صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۸۶۲۸

اعتراف طرفداران دولت به دیوار بلند بی‌اعتمادی بین مردم و قوه مجریه

هم مدیران دولتی و هم طرفداران دولت اذعان می کنند که بی اعتمادی نسبت به قوه مجریه در میان مردم افزایش یافته است.


برخی از سیاسیون طرفدار دولت درباره نگرش مردم نسبت به دولت بیان می کنند که بی اعتمادی نسبت به پاستورنشینان افزایش یافته است. بر همین اساس بایستی دولتی کار انجام دهد که دیوار بی اعتمادی میان مسئولان و مردم برچیده شود و راه حل این موضوع شفاف سازی است. شعاری که همیشه دولت خصوصا وزرای کار و ارتباطات سر داده اند.
بر همین اساس «احمد میدری»، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در رسانه ملی حضور یافته بود، درباره اینکه نباید اخبار رسمی دولت برای مردم اثبات شود، گفت: « این بی اعتمادی خوب نیست و باید شفاف سازی شود، لیست واریز یارانه ها در وزارت کار موجود است که می شود راستی آزمایی کرد.»
همچنین، «شهربانو امانی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، عضو شورای شهر تهران در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب آرمان گفت: « مساله ديگر بي‌اعتمادي عمومي است که در جامعه به وجود آمده. اعتماد عمومي مساله بسيار مهمي است. اين اعتماد که يک شبه ايجاد نمي‌شود؛ مدت‌ها زمان مي‌برد که اندک اندک مردم به يک سيستم اعتماد کنند. حراست از اعتماد مردم وظيفه دولت و حاکميت است، چراکه اين اعتماد مي‌تواند با يک تلنگر دچار خدشه شود. وقتي هم اعتماد مردم سلب شد، عملا بازسازي آن بسيار سخت و طاقت فرساست. اعتماد را با گفتاردرماني و شعار نمي‌توان بازگرداند. فکري براي اين مسائل نشد و شد آنچه نبايد مي‌شد.»
بنابراین هم مدیران دولتی و هم طرفداران دولت اذعان می کنند که بی اعتمادی نسبت به قوه مجریه در میان مردم افزایش یافته است. شاید آنچه این بی اعتمادی را تشدید کرده است، روند اجرای طرح سهمیه بندی بنزین بود. درحالی مردم در ساعات پایانی روز شاهد افزایش یکباره قیمت ها و اجرای دوباره طرح سهمیه بندی بنزین بودند که هیچ اطلاع رسانی مستقیمی در این خصوص انجام نشده بود و حتی نمایندگان مجلس بیان کردند که از این موضوع اطلاع کافی نداشتند. نمایندگان ملت مطرح کردند که دستکم از زمان اجرای این موضوع اطلاع نداشتند.
جالب اینجاست که سخنگوی دولت نیز پس از این موضوع و گلایه مردم و نخبگان از نحوه اجرایی کردن طرح سهمیه بندی بنزین مطرح کرد که اطلاع رسانی صورت گرفته است اما مردم متوجه این امر نشده اند. البته این پاسخ بیشتر از اینکه شفاف سازی باشد بیشتر به نوعی توهین به شعور مردم بوده است که نتوانسته اند درک کافی از اطلاع رسانی دولت داشته باشند.
اذعان طرفداران دولت به اینکه مردم و طرفداران دولت به قوه مجریه بی اعتماد هستند به نوعی در حد یک فاجعه است. معمولان منتقدان هستند که نسبت به سیاست های دولت نگرش مثبتی ندارد اما اینکه حالا طرفداران دولت هم همین موضوع را مطرح می کنند عمق موضوع را بسیار ژرف تر نشان میدهد و بایستی فکری به حال این موضوع کرد.
بایستی در این حوزه ریشه یابی صورت گیرد که دولت چکار کرده است که به اعتراف اصلاح طلبان مردم به دولت بی اعتماد شده اند. این موضوع را در افعال دولتمردان می توان به وضوح دید. همین ماجرای سهمیه بندی بنزین و نوع رفتار دولتمردان در اجرای این طرح به نوعی خود باعث بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان قوه مجریه شد.
بعد از این روند نیز دیده شد که رسانه های حامی دولت سعی کردند تصمیم گیری و اجرای آن را به گردن دیگران بیندازند و جالب اینجاست که هنوز هم این تلاش های مذبوحانه ادامه دارد. بنابراین نه دولتمردان و نه رسانه های دولتی چندان در جهت شفاف سازی حرکت نکردند و حتی در برخی از موارد رفتار و عملکرد دولت به گونه ای بود که بر ارتفاع این دیوار بی اعتمادی افزود.
از سوی دیگر دولت وعده های بر زمین مانده بسیار دارد. درواقع دولتمردان بیشتر سعی کرده اند که در این حوزه با حرف درمانی ضعف عملکردی خود را بپوشانند که این موضوع توسط دولتمردان در 6 سال اخیر ادامه یافته است و دیگر حنای آن میان مردم دیگر رنگی ندارد.
در ماجرای یارانه های معیشتی هم دولت با اینکه از زبان مسئولان امر همچون « محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه قول داد که تمامی سود حاصله از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین به جیب مردم می رود اما در عمل بسیاری مطرح کرده اند که هنوز کمک معیشتی دولت به حساب آنها واریز نشده است. با این اوصاف دولت در حوزه عملی بایستی طوری امور را سامان دهد که بتواند رضایت مردم را به طور واقعی جلب کند.

 

جهان نيوز

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات