صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۸۱۳۶
گفتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله فرحزاد

رتبه‌ای که به جز حضرت محمد(ص) هیچ پیامبری ندارد

«بشربن‌شریح بصرى» از امام باقر(ع) سؤال مى‌کند: کدام آیه امیدآفرین‌ترین آیه در کتاب خداست؟ حضرت می‌فرمایند: نظر شما در این باره چیست؟ می‌گوید: آنان (اهل سنت) مى‌گویند که این آیه است: «قُلْ یا عِبادِىَ الَّذینَ اَسْرَفُوا عَلى اَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ اِنَّ اللّهَ یَغْفِرُالذُّنُوبَ جَمیعا اِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ»؛ بگو اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‌آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.1 حضرت فرمودند: لکن اهل بیت چنین نظرى ندارند. بشر گفت: پس نظر آنان در این باره چیست؟ حضرت فرمودند: ما مى‌گوییم امیدوارکننده‌ترین آیه این است: «وَ لَسَوْفَ یُعْطیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى»؛ و به زودى پروردگارت آن قدر به تو عطا خواهد کرد که خشنود شوى2 و آن شفاعت است. به خدا سوگند شفاعت است، به خدا سوگند شفاعت است3.

خداوند در قرآن مى‌فرماید: «وَجِىءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الاْءِنْسانُ وَ اَنّى لَهُ الذِّکْرى»4؛ و در آن روز جهنم را حاضر می‌کنند؛(آرى) در آن روز انسان متذکر مى‌شود، اما این تذکر چه سودى براى او دارد! در ذیل این آیه مبارکه آمده است: جبرئیل به پیامبر خدا(ص) عرض کرد: یا رسول اللّه(ص) به شما بشارت دهم که شما در آن روز رتبه‌اى دارى که هیچ پیامبرى ندارد. روز قیامت وقتى جهنم ظاهر مىشود و در معرض دید مردم قرار مىگیرد، تمام مردم به زانو مىافتند و وانفسایشان بلند مى‌شود. در روایت دیگر آمده است: حضرت یعقوب(ع) یوسف خود را فراموش مى‌کند، یعقوبى که چهل سال براى یوسف گریه کرد، موهایش سفید شد، قدش خمیده گشت و چشمانش کور شد. حضرت ابراهیم(ع) فرزندش اسحاق را فراموش مىکند. در آن روز انسان از برادر خود مىگریزد و از مادر و پدرش و از همسر و فرزندانش5. در آن روز هر کدام وضعى دارد که او را کاملاً به خود مشغول مى‌دارد.

«اِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَىْءٌ عَظیمٌ»؛ زلزله روز قیامت چیز بزرگى است!6 کسى به فکر کسى نیست. جبرئیل درباره آن روز به پیامبر چنین خبر داد: «فَما خَلَقَ اللّهُ عَبْدا مِنْ عِبادِاللّهِ مَلَکا وَ لا نَبِیّا اِلاّ یُنادى رَبِّ نَفْسى نَفْسى وَ اَنْتَ یا نَبِىَّ اللّهِ تُنادى اُمَّتى اُمَّتى»7؛ خداوند هیچ بنده‌اى از بندگانش و هیچ فرشته و پیامبرى را خلق نکرد، جز اینکه در آن روز ندا مى‌دهد که پروردگارا، مرا دریاب، مرا دریاب! و تو اى پیامبر خدا، ندا سر مى‌دهى که امتم را دریاب، امتم را دریاب!

پی‌نوشت‌ها

زمر/ 53.                 ضحى/ 5.            بحارالانوار، ج ص 57.

فجر/ 23.             عبس/ 34 ـ 37.

حج/ 1.                   تفسیر نورالثقلین، ج ص 575.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات