صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۳۸

صدای مردم گم نشود

پایگاه بصیرت / محمدهادی میرهادی

پس از تصمیم دولت برای بالا بردن قیمت بنزین پرسش‌های بسیاری در ذهن‌ها شکل گرفت و در عین حال مسئولان و نخبگان کشور، بُعد جدیدی از واقعیت‌های جامعه را در برابر خود مشاهده کردند. اینکه چرا بنزین گران شد، یکی از مهم‌ترین این پرسش‌ها بود. دولت و رسانه‌ها و نخبگان مدت‌ها درباره لزوم بالا رفتن قیمت بنزین و برداشته شدن یارانه حامل‌های انرژی و همچنین جلوگیری از قاچاق سوخت با مردم سخن گفته بودند و این بحث‌ها را برای اقناع افکار عموم مردم، کافی می‌دانستند؛ از این رو گران شدن بنزین، بدون اطلاع مردم به صورت دفعی، شبانه و مخفیانه صورت پذیرفت. شاید در میان گروه‌های مذکور بحث بر سر زمان مناسب این تصمیم به وجود آمده باشد؛ اما بر سر اصل این تصمیم هیچ اختلافی وجود نداشت. سؤال بعدی هم که چرایی گرانی بنزین بود، به تصویری برمی‌گردد که در این مدت از دولت در ذهن مردم نقش بسته است. دولت در سال‌های اخیر در کنترل اوضاع کشور، به ویژه تورم توانمند دیده نشد و بالعکس مشکلات اقتصادی و معیشتی روز به روز افزایش یافت.

نکته مهم دیگر در این زمینه، به اطلاع‌رسانی دولت برمی‌گردد. با وجود اینکه مباحثی در زمینه طرح مدیریت سوخت مطرح شد؛ اما برای مردم اقناع‌کننده نبود و نتوانست از نگرانی مردم بکاهد.

این شکل از اعتراض مردم و واکنش آنها به این طرح، دلایل متعددی دارد. از تلاش دشمنان برای برهم زدن آرامش مردم و نالایق جلوه دادن حکومت در اداره کشور تا عدم تلاش نخبگان جامعه برای همراه کردن مردم با دولت و هموار کردن راه دولت برای اتخاذ تصمیمات، از جمله دلایل است. اما نباید از سهم بی‌اعتمادی مردم به دولت در تحلیل این دلایل غفلت کرد؛ وقتی دولتی‌ها در شش سال گذشته یک‌جانبه و یک‌طرفه سخن گفتند و مردم را آن‌گونه که بودند؛ ندیدند و در شرایط خاص کنار آنها نبودند، شکاف بی‌اعتمادی و فاصله مردم با دولت دوازدهم، روز به روز بیشتر شده است و متأسفانه اقدامی هم برای برطرف کردن این فاصله صورت نگرفته است لذا دولت باید از فرصت باقی مانده‌اش بهره برده و به خواسته‌ها و مطالبات مردم توجه کند. همچنین باید در عمل همراه مردم شود و شعار دادن را کنار بگذارد. دولت باید اعتماد مردم را با صداقتش کسب کند، نه واریز کردن پول به حساب‌شان. دولت باید اعتماد مردمی را که در عین اعتراض به گرانی بنزین، از امنیت و حاکمیت جانبداری کردند و نگذاشتند مخلان امنیت و آسایش در شهرها جولان دهند و پروژه بزرگ شرارت، ناامنی و بی‌ثبات‌سازی آمریکا و ایادی منطقه‌ای و داخلی‌اش را خنثی کردند، کسب کند. مردمی که صف خود را از اشرار جدا کردند، باید ابزار و امکانی برای رساندن آزادانه حرف‌شان به گوش دولت داشته باشند و صدای به حق اعتراض قانونی آنها در غوغای عربده‌کشی‌های خیابانی اغتشاشگران گم نشود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات