صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۰۹۸

اولین اولویت های نخست وزیر لبنان

درایت میشل عون و بخشی از مردم لبنان باعث شد تا استعفای دیکته شده و نابجای «سعد الحریری» و تبعات آن تا حد زیادی خنثی شود. در این میان استراتژی حزب‌الله و صبر این جریان در لبنان هم موجب شد تا برخوردهای مورد نظر غربی‌ها و متحدان منطقه‌ای آنها در داخل لبنان با بن‌بست مواجه شود.
انتخاب حَسّان دِیاب به عنوان نخست‌وزیر لبنان یکی از مهمترین تحولاتی است که نگا هها را مجددا به لبنان پرداخته است.
درایت میشل عون و بخشی از مردم لبنان باعث شد تا استعفای دیکته شده و نابجای «سعد الحریری» و تبعات آن تا حد زیادی خنثی شود. در این میان استراتژی حزب‌الله و صبر این جریان در لبنان هم موجب شد تا برخوردهای مورد نظر غربی‌ها و متحدان منطقه‌ای آنها در داخل لبنان با بن‌بست مواجه شود. به همین دلیل انتخاب حسان دیاب به عنوان نخست‌وزیر لبنان توانست اوضاع را تا حد زیادی آرام کند؛ چراکه برخی از مهره‌ها که به عنوان گزینه نخست وزیری انتخاب شده بودند کنار کشیدند و به دنبال ایجاد تشنج در فضای سیاسی بیروت بودند. سابقه حسان دیاب کاملاً مشخص و روشن است. او  متولد ۱۹۵۹ میلادی در بیروت است و متاهل و سه فرزند (یک دختر و ۲ پسر) دارد. دیاب مدرک دکتری خود را در رشته مهندسی کامپیوتر از یکی از دانشگاه‌های بریتانیا گرفته است.
 نخست‌وزیر فعلی لبنان پس از فارغ التحصیلی عضو هیات علمی دانشگاه آمریکایی بیروت شد و از سال ۲۰۰۶ تاکنون نایب رییس برنامه‌های منطقه‌ای این دانشگاه و نیز استاد مهندسی کامپیوتر در دانشکده مهندسی «مارون سمعان» لبنان است. دیاب از شخصیت‌های اهل سنت و جماعت لبنان و عضو هیات موسس دانشکده مهندسی دانشگاه ظفار در کشور عمان است. او در ژوئن سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان وزیر آموزش عالی در دولت «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین لبنان، انتخاب شد. وی از سوی جنبش امل و حزب الله مورد تایید است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده کابینه تکنو سیاسی لبنان را مرکب از فن سالاران (تکنوکرات‌ها) و نمایندگانی از نیروهای اصلی سیاسی این کشور تشکیل می‌دهد.
آنچه نخست‌وزیر لبنان باید در دستور کار خود قرار دهد و اتفاقاً در اولین نطق خود هم به آ‌ن اشاره کرد، مقابله با فساد و تورم تزریقی است که حاصل تحریم‌های ایالات متحده و فعالیت‌های مخرب برخی از کشورهای عربی بوده است. او به خوبی می‌داند که دلیل مطالبات به حق مردم لبنان چه بوده اما شکی وجود ندارد که از خارج کشور علیه او خط‌دهی خواهد شد. به همین دلیل پیش بینی می‌شود که بر اساس وضعیت کنونی و همچنین سوابق قبلی تشکیل کابینه در لبنان وی با مشکل روبه رو شود. در این میان جریان‌های منتسب به سعودی و ایالات متحده علیه او فعال خواهند شد و حتی احتمال دارد اسرائیل برای بی‌ثبات کردن مجدد لبنان، دست به تحرکات خشن و انفعالی بزند. به همین دلیل به نظر نمی‌آید که جریانات خارجی بگذارند وی به راحتی کابینه را تشکیل دهد اما در داخل با حمایت نسبتاً خوبی روبه‌رو است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات