صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۷۹۲
بازتاب‌های رسانه‌ای نشست خبری رئیس‌جمهور

معمای قربانی شدن

پایگاه بصیرت / حسین عبداللهی‌فر

مصاحبه رئیس‌جمهور با اصحاب رسانه که پس از ۲۰ ماه برگزار شد، حاوی اظهاراتی متفاوت و مناقشه‌انگیز بود. سخنان وی درباره اختیاراتش، تضعیف شورای نگهبان و اعلام آمادگیش برای قربانی شدن، از جمله مواردی بود که بازتاب زیادی پیدا کرد. مجموعه واکنش‌ها به دو مورد اول، در سیاسی کردن اوضاع کشور برای فرار از پاسخگویی خلاصه می‌شد، راهی که برخی رؤسای‌جمهور قبلی نیز رفته بودند؛ اما آنچه تازگی داشت اعلام آمادگی برای قربانی شدن بود که برای دومین بار در یک ماه گذشته از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد. وی در این باره گفت: «اعلام می‌کنم آماده هستم در هر جلسه‌ای که منافع ملت را تأمین می‌کند، حضور یابم. آماده هستم ایستادگی داشته باشم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم و البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است.»

روزنامه‌هایی چون «ایران»، «آفتاب یزد»، «ابتکار»، «اقتصاد ملی» و... همین جمله از اظهارات رئیس‌جمهور را با رویکرد مثبت برجسته کرده و آن را بیانگر فداکاری رئیس‌جمهور توصیف کردند؛ اما برخی دیگر از رسانه‌ها این‌گونه اظهارنظر را ابهام‌آفرین خوانده و سؤالاتی را در این زمینه طرح کردند.

از جمله این رسانه‌ها پایگاه «تابناک» بود که با اشاره به اعلام آمادگی رئیس‌جمهور برای دومین بار به منظور شرکت در جلسه‌ای که منافع ملت ایران را تأمین کند، حتی اگر قربانی شود، نوشت: «اکنون پرسش این است که این چه جلسه‌ای است که اگر رئیس‌جمهور در آن شرکت کند، خود را قربانی کرده است؟ و پرسش دیگر اینکه اساساً قربانی شدن رئیس‌جمهور دقیقاً به چه معناست؟!»

این پایگاه در پاسخ به پرسش‌های فوق نوشت: «هرچند رئیس‌جمهور به روشنی به مختصات آن جلسه اشاره‌ای نمی‌کند، شواهد حالیه و مقالیه حاکی از این است که جلسه‌ای که رئیس‌جمهور از آن صحبت می‌کند، جلسه‌ای داخلی نیست و احتمالاً حضور وی در یک جلسه مذاکراتی با رئیس‌جمهور آمریکاست؛ اما در چه حالتی ممکن است مذاکره رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور آمریکا در حکم قربانی شدن رئیس‌جمهور ایران تلقی شود؟! چنین جلسه‌ای که اگر در حیطه وظایف قانونی رئیس‌جمهور و بر اساس سیاست‌های کشور باشد، احتمالاً قربانی شدن در آن معنا نخواهد داشت و رئیس‌جمهور در خوش‌بینانه‌ترین حالت، وظیفه‌اش را انجام داده و به سوگند خود در قبال مردم عمل کرده است. حال شاید برخی‌ـ چه در ساختار قدرت، چه در افکار عمومی و چه در بین رقبای سیاسی‌ـ با اصل حضور رئیس‌جمهور در چنین جلسه‌ای مخالفت کنند و یا در صورت برگزاری چنین جلسه‌ای، خروجی آن را مطابق با تحلیل خود، در راستای منافع ملی ندانند و با آن مخالفت یا از آن انتقاد کنند؛ مثل آنچه در برجام اتفاق افتاد.»

«تابناک» با طرح سه فرضیه در این زمینه چنین نتیجه‌گیری می‌کند: «به نظر می‌رسد از سه جهت این عبارت تکراری رئیس‌جمهور، که «من آماده‌ام خود را قربانی کنم»، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. اول اینکه عقلا و عرفا چنین قربانی شدنی توجیه ندارد. دوم آنکه منش روحانی و مکانیسم و پویایی نظام به چنین سمتی کشیده نمی‌شود و سوم اینکه چنین قربانی شدن، نه تنها منافع ملت را تأمین نمی‌کند حتی انسجام داخلی را بیهوده بر هم می‌ریزد؛ بنابراین، اگر مراد رئیس‌جمهور از قربانی شدن، موارد بالا باشد، بهتر است در همان حدود ژست تبلیغاتی بماند. اگر هم مراد دیگری دارند که خوب است برای تنویر افکار عمومی آن را بیان کنند.»

«جهان‌نيوز» هم این سخنان رئیس‌جمهور را ابهام‌آفرین خواند و در پاسخ به این پرسش که آیا نیاز است کسی از مسئولان قربانی شود؟ نوشت: «متأسفانه مردم بعضاً دچار مشکل و قربانی برخی اهمال‌کاری‌های مسئولان هستند. از این جهت بیشتر از اینکه رئیس‌جمهور خود را قربانی کند، مملکت نیازمند مدیریت درست است تا مردم قربانی روند مضمحل کننده و مشکل‌آفرین نشود.»

جهان‌نیوز ادامه می‌دهد: «این سخنان ابهاماتی هم دارد. اینکه چه جلسه‌ای قرار است انجام بگیرد که رئیس‌جمهور قرار است در آن حضور یابد و قربانی شود. دولتمردان باید به‌جای سخنان معماگونه، با مردم صادقانه و شفاف صحبت کنند؛ موضوعی که همواره دولت شعار آن را داده و دولتمردان از شفافیت و محرم دانستن مردم صحبت کرده‌اند. اینکه با سخنانی معماگونه و ابهام‌انگیز مسئول اول دولت صحبت کند و سپس مردم را دچار سردرگمی کند نه برای کشور خوب است نه در اداره مشکلات و مصائبی که امروز مردم گرفتار آن هستند، گشایش ایجاد می‌کند. در واقع بیشتر گره‌ای می‌شود در گره‌ها و مشکلات دیگر.»

«کیهان» نیز به این سخن روحانی در ستون اخبار ویژه خود واکنش نشان داد و نوشت: «مردم از شما مدیریت می‌خواهند نه قربانی آقای روحانی.»

مدیر مسئول روزنامه «جوان» هم در توئیت خود با طرح این سؤال که «کدام مشکل با قربانی شدن شما حل می‌شود؟» به این سخن رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و نوشت: «از بی‌تصمیمی و شرط‌سازی عبور کنید، همه فدایی شما خواهند شد؛ ملت ما قدرشناسند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات