تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۱۸۳۹۹
مروري بر مواضع منتقدين اصلاح طلب روحاني

خشونت کلامي و افزایش مخالفین

آقاي روحاني هنوز تلاش دارد تا با ژست‌هايي سياسي بخشي از اصلاح طلبان را در اردوگاه خود نگهدارد، اما حتي همين رفتارها نيز ظاهرا خوشايند اصلاح طلبان نيست! و مواجهه آنان با اعتداليون جدي تر از آن است که اظهارات سياسي روحاني نيز که بوي انتخابات مي دهد و با جنجال آفريني‌هايي همراه است با اقبال اصلاح طلبان همراه گردد!

 
مساله حفظ ائتلاف و همگرايي اصلاح طلبان و اعتداليون به يک از چالش‌هاي اصلي انتخاباتي اين دو جريان سياسي بدل گرديده است. عملکرد غيرقابل قبول دولت روحاني و هزينه گرافي که براي اصلاح طلبان تراشيده است، موجب شده تا ايده عبور از روحاني از مدتها قبل کليد بخورد و انتخابات 98 را به نقطه فصل ائتلاف بدل نمايد. اين واگرايي‌اي رو به افزايش است و بيش از پيش صداي اين ائتلافات شنيده مي‌شود.
آقاي روحاني اما هنوز تلاش دارد تا با ژست‌هايي سياسي بخشي از اصلاح طلبان را در اردوگاه خود نگهدارد، اما حتي همين رفتارها نيز ظاهرا خوشايند اصلاح طلبان نيست! و مواجهه آنان با اعتداليون جدي تر از آن است که اظهارات سياسي روحاني نيز که بوي انتخابات مي دهد و با جنجال آفريني‌هايي همراه است با اقبال اصلاح طلبان همراه گردد!
نمونه بارز اين عدم همراهي اصلاح طلبان با روحاني را مي‌توان در اظهارات عجيب و بدون منطق آقاي روحاني در حمله به رييس قوه قضائيه و جريان مبارزه با فساد در دستگاه قضايي، مشاهده نمود که صداي اعتراض هواداران وي را نيز در آورد! روحاني در آن سخنان با خشونت کلامی بکار گرفته، دستگاه قضايي را متهم کرد که به فسادهاي ميليون و ميليارد توماني رسيدگي مي‌کند اما سراغ "دانه‌درشت‌ها" نمي‌رود! اين اظهارات رئيس‌جمهور پس از آن بود که عده‌اي از حاضران در ميدان اميرچخماق يزد در اعتراض به نابساماني‌هاي اقتصادي شعار دادند! ضمن آنکه دو سه روز بعد مشخص شد که رییس جمهور از ماجرای دستگیری رسول دانیال زاده سلطان فولاد که مدتی قبل از کشور گریخته بود، مطلع بوده است! بدهکار کلان بانکی که ارتباط تنگاتنگی با فریئون برادر رییس جمهور داشته است!
جالب توجه آنکه سلام روحاني به سيد محمد خاتمي در شهر پدری وی  در پايان سخنراني نيز موجب نشد که اصلاح طلبان به نقد جدي وي اقدام ننمايند!
فساد فساد است!
محمود صادقي عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي در واکنش به اين اظهارات روحاني در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: "آقاي روحاني! فساد فساد است، چه ميليوني چه ميلياردي؛ به‌جاي فرافکني با غده‌هاي فساد در دستگاه‌هاي زيرمجموعه خودتان مقابله کنيد. بعضي از همکاران شما در هيئت دولت دست‌کمي از همتايانشان در دولت سلف ندارند".
سخنراني بدون دستاورد
عباس عبدي، فعال اصلاح‌طلب در خصوص صحبت هاي روحاني گفت که با فساد نيز مثل مسايل ديگر مي‌توانيم هم سياسي برخورد کنيم هم به شکل منطقي و قانوني. عبدي بيان داشت که آقاي روحاني فکر مي‌کند اين شيوه مي‌تواند به او کمک کند اما به اعتقاد بنده اين راه نمي‌تواند به او کمک کند، براي اينکه شما وارد بازي طرف مقابل خودتان شده‌ايد. در بازي طرف مقابل، شما بازنده‌ هستيد. درحالي که بايد بازي خودت را انجام بدهي! بازي خود يعني اينکه مبارزه با فساد را در قالب قانون درآورد تا طرف مقابل اگر نمي‌خواهد در قالب اين قانون عمل کند بازنده شود، بنابراين اين بازي به باخت آقاي روحاني و کليت جامعه منجر خواهد شد. من فکر نمي‌کنم اين شيوه سخنراني دستاوردي داشته باشد دستاوردي هم داشته باشد موقت و تاکتيکي است.
سد راه خدمت
حجت الاسلام سيد محمود دعايي مدير مسئول موسسه اطلاعات، در پاسخ به سوالي درباره اظهارات رئيس‌جمهور و تلاش وي براي ايجاد فضاي دوقطبي‌ و هجمه وي به دستگاه قضا گفت: رئيس‌جمهور نبايد مرتکب اشتباه شود و نبايد سد راه کساني شود که در حال حاضر با قدرت و قوت خدمات ارزشمندي را ارائه مي‌دهند. وي در همين زمينه گفت: اين صحبت‌ها قطعاً از اشتباهات آقاي روحاني است.
رييس جمهور بدون راي!
صادق زيبا کلام با انتقاد از سخنان رئيس جمهور گفت: آقاي روحاني اگر برادر شما به زندان نيافتاده بود، باز هم اين حرف ها را مي زدي؟ وي در ادامه با بيان اينکه از ۲۴ ميليون راي سال ۹۶، الان روحاني ۲۴۰ هزار راي هم ندارد، گفت: اين فقط روحاني نبوده که سقوط کرده اصلاح طلبان هم دچار بحران شدند.
زيبا کلام همچنين گفت: الان روحاني بيايد و از خاتمي اسم ببرد، کسي آن را باور نمي کند، اين رفتار فقط يک فرصت طلبي سياسي است.
بايد انصاف به خرج دهيم
آيت‌الله هاشمي هاشم‌زاده هريسي نيز در گفت‌وگويي درباره طرح موضوع فساد چند ميليارد دلاري و دلايل طرح آن اضافه کرد: آن‌قدر که ما آقاي رييسي را مي‌شناسيم و چندين سال با ايشان مرتبط بوده‌ايم به اين نتيجه رسيديم که ايشان در مساله‌ي فساد و مبارزه با آن نه سياسي عمل کرده و نه عمل خواهد کرد. ايشان در اين زمينه هيچ تفاوتي قائل نمي‌شوند، حال اگر برخي بر عدم سياسي‌کاري و قائل نشدن تبعيض تاکيد مي‌کنند، جاي اشکال و ايراد ندارد و مي‌تواند کمک کند تا چنين روندي در مبارزه با فساد نهادينه شود، اما بايد انصاف به خرج دهيم.
اين عضو مجلس خبرگان رهبري در عين حال ادامه داد: من گرايش سياسي آقاي رييسي را نفي نمي‌کنم، اما مي‌گويم که ايشان چنين چيزي را در کارش دخالت نمي‌دهد؛ بنابراين گفتن حرف‌هايي در زمينه‌ي سياسي کاري قوه قضاييه مفهومي ندارد، ولي مي‌تواند توصيه‌اي براي ديگران باشد تا حواس‌شان را جمع کنند و سياسي‌کاري نداشته باشند.
گوش‌هاي مخملي!
صدرا محقق خبرنگار روزنامه شرق در توئيتي با اشاره به سلام روحاني به سيد محمد خاتمي در سخنراني‌اش نوشت: جا داشت يه وعده رفع حصر هم مي‌داد و در ادامه از گوش‌هاي مخملي ما هم ياد مي‌کرد!" يکي ديگر از خبرنگاران اصلاح‌طلب نيز در توئيتي نوشت: سخنراني امروز ‎روحاني بيشتر شبيه نطق انتخاباتي بود . از ‎روحاني در اين موقعيت انتظار مي رود بجاي نطق و تهديد به افشا، به اقدام عملي دست بزند. فرصت به سرعت از دست مي رود."
نطق انتخاباتي
حجت مرتجي از خبرنگاران خبرگزاري دولتي ايرنا با انتخاباتي خواندن اظهارات روحاني نوشت: "سخنراني امروز روحاني بيشتر شبيه نطق انتخاباتي بود. از روحاني در اين موقعيت انتظار مي‌رود به‌جاي نطق و تهديد به افشا، به اقدام عملي دست بزند. فرصت به‌سرعت از دست مي‌رود".
نزديکان فاسد!
علي مجتهدزاده از فعالان  سياسي اصلاح‌طلب با طرح اين ادعا که نزديکان علي ربيعي، اسحاق جهانگيري و ديگر وزراي دولت  آلوده به فساد مالي هستند، به استقبال اظهارات روز گذشته رئيس‌جمهور  رفته است. مجتهدزاده در صفحه شخصي خود  نوشته است: "وقتي در دولت از وزير و سخنگو تا معاون اول و شخص رئيس‌جمهور داراي نزديکان و اقربائي با مفسده‌هاي جدي مالي هستند طبيعي است سخنان رئيس آن دولت در مبارزه با فساد از سوي ملت جدي گرفته نشود". 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات