اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۶۲۸

ایران چگونه در فولاد دهم شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی پنج پروژه صنعتی در سنقر و کلیایی از رتبه دهم ایران در صنعت فولاد جهان خبر داد و گفت: با وجود تحریم‌ها توانستیم در تولید فولاد کشور‌هایی مثل فرانسه و ایتالیا را پشت سر بگذاریم و در رتبه دهم جهان قرار بگیریم.

مزایای صنعت فولاد
فولادسازی برخلاف ظاهر ساده اش، صنعتی بسیار پیچیده است. این صنعت علاوه بر ایجاد زنجیره ارزش افزوده مناسبی از معدن تا مصرف، به ایجاد تعداد زیادی مشاغل اصلی و فرعی منجر می‌شود. شغل‌های مرتبط با بهره برداری از معادن، حمل و نقل، تولید فولاد، بازرگانی، آموزش، تهیه تجهیزات و ماشین آلات، مشاوره و بروزرسانی تجهیزات و خدمات پرسنلی را می‌توان تنها بخش کوچکی از منفعت‌های فولاد دانست.
ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم، توسعه اقتصادی خود را بر آهن و فولاد بنا نهاد و اکنون اساس صنایع شیمیایی و صنایع سنگین این کشور بر صنعت فولاد تکیه دارد.
کره جنوبی همانند ژاپن بدون داشتن مواد اولیه و منابع انرژی و حتی بازار داخلی مناسب برای توسعه خود به این صنعت روی آورد.
تولید سالانه حدود ۷۸۰ میلیون تن فولاد توسط چین و رشد ۲ رقمی اقتصاد این کشور حتی در شرایط بحران‌های اقتصاد جهانی، نمونه‌هایی از نقش محوری صنعت فولاد در توسعه صنعتی است.
رونق اقتصادی یک کشور و وجود بازار‌های صادراتی دائمی (در صورت تولید محصولات متنوع، استاندارد و با قیمت رقابتی) از دیگر مزایای صنعت فولاد است که در کنار این موضوع باید به پرورش خیل عظیمی‌از کارشناسان دیگر صنایع در صنعت فولاد به عنوان صنعتی مادر اشاره کرد. فروش تکنولوژی و خطوط تولید (فولاد مذاب، نورد و ..) و پشتیبانی‌های فنی و مهندسی از دیگر مزایای این صنعت است.

عبور ایران از چالش‌های صنعت فولاد
نیاز به آموزش‌های پرهزینه و دائمی، نیروی کار متخصص و گران قیمت و نوسازی خطوط تولید، مخاطرات انسانی و تجهیزات از چالش‌های دائمی‌این صنعت است که کشور ما نیز برای رسیدن به رتبه‌های بالای جهانی در این صنعت از این چالش‌ها عبور کرده است. البته نباید غافل از این موضوع بود که ایران با وجود تمامی فشارها، تحریم‌ها و محدودیت‌ها برای دسترسی به تکنولوژی‌های برتر و به روز دنیا توانسته است صنعت فولاد خود را که یکی از صنایع مادر تخصصی برای پیشرفت اقتصادی محسوب می‌شود، توانسته است با اقتدار مقام دهم دنیا را کسب کند. همچنین نباید از این موضوع نیز غافل بود که حفظ مقام برتری در این صنعت و صنایع دیگری که مهم و راهبردی محسوب می‌شوند نیازمند ارتقاء توان نیرویی و تکنولوژیک است و ایران تا کنون ثابت کرده است که در این حوزه‌ها نه تنها هماهنگ با کشور‌های برتر دنیا پیش می‌رود بلکه فعال‌تر از برخی کشور‌ها بوده و همزمان با حفظ پیشتازی، رتبه خود را در بین کشور‌ها ارتقاء نیز داده است و این فقط یک شعار نیست، بلکه اذعان و اعتراف مراکز علمی و آماری معتبر جهانی است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات