اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۸۳۸۰

دو برابر تعداد خودرو‌ و موتورسیکلت کشور کارت سوخت صادر شد!

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تاکنون دو برابر تعداد خودرو‌های کشور کارت سوخت صادر شده، ولی باز هم تعداد زیادی از مردم تقاضای صدور کارت سوخت المثنی کرده‌اند.
آخرین تصمیمی که درخصوص کارت سوخت از سوی دولت اجرایی شده، مربوط به محدود‌سازی کارت سوخت جایگاه‌ها به ۲۰ لیتر در هر نوبت سوخت‌گیری بوده است. همچنین کارت سوخت شخصی افراد نیز در هر نوبت سوخت‌گیری محدودیتی ۶۰ لیتری داشته و در هر ماه تنها می‌توان تا سقف ۲۵۰ لیتر با هر کارت سوخت شخصی سوخت‌گیری کرد.
در همین رابطه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه وزارت نفت برای تمام خودرو‌ها بدون استثنا کارت سوخت صادر کرده است گفت: ما حدود ۲۴ میلیون خودرو و موتورسیکلت در حال تردد در کشور داریم، اما تاکنون حدود ۴۸ میلیون کارت سوخت صادر شده است.
امیر وکیل زاده با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله پست باقی مانده است، از کسانی که هنوز کارت سوخت خود را به هر دلیل دریافت نکرده‌اند خواست؛ به باجه‌های معطله پست مراجعه کنند.
وی افزود: از مردم درخواست می‌کنیم با مراجعه به درگاه epolice.ir باجه معطله کارت خود را دریافت کرده و با در دست داشتن مدارک هویتی برای تحویل گرفتن کارت خود در اسرع وقت مراجعه کنند.
گفتنی است کارت سوخت و نظام سهمیه‌بندی بنزین در دولت‌های نهم و دهم اجرایی شد و با بهره‌گیری از آن مصرف سوخت از حدود ۸۰ میلیون لیتر در روز به حدود ۶۰ میلیون لیتر کاهش یافت.
به اعتقاد کارشناسان این طرح موفق علاوه بر مدیریت مصرف، قاچاق را نیز کاهش داد و از سوی دیگر اشراف اطلاعاتی و آماری برای دولت در پی داشت.
اما با لجبازی دولت روحانی، کارت سوخت و نظام سهمیه‌بندی کنار گذاشته شد و بر همین اساس مصرف بنزین از حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز در سال ۹۲ به ۱۰۰ میلیون رسید.
سرانجام در برابر این وضعیت نابسامان، وزارت نفت دولت تدبیر ناچار شد با عقب‌نشینی، نسبت به احیای کارت سوخت اقدام کند که همین تصمیم نیز در عمل با ایرادات متعدد مواجه شده است.
بسیاری از مردم که پس از سیاست‌های جدید، کارت خود را کنار گذاشته و یا گم کرده بودند، الان متوجه شده‌اند که کارت آنان در این مدت مورد سوءاستفاده قاچاقچیان قرار گرفته است!
از سوی دیگر، مردمی که وسیله نقلیه آن‌ها فرسوده محسوب می‌شود، نسبت به وضعیت خود در طرح احیای کارت سوخت سردرگم شده‌اند. به گفته برخی مخاطبان روزنامه، در حالی که دولت می‌گوید دو برابر آمار وسایل نقلیه کارت سوخت صادر شده، ولی برای این گروه فکری نشده و معلوم نیست در آمار شرکت ملی پخش آن‌ها هم در نظر گرفته شده‌اند یا خیر. این افراد می‌گویند که در تماس با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم به پاسخ روشنی نرسیده‌اند و ظاهرا برای آن‌ها تدبیری‌اندیشیده نشده است.
دارندگان وسایل نقلیه فرسوده که عموما از طبقات متوسط و ضعیف جامعه بوده و این وسایل، ابزار امرار معاش بسیاری از آن‌ها محسوب می‌شود نسبت به شرایط آینده و دریافت سوخت با قیمت بالاتر نگران هستند که ضروری است مسئولان فکری هم به حال این افراد بکنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات