صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۸۶۳۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 9 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است. ما باید در این جنگ، دشمن را شکست بدهیم و به توفیق الهی شکست خواهیم داد. اما این کافی نیست؛ حرف من و مطالبه من از مجموع فعالان گوناگون کشور، چیز دیگری است. ما علاوه بر شکست دشمن، باید بازدارندگی ایجاد کنیم. ما باید خودمان را به نقطه‌ای برسانیم که بازدارنده باشد.(1398/1/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

زمین سوخته جدید!

تحولات منطقه غرب آسیا همواره اهمیت داشته است. در سال‌های گذشته، آمریکا با همراهی برخی کشورهای منطقه قصد آن را داشتند که با حمایت از گروه‌های تروریستی، نظیر داعش با از بین بردن محور مقاومت، نظم مورد نظر خود را در منطقه مستقر کنند؛ اما تفکر مقاومت با هوشمندی و درایت از دل تهدید پدید آمده، فرصت‌های متعددی را تولید کرد. اتصال هویتی و جغرافیایی محور مقاومت مهم‌ترین و راهبردی‌ترین دستاورد ایجاد شده در سال‌ها و دهه‌های گذشته تاکنون بوده است و جمهوری اسلامی ایران مرکز ثقل و گرانیگاه این وضعیت جدید تلقی می‌شود. این صورت-بندی و نظم تاریخی، بزرگ‌ترین نگرانی آمریکا و رژیم-های سعودی و صهیونیستی به‌شمار می‌رود و از این زاویه است که حوادث پیچیده و دشوار این روزهای عراق معنا و مفهوم پیدا می‌کند.
این روزها رسانه‌ها می‌نویسند: «حمله به اماکن دیپلماتیک در عراق، انتقام‌جویی ریاض از تهران است؛ بازی در زمین سوخته؛ یک زمین بهتر از سوریه نیاز است!» توضیح آنکه دولت آمریکا پس از شکست فشار حداکثری به همان طرح دیرینه برای براندازی ایران روی آورده است. بازی در زمینه سوخته و کشاندن ایران در این زمین با هدف کشاندن درگیری‌ها به ایران نشان از عزم جدی آمریکا برای مقابله همه‌جانبه با جمهوری اسلامی دارد.
اعتراضات عراق اگر بر پایه مطالبات مردمی بود، با توجه به اصلاحات انجام شده از سوی دولت این کشور باید آرام گرفته باشد. حمله به اماکن دیپلماتیک یک کشور دیگر، واقعیت پنهان ماجراهای عراق را نمایان کرد. دو ماه از اعترضات عراق می‌گذرد و در این مدت مسئولان عراقی، مراجع تقلید و سیاستگذاران این کشور طرح‌های بسیاری را برای ارائه به مردم عراق در نظر گرفتند تا جایی که پارلمان عراق این روزها به تغییر قانون انتخابات تن داده است! و در رخدادی مهم دیروز نخست‌وزیر عراق اعلام کرد، برای جلوگیری از ریخته شدن بیشتر خون فرزندان عراق، از مسئولیت خود استعفا خواهد داد. روند پیش‌ روی تحولات عراق، بسیار حساس و سرنوشت‌ساز پیش‌بینی می‌شود. یکی از مهم‌ترین مشکلات ساختار سیاسی عراق در همه دوره‌های اخیر انتخاب نخست‌وزیر بوده است. روز گذشته «عادل عبدالمهدی» در پیام استعفایش، اشاره داشت به تبعیت از مرجعیت استعفای خود را تقدیم پارلمان خواهد کرد. انتظار آن است که فرایند انتخاب نخست‌وزیر نیز با تدبیر مرجعیت و با همراهی دیگر جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد تا زمینه‌ساز آرامش و ثبات در عراق شود.

 

▼ گزارش روز

احساس خطر اروپا!

شش کشور اروپایی با صدور بیانیه مشترکی از پیوستن به سازوکار مالی اروپا (اینستکس) در آینده خبر دادند. «بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد برای حفظ و اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌های ذی‌ربط اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. این توافق به اتفاق آرا مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است و یکی از ابزار‌های کلیدی برای (پیشبرد) رژیم منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود و کمک مهمی به ثبات منطقه می‌کند. ما اکنون در حال سپری کردن فرایند پیوستن به اینستکس بعد از تکمیل روند آن در سطح ملی هستیم.»
این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که از تصویب برجام نزدیک به سه سال می‌گذرد و اروپا نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده است؛ بلکه در راستای اجرای سیاست‌های آمریکا با عنوان فشار حداکثری بیشترین همکاری را با این کشور داشته‌ است. این کشورها با نخریدن نفت ایران‌ـ که طبق برجام ملزم به خرید آن بودندـ عملاً به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت بودند؛ سیاستی که البته با شکست روبه‌رو شد. از این‌رو این پرسش مطرح می‌شود که چه چیزی سبب شده است اروپایی‌ها در این برهه زمانی از اینستکس صحبت کنند؟
پاسخ بسیار روشن است: اول اینکه تصور غرب از به بن‌بست کشاندن جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی از طریق مشغول‌سازی ایران به سراب برجام با تدابیری که نظام اتخاذ کرد با شکست روبه‌رو شده است. دوم اینکه ایران توانسته است در این مدت به سمت استقلال اقتصاد از نفت حرکت کند که این موضوع دلیل اصلی اروپا برای روی آوردن دوباره به اینستکس به منظور شرطی نگه داشتن اقتصاد کشورمان است. موضوعی که سردار سلامی، فرمانده کل سپاه در سخنرانی خود عملاً به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «سفیر یکی از کشورها، همه سفرا را جمع کرد و به آنها گفت، «به اروپایی‌ها بگویید ایرانی‌ها در حال بریدن وابستگی اقتصادی کشورشان به نفت هستند و به خودکفایی رسیده‌اند، بجنبید، نفت را باز کنید.»

 

▼ خبر ویژه

مذاکرات سری در حال انجام است!

نشریه «الخلیج الجدید» نوشت: ایران بار‌ها بر آمادگی خود برای مذاکره با عربستان سعودی در راستای پایان دادن به سو‌‌ءتفاهم‌ها بین دو کشور تأکید کرده است. همان‌طور که «عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه ایران ماه گذشته اعلام کرد، جمهوری اسلامی آماده انجام مذاکرات مستقیم یا با واسطه، با همسایگان خود است. با اینکه رسانه‌ها چندان به این مسئله نپرداخته‌اند؛ اما مذاکرات سری از طریق معاون وزیر خارجه کویت، «خالد الجارالله» در حال انجام است و وی تأکید کرده است، کشورش حامل پیام‌های معینی از سوی ایران، برای عربستان و بحرین در رابطه با اوضاع منطقه است. تا کنون، طبق گزارش منابع آگاه سعودی، ریاض با دقت در حال بررسی پیشنهادهای تهران است، که با هدف عادی‌سازی روابط بین دو کشور ارائه شده است. از سوی دیگر، «جینا هاسپل» رئیس سیا به ریاض سفر کرد تا به پادشاه سعودی هشدار دهد سیاست سازش با ایران به نتیجه نمی‌رسد و تنها راه برای واداشتن تهران به ورود به مذاکره، وارد آوردن شدیدترین فشار‌ها علیه آن است. به این ترتیب، مشخص می‌شود پادشاه سعودی در اتخاذ تصمیمات مستقل، بدون مشورت با واشنگتن، آزادی عمل ندارد.

 

▼ اخبار

1ـ اگر رهبری ورود نمی‌کردند حوادث ادامه می‌یافت

«سردار جوانی» معاون سیاسی سپاه با بیان اینکه دلسوزان و مدافعان انقلاب که می‌خواهند از تکرار این اتفاقات جلوگیری شود، باید یک نگاه همه‌جانبه و فراگیر داشته باشند، گفت: پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در 26 آبان سؤالات و ابهامات و بعضاً گلایه‌هایی از ایشان از سوی مردم و حتی نیرو‌های انقلابی و ولایت‌مدار رخ داد که آنها معتقد بودند رهبر معظم انقلاب باید از دولت می‌خواستند اجرای طرح را متوقف کنند. این گلایه‌ها و اظهار نظرات خود نشانه این است که این مسئله را آن طور که باید و شاید درک نکرده‌ایم و نظر خود را برتر از نظر رهبری می‌دانیم؛ در حالی که ایشان رهبر کشور هستند و تجربه 30 ساله در این زمینه دارند. وی افزود: اکنون که این غائله ختم شده، بیشتر نیروهای امنیتی و سیاسی و حتی دشمنان جمهوری اسلامی بر این باورند که اگر رهبر انقلاب به این مسئله ورود پیدا نمی‌کردند، این حوادث همچنان هم ادامه می‌یافت و کشور دچار بحران‌های سیاسی، دوگانگی‌ها، بی‌اعتبار شدن سران سه قوه و مجموعه‌ای از مشکلات مشابه می‌شد.

2ـ آه و افسوس اروپا برای یک اغتشاش ناکام

طی روزهای اخیر رسانه‌های بیگانه همچنان با صراحت تمام از اقدامات کور، خشن و خرابکارانه ستایش و اشرار آشوبگر را تشویق می‌کنند. در نمونه‌ای تازه، وبگاه «رادیو زمانه» که با بودجه پارلمان اروپا فعالیت می‌کند، نوشته است: «اعتراضات هفته گذشته در ایران چنان رادیکال بود که از «مطالبه‌محوری» و «شعارمحوری» عبور کرد و به یک رزم عملی و میدانی بدل شد؛ شورشی که آشکارا فاقد رهبری بود.» این رسانه اروپایی می‌افزاید: «آتش زدن ‌بانک‌ها، مؤسسات مالی و پاسگاه‌های کلانتری، فرازهایی درخشان از مبارزات بود.» گفتنی است، رسانه‌های دشمن بدون تفکیک میان اعتراض مدنی و جنگ خیابانی، در تلاشند افکار عمومی را به‌سمت خشونت سوق دهند، ثبات داخلی را دچار خلل کرده و از این رهگذر، سیاست‌های مطلوب خود را بر مردم ایران تحمیل کنند.

3ـ تحرکاتی برای ائتلاف صلح پس از ائتلاف جنگ!

روزنامه «الاخبار» چاپ بیروت نوشت: تا به امروز دیدار بین «بن زاید» و «بن‌سلمان» کم نبوده است؛ اما سفر اخیر ولی‌عهد سعودی به امارات و دیدار او با محمد‌بن‌زاید، یک اهمیت استثنایی دارد؛ چه از نظر زمان‌بندی و چه از حیث وجهه رسمی آن، از تجدید «معامله» دوجانبه براساس تفاهم‌های تازه حکایت دارد؛ تفاهم‌هایی که به نظر می‌رسد مراد از آن ایجاد یک ائتلاف صلح، پس از ائتلافی است که برای جنگ یمن تشکیل شد. در سایه سرگرم شدن آمریکا به اوضاع داخلی‌اش در مرحله انتخابات، بن‌زاید قصد دارد بن‌سلمان را درباره ضرورت آتش‌بس با ایران قانع کرده و مسائل اقتصادی را در اولویت روابط بین امارات و عربستان قرار دهد؛ از این رو، تأکید می‌کند تنش‌زایی در منطقه می‌تواند به برنامه‌های بن‌سلمان در زمینه تحول اقتصادی آسیب بزند.

4ـ دعوت مقتدی صدر برای ادامه اعتراضات در عراق!

«مقتدی صدر» رهبر جریان الصدر عراق و رئیس ائتلاف سائرون این کشور، تصمیم عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق برای استعفا از سمت خود را اولین میوه انقلاب در عراق و نه آخرین میوه آن دانست. او در واکنش به این استعفا طی بیانیه‌ای معترضان را به ادامه اعتراضات دعوت کرده و گفته است: «بدانید که استعفای او به معنای پایان فساد نیست؛ لذا مواردی را پیشنهاد می‌کنم.» رئیس ائتلاف سائرون عراق که بیشترین کرسی پارلمان این کشور را در انتخابات گذشته به دست آورده، در ادامه پیشنهاد داد نامزدی برای تصدی پست نخست‌وزیر با همه‌پرسی مردمی برای انتخاب پنج نامزد باشد و صندوق‌های رأی در میادن اعتراض‌ها توزیع شود.

 

▼ اخبار کوتاه

«سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «کشور‌هایی مانند انگلیس، ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی عناصر، ابزار و امکاناتی در اختیار دارند که از آن علیه منافع و امنیت ملی ما به کار گرفته و استفاده می‌کنند و ما بر اساس وظایفی که داشتیم شکایتی را علیه این رسانه‌ها تنظیم و اعلام کردیم که آنها از رسالت اصلی خودشان که اطلاع‌رسانی آزاد و شفاف است، دور شده و در حال آموزش تخریب، اغتشاش و اقدامات ضد امنیتی در کشور ما هستند.» در شرایطی که روشن است چنین بیانیه‌ها و شکایت‌هایی به جایی نمی‌رسد، آیا واقعا نیاز به تحرک جدیدی در دستگاه دیپلماسی برای مقابله با تحرکات دشمنان وجود ندارد؟!

روزنامه «جروزالم‌پست» گزارش داده است، «نفتالی بنت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اعتراف به اینکه توسعه نظامی ایران می‌تواند این رژیم را فلج کند، مدعی شده است اکنون فرصت مهار ایران و حتی وادار کردن این کشور به خروج از سوریه وجود دارد. او گفته است: «اگر امروز اقدام نکنیم و از این فرصت بهره نگیریم، در آینده مخاطرات بیشتر خواهد شد و آنها به دلیل توسعه توانمندی‌های نظامی‌شان ما را فلج خواهند کرد.» بنت همچنین گفته است: «اقدامات تهاجمی بیشتر در کنار افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی عواملی هستند که می‌توانند ایران را به خروج از سوریه وادار کنند.»

«عطاءالله مهاجرانی» در واکنش به سفر غیر منتظره رئیس‌جمهور آمریکا به افغانستان، ترامپ را با تبهکار مشهور آمریکایی مقایسه کرد! وزیردولت اصلاحات در حساب توئیتری خود نوشت: «داستان غریبی است! رئیس‌جمهور آمریکا شبانه با چراغ‌های خاموش هواپیما، با بی‌خبری خبرنگاران همراه، با ضبط موبایل‌های خبرنگاران حاضر در پایگاه نظامی بگرام، بدون اطلاع دولت افغانستان وارد افغانستان می‌شود. انگار سفر پدر خوانده یا آل‌کاپون! بعد هم می‌گوید: با طالبان به توافق می‌رسیم!»

«مهرزاد بروجردی» استاد علوم سیاسی دانشگاه «سیراکیوز» در نیویورک در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» گفته است: «اپوزیسیون توانایی فلج کردن اقتصاد را آن جور که آقای خمینی در زمان انقلاب شاه انجام داد، ندارد. نمی‌توان جمهوری اسلامی را دچار فلج اقتصادی کرد؛ مخالفین چیزی در چنته ندارند.»

«مجتبی واحدی» مشاور مهدی کروبی ضمن توهین بی‌شرمانه به حضرت امام خمینی(ره)، مدعی شد: «سخن گفتن از دین در ایران باید ممنوع و جنایت علیه بشریت تلقی شود و باید با کسانی که از دین سخن می‌گویند به عنوان «جانی و جنایتکار» برخورد شود»!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات