اخیر رییس‌جمهوری به ارمنستان در کنار مذاکرات سیاسی و منطقه‌ای، یک هدف بزرگ اقتصادی را نیز دنبال می‌کرد و آن پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود، الحاقی که در گام‌های پایانی خود قرار گرفته و ایران را در فهرست کشور‌های عضو این اتحادیه قرار خواهد داد.
دکتر روحانی دوشنبه (هشتم شهریور) تهران را به مقصد ایروان ترک کرد. سفری که به دعوت نخست وزیر ارمنستان انجام شده بود تا ایران برای نخستین بار در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا شرکت کند.

این اتحادیه که بحث بر سر راه‌اندازی آن از سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شده بود، سرانجام از حدود ۱۰ سال قبل وارد فرایند اجرایی شد. در ابتدا روسیه، قزاقستان و بلاروس اعضای این اتحادیه را تشکیل می‌دادند، اما در سال‌های بعد ارمنستان و سپس قرقیزستان نیز به این اتحادیه اقتصادی پیوستند.

هرچند اطلاعات ارائه شده از سوی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که این اتحادیه سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات و ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد و از نظر حجم اقتصادی قابل مقایسه با کشوری همچون چین نیست، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب خود و در برگیری تعداد زیادی از همسایگان ایران، فرصتی مناسب در اختیار کشور قرار خواهد داد.

محمدرضا مودودی - سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت - پیش از این در این رابطه به ایسنا گفته بود که امروز بخش قابل توجهی از تجارت جهانی میان کشور‌های خاص در یک منطقه انجام می‌شود و اگر ایران بنا دارد صادرات غیرنفتی خود را گسترش دهد، استفاده از ظرفیت اتحادیه‌های منطقه‌ای اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت.

به دنبال درک این اهمیت و آغاز مذاکرات میان طرفین، سرانجام موافقت ابتدایی با عضویت ایران در اوراسیا انجام شد و پس از آن در بهمن سال گذشته، مجلس شورای اسلامی عضویت در این اتحادیه را تصویب کرد و پس از آن شورای نگهبان نیز در تابستان امسال اعلام کرد که با این عضویت موافقت کرده است.

در جریان سفر اخیر رییس‌جمهوری، مذاکرات نهایی میان سران کشور‌ها انجام شد و توافق برای عضویت موقت ایران در این اتحادیه انجام شده است.

رضا اردکانیان - وزیر نیرو - امروز در حاشیه هیئت دولت اعلام کرده ایران از آبان امسال عضویت سه ساله و موقت خود در اتحادیه اوراسیا را آغاز می‌کند و معافیت‌های گمرکی و تسهیلات صادراتی بخشی از مزایای ورود به این اتحادیه است.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ایران در طول سه سال آینده زمان دارد با انجام پیگیری‌های لازم، به عضویت دائم این اتحادیه اقتصادی در بیاید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات