صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۷۳

از قطع اینترنت تا آدرس غلط

1ـ خبر خوبی که در هیاهوی اصلاح قیمت بنزین گم شد
در آستانه میلاد با سعادت پیامبر مکرم اسلام(ص) «حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی» رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب فهرست بیش از 3552 نفری از محکومان را به منظور استفاده از عفو و تخفیف در مجازات ارائه کرد. در این مرحله از عفو محکومان نسبت به ادوار گذشته تفاوت‌هایی وجود داشت؛ از جمله اینکه عدد محکومانی که عفو شدند، رشد فزاینده‌ای داشت و دیگر اینکه در این فهرست، جمعی از محکومان امنیتی در حوزه دانشجویی، اصحاب فرهنگ و رسانه و برخی محکومان امنیتی دیگر دیده می‌شد. بر اساس اطلاعات به دست آمده، پگاه آهنگرانی، صبا آذرپیک، پوریا عالمی، کیومرث مرزبان، حسین جنتی و حسین قدیانی جزء فهرست عفوهای اخیر درخواست شده از سوی رئیس دستگاه قضا هستند. یکی دو روز پیش نیز، دو نفر از محکومان امنیتی که اسم‌شان در فهرست عفوشدگان قرار داشت، به نام‌های عثمان مصطفی‌پور و محمد نظری از زندان آزاد شدند.


2ـ شهید ابراهیمی حجت بزرگی برای تمام ملت ایران است
«سردار سرلشکر حسین سلامی» فرمانده کل سپاه در دیدار با خانواده «شهید مرتضی ابراهیمی» اظهار داشت: شهید ابراهیمی یک سند زنده و حجتی بزرگ برای تمام ملت ایران است. وی افزود: بنای انقلاب اسلامی تزلزل‌ناپذیر است و اگر تمام قدرت‌های جهان نیز متحد شوند و تمام سرمایه‌های داخلی و بیرونی خود را به صحنه آورند، قادر نیستند ذر‌ه‌ای تزلزل در این بنای استحکام جهانی یعنی کشور ایران، انقلاب و نظام اسلامی وارد کنند. وی بیان داشت: این امور حاصل فداکاری و شهادت مردان بزرگی همچون شهید مرتضی ابراهیمی است که امروز افتخار همه ملت ایران است. سرلشکر سلامی با اشاره به خروش ملت ایران در چند روز اخیر گفت: ملت ایران به واسطه این شهادت‌ها چند روزی است که همانند رود خروشان در متن جامعه سرازیر شده و برای او اشک ریختند و امروز او فرزند تمام امت اسلامی است و در تمام قلب‌ها جایگاه رفیعی دارد.


3ـ رسانه‌هایی که همچنان آدرس غلط می‌دهند
«حسین موسویان» از اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که اکنون در آمریکا اقامت دارد در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» گفت: «عربستان و متحدانش قدرت موشکی و توان هسته‌ای ایران را نشانه اهداف سلطه‌جویانه ایران و در مقابل ایران نیز صادرات صدها میلیارد دلار پیشرفته‌ترین تسلیحات آمریکا به عربستان در کنار حضور نظامی آمریکا در منطقه را نشانه اهداف سلطه‌جویانه آمریکا و متحدانش می‌داند. این نکات گوشه‌ای از دلایل بی‌اعتمادی متقابل است.» موسویان در ادامه گفت: «یک مقام پیشین عالی‌رتبه مصر نکته‌ای را رک و پوست‌کنده و صریح به من گفت که من مضمون این نکته را از خیلی‌ها در چند سال گذشته شنیده بودم. این سیاستمدار مصری به من گفت: آقای موسویان! وقت خودتان را تلف نکنید. راه بهبود روابط با شورای همکاری خلیج‌فارس از ریاض می‌گذرد و راه بهبود روابط با ریاض هم از واشنگتن!»


4ـ با قطع اینترنت فرماندهی و هدایت آشوبگران دچار اختلال جدی شد
یکی از موضوعات مهمی که لازم است در بررسی حوادث اخیر به آن توجه شود، نقش و کارکرد اینترنت است. به دلیل وابستگی قابل توجه زندگی روزمره عموم مردم به اینترنت، برآورد اتاق فکر اغتشاش این بود که ایران یا به دلیل جلوگیری از نارضایتی بیشتر اینترنت را مسدود نمی‌کند یا با مسدود کردن آن با اعتراضات گسترده و خسارت‌های اقتصادی هنگفتی مواجه خواهد شد. با این حال، با قطع اینترنت عملاً فرماندهی و هدایت آشوبگران دچار اختلال جدی شد و شبکه ملی اطلاعات نیز تا حدودی توانست پاسخگوی نیازهای حداقلی مردم در ابعاد مختلف باشد؛ رخدادی که به هیچ وجه در پیش‌بینی‌های طرف مقابل به آن توجه نشده بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات