صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۰۰۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 8 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): زندگی فاطمه زهرا(س) از همه ابعاد، زندگیای همراه با کار و تلاش و تکامل و تعالی روحی یک انسان است. در عین مشکلات محیط و زندگی، فاطمه زهرا(س)، مثل کانونی برای مراجعات مردم و مسلمانان است.(1371/9/25) *سالروز شهادت دخت نبی‌ مکرم اسلام(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

فرار از شکست قرن!
رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است از توطئه‌ای جدید و البته از پیش شکست خورده به نام «معامله قرن» رونمایی کند. در این میان، دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو و جرد کوشنر (داماد و مشاور ترامپ در امور غرب آسیا)، رایزنی‌های مخفیانه گسترده‌ای با سعودی‌ها، اماراتی‌ها و دیگر سران کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس صورت داده‌اند. در این میان، کشورهای بحرین، عمان و امارات سعی دارند در تحقق این نقشه شوم، نقش یک پیشگام را ایفا کنند.
ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود. ترامپ مشترکاً نتانیاهو و بنی‌گانتس را به واشنگتن دعوت کرده است تا رونمایی از طرح شوم معامله قرن را در حضور آنها صورت دهد. نتانیاهو، رهبر حزب لیکود و گانتس، رهبر ائتلاف آبی‌ـ سفید در سرزمین‌های اشغالی است. رونمایی ترامپ از طرح معامله قرن در حالی صورت می‌گیرد که قرار است حدود یک ماه دیگر، انتخابات دوباره‌ای در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود. با توجه به پرونده فساد مالی نتانیاهو، امکان پیروزی وی در این انتخابات کاهش یافته است. گرچه رئیس‌جمهور ایالات متحده به صورت ذاتی به حضور دوباره نتانیاهو در قدرت تمایل دارد و در این زمینه هرگونه اقدامی را نیز صورت می‌دهد، اما با دعوت از بنی گانتس، سعی دارد موضوع «فراحزبی بودن این طرح در سرزمین‌های اشغالی» را به متحدان غربی و مهره‌های منطقه‌ای واشنگتن گوشزد کند.
بدون شک هم‌افزایی دو حزب دموکرات و جمهوی‌خواه ایالات متحده آمریکا، جریان‌های دست‌راستی و چپگرا در رژیم صهیونیستی و برخی عمال خودفروخته کشورهای عربی، فرجام و سرنوشتی به جز شکست طرح معامله قرن و پیوستن آن به تاریخ نخواهد داشت. در این میان، اساساً اهمیتی ندارد چه کسی کابینه رژیم صهیونیستی را تشکیل دهد یا در رأس قدرت در آمریکا قرار داشته باشد.
نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که با توجه به ناکامی‌ها و شکست‌های دونالد ترامپ از جمهوری اسلامی ایران که آخرین نمونه آن نیز به دست سپاه با زدن پایگاه نظامی آمریکا در عراق اتفاق افتاد، میزان محبوبیت وی در آمریکا به شدت پایین آمده است. ترامپ از ترس افکار عمومی آمریکا، توان اعلام میزان تلفات و خسارات وارده را در پایگاه تروریستی عین‌الاسد ندارد. از این رو اعلام معامله به اصطلاح قرن از جانب ترامپ جدا از مباحث مطرح شده، با هدف تحت الشعاع قرار دادن شکست‌های رئیس‌جمهور خودشیفته آمریکاست.


▼ گزارش روز

بازی با کلمات، اعتبارزدایی از نظام!
این برای چندمین بار است، آقای روحانی که بارها در انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست‌جمهوری در مکانیسم انتخاباتی جمهوری اسلامی تأیید صلاحیت و پیروز انتخابات شده در سخنانی عجیب اعلام کرده است انتخابات شکل واقعی در کشور ندارد و جمهوریت نظام در خطر است! عجیب‌تر از آن اینکه می‌گوید: برخی از واژه رفراندوم خوش‌شان نمی‌آید و مانع آن می‌شوند. فارغ از آنکه بخواهیم اظهارات آقای روحانی را تحلیل کنیم یا از نیات احتمالی در پس آن سخن به میان آوریم، به دو نکته می‌توان اشاره کرد؛ ابتدا تبعات اظهاراتی از این دست، سپس نسبت دولت آقای روحانی با رجوع به خواست عمومی،
اول؛ پر واضح است اولین و بدیهی‌ترین تأثیر بیان این اظهارات بی‌اعتبار کردن فرایند مردم‌سالاری دینی و اعمال نظر مردم است؛ در حالی که انتخابات پرتعداد در ایران اسلامی، که از نظر کیفیت حضور و کمیت رجوع به آرا مردم در جهان کم‌نظیر است، همواره بر اساس نظر امام خمینی(ره) که «میزان رأی ملت است» و تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب که «رأی مردم حق‌الناس است» برگزار شده است و اعتبارزدایی از آن تبعات مختلفی از افزایش تهدیدات خارجی تا ایجاد شکاف اجتماعی و کاهش اعتماد عمومی را در پی خواهد داشت که در این میان هیچ‌کس سود نخواهد کرد و شاید بیش و پیش از همه خود دولت در پیشبرد امور با مشکلات روبه‌رو خواهد شد.
دوم؛ فارغ از آنکه مردم در هفته‌های اخیر نتایج رفراندوم مورد علاقه آقای روحانی، یعنی انتخابات میان دوگانه، مقاومت‌ـ مذاکره را به وضوح نشان دادند، اما جالب است بدانید مسئول اول و اصلی برگزاری رفراندوم خود دولت است، اما گویا ترجیح آقای روحانی این است به جای برگزاری واقعی رفراندوم به استفاده سیاسی و جناحی از کلمه رفراندوم بپردازد؛ البته دولت آقای روحانی با عملکردش در مسئله درخواست از مردم برای انصراف از دریافت یارانه و مخالفت مردم با بالای 95 درصدی خواست دولت نشان داد، اگر رفراندوم هم برگزار شود، عملیاتی شدن آن در این دولت با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو خواهد بود!


▼ تا انتخابات

با هیچ جریان دیگری ائتلاف نمی‌کنیم
«محمدرضا عارف» رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره ائتلاف با سایر جریان‌ها گفت: «بر اساس جمع‌بندی صورت گرفته در شورای عالی، لیست باید اصلاح‌طلبانه باشد؛ بنابراین لیست کاملاً اصلاح‌طلبانه است. افرادی در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند که شورای عالی استان‌ها و هم شورای عالی اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبی آنها را تأیید کنند. در همین راستا، ابتدا افراد میثاق‌نامه لیست امید و فراکسیون امید را امضا می‌کنند و امضاکنندگان پس از ورود به مجلس باید در فراکسیون امید قرار بگیرند.»


مشخص شدن لیست ائتلاف نیروهای انقلاب در ۱۵۰ حوزه انتخابیه
«نورالدین قدیمی» معاون استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ضمن اشاره به آغاز فرایند نظرسنجی در 202 حوزه انتخابیه کشور گفت: «از هر حوزه انتخابیه اسامی سه الی پنج نفرِ پیشنهاد شده از طرف مجامع عمومی بود که برای فرایند نظرسنجی ارسال شد.» وی ادامه داد: «تا این لحظه اسامی نامزدهای 150 حوزه با حدود 165 نماینده مشخص شده است و نتایج نظرسنجی‌ها به خود مراکز استان‌ها ارسال خواهد شد و در کمیته استان‌ها و با حضور کاندیدا پاکت‌های حاوی نتایج نظرسنجی‌ها باز و قرائت خواهد شد.»


اصلاح‌طلبان بیش از ۱۳۰ نامزد در تهران دارند
«اسدالله بادامچیان» دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اظهارات برخی از افراد درباره ردّ صلاحیت اصلاح‌طلبان برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: «اکنون برای هر کرسی نمایندگی مجلس، ۱۷ نامزد ثبت‌نام کرده‌اند که اصلاح‌طلبان در تهران بیش از ۱۳۰ نامزد تأیید صلاحیت شده دارند که افراد گمنامی هم نیستند.»

 

▼ اخبار
78 میلیون نفر در سال آینده یارانه یکسان می‌گیرند
با مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس، یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی بعد از نه سال تغییر کرد و با یکی شدن با کمک معیشتی، مشمولان یارانه نقدی ۷۲ هزار تومانی دریافت خواهند کرد. در این حالت منابع پرداختی بابت این رقم ۷۲ هزار تومانی از مجموع درآمد اختصاص یافته به یارانه‌های نقدی و کمک‌های معیشتی تأمین می‌شود؛ به نحوی که برای یارانه‌های نقدی تاکنون سالیانه ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع مصوب می‌شد و کمک معیشتی از محل یارانه بنزین نیز حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال پیش‌بینی شده که قرار است حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان آن برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کنار گذاشته شود و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر توزیع شود. اما با توجه به اینکه قرار بود فقط ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت کنند و از سوی دیگر ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی بگیرند، با مصوبه مجلس تمام ۷۸ میلیون نفر مبلغ یکسانی را دریافت خواهند کرد.


2ـ فعالیت گسترده مسقط درباره پرونده اختلافات ایران و آمریکا
«العرب» چاپ لندن نوشت: «ایران و پادشاهی عمان، سفر یوسف ‌بن‌علوی به تهران را تحت این عنوان معرفی کرده‌اند: «بررسی روابط دوجانبه و شرایط منطقه، به ویژه امنیت دریانوردی در تنگه هرمز». تحلیل‌گران مسائل خاورمیانه این سفر را بخشی از یک طرح عمیق‌تر می‌دانند که به فعالیت گسترده مسقط در جریان پرونده اختلافات بین ایران و آمریکا که اخیراً و به دنبال ترور سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد، تنش زیادی بر آن حاکم است، مربوط می‌شود. تحلیل‌گران به این مسئله مهم استناد می‌کنند که سفر اخیر بن‌علوی به تهران، دومین سفر در طول یک هفته و سومین سفر در مدتی کمتر از یک ماه بوده است. به نظر می‌رسد علت حضور بن‌علوی در تهران، انتقال سریع پیام‌هایی برای مسئولان ایرانی و انتقال پاسخ آنها برای یک طرف یا طرف‌های غربی است. این امر، در راستای نقشی است که همواره عمان بین تهران و دشمنان بین‌المللی آن، در جریان پرونده‌های پیچیده، ایفا می‌کند.»


3ـ محمود عباس: نمی‌خواهم خائن باشم
برخی منابع فلسطینی از اظهارات «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر لزوم مقابله با طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به «معامله قرن» خبر دادند. این منابع تأکید کردند عباس اعلام کرده است به مردم فلسطین اجازه خواهد داد «به شیوه خود، مخالفت با معامله قرن را اعلام کنند». وی در جمع اعضای جنبش «فتح» گفته است: «روزهای دشواری پیش رو داریم و باید نتایج عدم پذیرش [معامله قرن] را‌ـ هر چه که باشد‌ـ تحمل کنیم.» منابع مذکور به نقل از عباس اعلام کردند: «نیازمند افزایش مقاومت مردمی در تمامی مناطق و تحریک تمامی کادرهای جوان هستیم و نباید خیابان‌ها را ترک کنیم.» وی با اشاره به اینکه «چیزی از عمرم باقی نمانده است»، تصریح کرد: «نمی‌خواهم خائن باشم.»


4ـ بی‌اعتمادی مجمع تشخیص به FATF
«محسن رضایی» درباره آخرین وضعیت بررسی لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده و از نظر آیین‌نامه، وقتی زمان تمام شود، نظر شورای نگهبان درباره لوایح، مُحَکَم است.» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: «بنابراین بحث پذیرش شروط FATF فعلاً متوقف به این است که خود نهاد FATF کاری را انجام دهد، چون مجمع بی‌اعتماد شده است. دولت و مجلس به دنبال این هستند که مسائل را از طریق دیگری پیگیری کنند و مجوز بررسی مجدد در مجمع را بگیرند، اما از نظر ما فعلاً نظر شورای نگهبان حاکم است.»

 

▼ اخبار کوتاه
فرمانده کل سپاه پاسداران در واکنش به تهدید فرماندهان سپاه از سوی آمریکایی‌ها، با بیان اینکه آنهایی که فرماندهان ما را به ترور تهدید کرده‌اند، اگر زنده بمانند، قطعاً از این گفته خود پشیمان خواهند شد، افزود: «دشمنان ما بخشی از پیامد‌های دردناک ترور سپهبد شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی را دریافت کردند و متوجه شدند که اگر چنین حرکاتی انجام بدهند با ضربات کوبنده و مستمری مواجه خواهند شد.» سرلشکر حسین سلامی افزود: «هم آمریکایی‌ها، هم صهیونیست‌ها و هم دیگران بدانند که اگر فرماندهان ما را تهدید کنند، هیچ یک از فرماندهان‌شان نقطه امنی نخواهند یافت.»
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به رونمایی معامله قرن در توئیتر نوشت: «کسانی که خود را «پرچمداران دموکراسی» می‌خوانند، بهتر است به جای توهم «معامله قرن»‌ـ که از پیش شکست‌ خورده است‌ـ راهکار دموکراتیک ایران را که توسط آیت‌الله خامنه‌ای پیشنهاد شده، بپذیرند: یک همه‌پرسی که در آن همه فلسطینی‌ها (مسلمان، یهودی و مسیحی) در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.»
نتایج پیمایش بزرگ مرکز تحقیقاتی «پیو» نشان می‌دهد از هر ده بزرگسال آمریکایی، هفت نفر عقیده دارند سیستم اقتصادی در این کشور ناعادلانه و به نفع گروه‌های قدرتمند صاحب منافع است. همچنین اکثریت آمریکاییان می‌گویند سیاستمداران، شرکت‌های بزرگ و ثروتمندان، قدرت و نفوذ بسیاری بر اقتصاد امروز کشور دارند.
«محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از واریز بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق خزانه برای پرداخت معوقات بازنشستگی‌ در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: «برای پرداخت‌های آخر سال مشکلی نداریم و امسال به غیر از افزایش ۲۰ درصدی حقوق، حدود ۳۳ درصد پرداختی‌های جاری در بخش انسانی یا پرسنلی افزایش یافته است.»
وزیر خارجه رژیم آل‌سعود، بزرگ‌ترین حامی مالی و ایدئولوژیک داعش در اظهارتی بی‌شرمانه گفته است: «ترور سلیمانی امنیت منطقه را افزایش داده است.» فیصل‌بن‌فرحان همچنین مدعی شده است استقرار نیروهای آمریکا در منطقه نقشی حیاتی در مغلوب کردن داعش داشته و مانع ظهور مجدد این گروه است.
«رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازگشته است. در واقع این ارز به عنوان ارز نیمایی علاوه بر ارز ۴۲۰۰ تومانی‌ـ ارزی است که دولت برای تأمین کالا‌های اساسی اختصاص می‌دهد‌ـ برای واردات کالا‌ها استفاده می‌شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات