زنجان >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۷۴۲

یک رویکرد سلبریتی، یک سوال

هرم سنی جامعه ایران اسلامی نشان می‌دهد که بیشترین عضو این جامعه در سنین جوانی و حد فاصل جوانی تا میانسالی قرار گرفته است، سنینی که هیجان خواهی و تلاش برای داشتن هیجان‌ها را می‌توان به عنوان یک ویژگی برای آن قلمداد کرد
پایگاه بصیرت / مهدی یارمحمدی
شبکه‌های اجتماعی یکی از پدیده‌های عصر جدید در حوزه ارتباطات هستند. شبکه‌های اجتماعی هم همچون دیگر ابزار‌ها و امکانات ارتباطی دارای کارکرد دو سویه بوده و می‌تواند هم مفید و هم مضر باشد. شبکه‌های اجتماعی بعد از استقبال از سوی مردم و تلاش عرضه کنندگان به استفاده‌های بی رویه و به روز این نوع از ابزار، علاوه بر این که جایگاه خود را در جامعه و مردم پیدا کردند، نوع نگاه به جریان‌های اجتماعی را تغییر دادند و نگاه جامعه از جریان نخبگانی، جامعه ایستا را تبدیل به جریان عمومی تفکر در جامعه پویا نمودند. یکی از افرادی که در این میان تلاش کردند تا از این جرگه و جریان اجتماعی عقب نمانده و بتوانند با افکار عمومی جامعه همراهی نمایند، سلبریتی‌ها بودند.
سلبریتی‌ها با حضور گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سعی در حفظ جایگاه خود و همچنین مطرح بودن خود به شکل‌ها و انحاء گوناگون کردند. اما این حضور در شبکه‌های اجتماعی و در جایگاه‌های مناسب روز قرار گرفتن تنها با حضور در شبکه‌های اجتماعی میسر نمی‌شد و نیازمند حضور در تمامی عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی روز را حاکی می‌شد؛ بدین ترتیب بود که نظریه‌های جریان‌های سلبریتی در تمامی عرصه‌ها حتی در عرصه‌هایی که تخصص و شناخت کافی از آن ندارند آغاز شد.
از سوی دیگر فضای ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی و جریانی به نام سلبریتی موجب نگاه هوشمندانه سیاسیون به این دو و تلفیق آن‌ها گردید. در این نگاه فضای سیاسی بخصوص فضای سیاسی برخواسته از دموکراسی و رأی و انتخابات بهترین عرصه برای تلقین شبکه‌های اجتماعی و سلبریتی‌ها را برای سیاسیون فراهم نمود. انتخابات یکی از مهمترین عرصه‌های تغییر برای سیاسیون و به دست گرفتن قدرت محسوب می‌شود که حضور سلبریتی‌ها و ایجاد تفکر و نگاه متفاوت به جریان‌های سیاسی و استفاده از آن‌ها برای شعارسازی و جلب توجه افکار برخی از مردم جامعه، می‌تواند این تغییر و به دست گرفتن قدرت را از پیش بیشتر تحقق ببخشد.
در نگاه دیگر، هرم سنی جامعه ایران اسلامی نشان می‌دهد که بیشترین عضو این جامعه در سنین جوانی و حد فاصل جوانی تا میانسالی قرار گرفته است، سنینی که هیجان خواهی و تلاش برای داشتن هیجان‌ها را می‌توان به عنوان یک ویژگی برای آن قلمداد کرد و در این سنین آن نیازی که می‌توانند جریان ساز و جریان انگیز باشد، نیاز‌ها و مطالبات هیجانی است. نماد‌های این هیجان در جهان کنونی را می‌توان در دو عنصر سینما و فوتبال دید که هر دو نگاه از عناصر تأثیرگذار و سبک ساز در این جمعیت و هرم سنی است و همین دو عنصر بیشترین سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند.
در نتیجه با نگاهی به هر چهار مولفه، می‌توان حلقه‌ای ایجاد کرد که این حلقه در اصل می‌تواند در جریان سازی سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی نقش اساسی داشته باشد؛ حلقه شبکه‌های اجتماعی، سلبریتی ها، سیاسیون، هرم سنی جامعه؛ بنابراین برای بازسازی و بازی در نقش‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیاز به این حلقه است و همین حلقه است که می‌تواند رویکرد‌های جریان‌های مختلف را رقم بزند و حتی برای جامعه سازی و کار با افکار عمومی همین حلقه کافی است. اما آن چیزی که در این میان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند این است که با کنار هم قرار دادن این حلقه و نقش‌های آن می‌توان برخی از رفتار سیاسیون را پیش بینی کرد و به اهداف آن‌ها پی برد.
حال با نگاهی به این حلقه و نقش آن، جای این سوال وجود دارد که آیا اقدام اخیر دولت در معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها یک اقدام سیاسی است یا یک اقدام اقتصادی و صرفاً مالیاتی؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات