صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۰۱
مبارزه با فساد و نگرانی جریان‌های خاص

«پلن B» ضد انقلاب!

پایگاه بصیرت / سیدفخرالدین موسوی

«دست کسانی را که به بیت‌المال دست‌درازی کرده‌اند نه از مچ، بلکه از بازو قطع می‌کنیم.» این تنها جمله‌ای از میان سخنان رئیس دستگاه قضا در آیین افتتاحیه مجمع فرماندهان سپاه نیست! بلکه روایتی از کارنامه هشت ماهه تکیه زدن «سیدابراهیم رئیسی» بر کرسی «قاضی‌القضات» کشور است!

همانگونه که رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب او بر ریاست قوه قضائیه تأکید و تکلیف کرده بود «سلامت قضات و پاکی دامن آنان از هرگونه فساد، شرط لازم و اول برای همه توفیقات شماست. در ریشه‌کنی فساد از درون قوه که مایه‌ مباهات شما و سرافرازی اکثریت قضات دادگاه‌ها و دادسراهاست، هیچ تردید و درنگ نکنید.» سیدابراهیم رئیسی مقابله با فساد و بی‌عدالتی را از درون قوه قضائیه آغاز کرد و حالا این مبارزه به دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی تعمیم یافته است. اکنون مفسدان هر کجا هم که باشند و به هر فرد یا گروهی هم که وابسته باشند زیر ذره‌بین دستگاه قضا قرار دارند.

بازخوانی کوتاه و مرور اجمالی عملکرد قوه قضائیه در سال 1398، به روشنی بر عزم جدی این دستگاه برای مبارزه با فساد دلالت می‌کند. رئیسی تا به امروز به این گفته خود که «مبارزه با فساد مقطعی و موسمی نیست؛ امواجی است که همه فساد را از بین خواهد برد» پایبند بوده است و فراتر از نام‌ها و نسبت‌ها، دستانی را که به بیت‌المال دراز شده هدف گرفته است!

 

پلن‌ A

برخلاف جریان‌های ضد انقلاب که در سال‌های اخیر با بازنمایی گسترده و مبالغه‌آمیز از پرونده‌های فساد تلاش کردند القا کنند فساد در نظام اسلامی به شکل سیستماتیک درآمده است، این جریان اصرار داشت نشان دهد هیچ عزمی برای مقابله با فساد وجود ندارد! و آنچه مسئولان درباره مبارزه با فساد می‌گویند نه به معنای برخورد واقعی، بلکه نمایشی از فسادستیزی است! موضوعی که در کمال ناباوری از سوی «پروانه سلحشوری» عضو فراکسیون امید نیز مطرح می‌شود، او در «همایش مبارزه با فساد در ایران» می‌گوید: «در کشور ما مبارزه با فساد نمایشی است.»

«بی‌بی‌سی فارسی» در یادداشتی به قلم «مهرداد البرز» با عنوان «جمهوری اسلامی ایران؛ فساد سیستمی یا غیر سیستمی» می‌نویسد: «بعید است مبارزه با فساد از حد تحرکات مقطعی و تبلیغاتی برای مقاصد سیاسی و انحراف افکار عمومی فراتر رود و اقدامی واقعی برای تصفیه حکومت و جامعه از فساد گسترده صورت گیرد.» تلاشی که البته این روزها با عملکرد شفاف و اقدامات مستمر قوه قضائیه بیش از هر زمان دیگری اعتبار خود را از دست داده است! اما بی‌اعتبار شدن این رویکرد جریان ضد انقلاب به معنای پایان یافتن تلاش‌های آنان برای سیاه‌نمایی علیه نظام اسلامی و بدبین کردن افکار عمومی به فرایند مبارزه با فساد نیست! جریان ضد انقلاب به سرعت نقشه راه دیگری را طراحی و به مرحله اجرا در آورده‌ است!

 

پلن B

با روشن شدن این مسئله که اقدامات قوه قضائیه در برخورد با فساد قابل انکار نیست، جریان ضد انقلاب به این نتیجه رسید که اگر همچنان بر نمایشی بودن برگزاری دادگاه‌ها و برخورد با مفسدان تکیه کند، هیچ موفقیتی به دست نخواهد آورد! از این رو رویکرد خود را انحراف افکار عمومی از مسئله اصلی قرار داد! به عبارت دقیق‌تر خلق مسائل انحرافی، تردید و طرح پشت پرده ساختگی را برای مبارزه جدی دستگاه قضا با فساد در دستور کار قرار داد!

برای نیل به این هدف، رسانه‌های ضد انقلاب تلاش خود را کردند تا مبارزه با فساد از سوی دستگاه قضا را آغشته به مسائل سیاسی و امنیتی نشان دهند. در همین راستا، بی‌بی‌سی فارسی در مطلبی با عنوان «غبارروبی از نظام؛ کمپین ضدفساد در ایران» نوشته «امید منتظری» می‌گوید: «جمهوری اسلامی کمپین گسترده‌ای را ضد فساد مالی آغاز کرده است. می‌گویند هدف تصفیه مفسدان است؛ اما نظر دیگری هم وجود دارد؛ هدف از این تصفیه‌های گسترده نه تضمین سلامت نظام اداری، بلکه پاکسازی سیاسی است.» این وب‌سایت در مطلبی دیگر نیز با عنوان «ابراهیم رئیسی و مأموریت جدید؛ پاکسازی نظام» ‌تأکید می‌کند کلیت صحنه نشان می‌دهد تحولات اخیر فراتر از مبارزه با مفاسد اقتصادی است! و تأکید دارد آقای رئیسی نه فقط رئیس قوه قضائیه که مأمور مخصوص نظام در اجرای یک پروژه کلیدی است. موضوعی که متأسفانه برخی در داخل نیز با آن همراهی می‌کنند! فائزه هاشمی می‌گوید: «آقای رئیسی اگر واقعاً می‌خواهد با فساد مبارزه کند باید جلوی دستگاه‌های اطلاعاتی را بگیرد!»

تلاش کاملاً هدفمند برای آنکه اصل مبارزه با فساد در میان موضوعات حاشیه‌ای و ادعا‌هایی از این دست گم بشود! طرح موضوعات زائد و البته پر سرو صدا و جنجالی تا مسئله اصلی به حاشیه رانده شود و توان کشور و دستگاه‌های مختلف درگیر پاسخگویی به آنها شده و از مسئله اصلی غفلت کنند! موضوعی که نیاز به هوشیاری افکار عمومی و رسانه‌های انقلابی برای صیانت از مسیر مبارزه با فساد و حمایت از رویکرد رئیس دستگاه قضا در مبارزه با فساد دارد؛ مسیری که باید با قدرت ادامه یابد و کار فساد در کشور را یکسره کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات