تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۸۰۷۲

بحران عمیق اصلاح‌طلبان !

جريان اصلاحات با يک بحران عميق سياسي و اجتماعي مواجه شده است. بنده معتقدم در بيست و دو سال گذشته يعني از سال 1376 تاکنون جريان اصلاحات هيچ‌گاه مانند امروز با چنين بحران جدي و فلج کننده‌اي مواجه نشده است.

بحران در اردوگاه اصلاح طلبان در آستانه انتخابات کالا آشکار شده است. این اردوگاه با مصائب و مشکلات متعددی روبرو است که از سال 1384 با شکست افرادی چون مصطفی معین در انتخابات ریاست جمهوری نهم آغاز شد و در فتنه سال 1388 کاملا هویدا شد و تا به امروز مرتفع نگردیده است. چالش هایی جدای در باب تعریف هویت و چیستی اصلاح طلبی، نسبت آن با انقلاب اسلامی، خدمت آن به مردم و جامعه، نسبت آن با قانون اساسی و منافع ملی، مرزهای آن با ضدانقلاب و اپوزیسیون و ...! این چالش با ناکارآمدی دولت مورد حمایت اصلاح طلبان و ضعف های جدی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی بیش از پیش آشکار شده است و حال در آستانه انتخابات مجلس این سوال مطرح است که اصلاح طلبان با کدام مبنا و برنامه و هویت می خواهند که در رقابت های انتخاباتی شرکت کرده و از مردم طلب رای نمایند!؟
در همین راستا صادق زیباکلام در گفتگو با روزنامه آرمان ملی به اظهار نظرات شفافی پرداخته است.
وی معتقد است: «اصلاح‌طلبان قبل از هر چیز باید این واقعیت را می‌پذیرفتند که کسانی که با لیست امید و رأی اصلاح‌طلبان وارد مجلس و دولت شده‌اند به شکلی رفتار کرده‌اند که پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات را متزلزل کرده‌اند. با این وجود اصلاح‌طلبان به شکلی رفتار می‌کنند که گویا این اتفاقات در کشور دیگری رخ داده است. اصلاح‌طلبان گمان می‌کنند در کشور گینه بیسائو یک حزبی به نام جریان اصلاح‌طلب فراخوان صادر کرده و مردم را دعوت به حمایت از گزینه ریاست جمهوری و لیست مجلس کرده و پس از آن نیز همه چیز را فراموش کرده است. اصلاح‌طلبان به شکلی رفتار می‌کنند که گویا مشکل در ایران نبوده و یا اگر در ایران بوده به آنها ارتباط پیدا نمی‌کند. بنده معتقدم این مساله نقطه آغاز فروپاشی پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان است»
وی با صراحت اعلام می دارد: «جريان اصلاحات با يک بحران عميق سياسي و اجتماعي مواجه شده است. بنده معتقدم در بيست و دو سال گذشته يعني از سال 1376 تاکنون جريان اصلاحات هيچ‌گاه مانند امروز با چنين بحران جدي و فلج کننده‌اي مواجه نشده است.»
 
 
وی ادامه می دهد: «همين مساله که چهار ماه تا انتخابات باقي مانده و جريان اصلاحات با پرسش‌هاي زيادي درباره چگونگي شرکت در آن مواجه است، نشان‌دهنده بحران است. امروز جريان اصلاحات با اين سوال جدي مواجه شده که آيا قرار است اين جريان به همان شکل که در انتخابات94 و96 به‌صورت همه‌جانبه در انتخابات شرکت کرد دوباره در انتخابات سال98 شرکت کنند. پاسخ اين سوال هنوز مشخص نيست. آيا اصلاح‌طلبان قصد ندارند در انتخابات شرکت کنند؟ پاسخ اين سوال نيز مشخص نيست. آيا اصلاح‌طلبان قرار است به‌صورت مشروط و براساس فرمولي که از رئيس دولت اصلاحات نقل شده مبني بر اينکه هر کجا شوراي نگهبان ليست اصلاح‌طلبان را تاييد کرد در انتخابات شرکت مي‌کنيم و هر کجا که چنين اتفاقي رخ نداد در انتخابات شرکت نمي‌کنيم عمل خواهند کرد؟ پاسخ به اين سوال نيز هنوز مشخص نيست که آيا جريان اصلاحات در واقع با چنين استراتژي در انتخابات شرکت خواهد کرد. سوال ديگر اين است که آيا جريان اصلاحات قصد دارد دوباره با اصولگرايان معتدل ائتلاف کند؟ پاسخ به اين سوال نيز هنوز مشخص نيست. همين مساله که مهم‌ترين و اصلي‌ترين جريان سياسي دو انتخابات اخير که در هر دو انتخابات سال94 و96 پيروز انتخابات بوده به اين نتيجه رسيده که آيا بايد در انتخابات آينده شرکت کند يا خير نشان‌دهنده بحران است.»
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات