صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۸۸۱۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 16 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) : باید تلاش کنیم؛ دانشجو باید تلاش کند. دانشجو و محیط دانشگاه باید نگاه کلان به هدف‌های انقلاب داشته باشد؛ دنبال آنها برود. مراقب باشید دشمن نتواند از محیط دانشگاه و از عنصر دانشجو و استاد استفاده کند. این آن چیزی است که من روی آن تأکید می‌کنم.(1387/2/14) ***سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) را تسلیت می‌گوییم***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

بازسازی خانه ملت!
این روزها و با آغاز فرایند انتخابات مجلس یازدهم، حال و اوضاع نمایندگان مجلس شورای اسلامی قابل درک است؛ آنها همچنان در شوک ماجرای افزایش قیمت بنزین هستند. عمده نگرانی‌شان نیز آن است که چرا دولت، نمایندگان مجلس را به موقع در جریان آنچه می‌خواسته انجام دهد، قرار نداده است.
اما آیا این همه واقعیت است و مسئله اساسی آن است که به نمایندگان و مجلس در قضیه بنزین بی‌اعتنایی شده است؟ حقیقت چیز دیگری است. آن روزی که نمایندگان مجلس به جای صیانت از حقوق مردم، ملاحظه جناح سیاسی یا وابستگی به دولت را از خود نشان دادند، آن روز شئونات مجلسی که باید در رأس امور باشد زیر سؤال رفت. جایگاه قوه قانون‌گذاری کشور روزی خدشه‌دار شد که در همه این سال‌ها نمایندگان آن نخواستند یا نتوانستند دولت را ملزم کنند که به تدریج قیمت حامل‌های انرژی اصلاح شود تا مردم یکباره شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین نشوند. اعتبار مجلس شورای اسلامی آن هنگام لطمه دید که وزیر سابق مسکن در سال ششم وزارتش، پس از استعفا و در روز تودیع خود به طور رسمی اعلام کرد، افتخار می‌کند که یک واحد از مسکن مهر را افتتاح نکرده است؛ وزیری که شش سال در جایگاه مسئولی که متولی مسکن کشور است نشسته، اما آجری بر روی آجری دیگر نگذاشته است و در این میان نمایندگان هم به تماشا نشسته‌اند. آن روزهایی که بخش نسبتاً زیادی از نمایندگان مجلس در دفاتر وزرا و دیگر مسئولان دولتی در نوبت ملاقات می‌نشستند تا بلکه از طریق ملاقات با بخش دولتی، امتیازی و امکاناتی برای حوزه انتخابیه خود فراهم کنند(با نگاهی خوش‌بینانه)، آن روزها اعتبار نمایندگان و شأن مجلس به مخاطره افتاد.
از این‌گونه موارد که نمایندگان مردم در مجلس می‌توانستند در دفاع از حقوق وکلای خود و صیانت از جایگاه مجلس شورای اسلامی وارد شوند و اقدامات درخور و شایسته صورت دهند، کم نیست. همه اینها نشان می‌دهد، پیش از آنکه به قول برخی اهالی بهارستان، دولت در قضیه بنزین مجلس را دور زده باشد، خود نمایندگان با کارهای کرده و نکرده‌شان به رسالت حقیقی و ذاتی خود تعدی کرده‌اند. نمایندگانی که در آینده وارد خانه ملت می‌شوند بدانند ضمن اینکه باید با همه قوا هم‌افزایی کنند رویکرد انسجام‌بخشی در پیش بگیرند، اصولاً باید وکلای مردم باشند و نه دولت.

 

▼ گزارش روز

نقشه جایگزین!
«برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران مدعی می‌شود، هزاران نفر در اعتراضات اخیر کشورمان کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند! او همچنین با این ادعا که ایران روزنامه‌نگاران را بازداشت کرده است، هشدار می‌دهد آمریکا با دقت این مسائل را زیرنظر دارد و تأکید می‌کند ایران تنها زبان تحریم را می‌فهمد! «الحان عمر» نماینده کنگره آمریکا با متهم کردن کشورمان به کشتار مردم، اعلام می‌کند آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است! «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی دولت ترامپ نیز با اشاره به حوادث اخیر اعلام می‌کند، با کشوری که مردم خود را سرکوب می‌کند، هیچ مذاکره‌ای نخواهیم کرد! «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا هم حرف‌های مشابهی را بر زبان می‌آورد! همچنین «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده دو هفته پس از پایان حوادث آبان ماه در سخنانی عجیب می‌گوید: «همین حالا که من با شما سخن می‌گویم حکومت ایران در حال کشتن هزاران نفر است!» ترامپ کمی بعد، از رسانه‌های جهان درخواست می‌کند به ماجرای اتفاقات ایران ورود کنند و به آن بپردازند!
اظهارات سریالی که نشان می‌دهد، دشمنان ملت ایران پس از ناکام ماندن تلاش‌شان برای استفاده از اعتراض و نارضایتی مردم از زمان و نحوه اجرای اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، حالا نقشه جایگزینی را طراحی کرده و در تلاش هستند به بهانه حوادث اخیر پرونده حقوق بشری علیه ملت ایران درست کنند تا ابزاری جدید برای افزایش تحریم علیه همان مردمی به دست آورند که مدعی ایستادن کنار آنها هستند. آنها در آغاز ماجرا همه تلاش خود را برای تحریک و تهییج به اغتشاش انجام دادند و وقتی دیدند مردم غائله را جمع کردند، حال می‌خواهند تحریم و فشار علیه همان مردم را افزایش دهند! تحریم‌هایی که دقیقاً معیشت، سلامت و زندگی مردم ایران را هدف خواهد گرفت! نقشه‌ای که با اظهارات روز گذشته کمیسر عالی حقوق بشر ابعاد روشن‌تری نیز به خود گرفته است. «میشل باشله» روز گذشته با اشاره به حوادث آبان ماه، خواستار انجام تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه از اغتشاشات در کشورمان شده است!


▼ اخبار ویژه

ادعای بی‌بی‌سی درباره بازداشت بسیجیان کذب است
«سردار محمد کوثری» جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران با بیان اینکه خبر رسانه رژیم سلطنتی انگلیس مبنی بر بازداشت تعدادی از بسیجیان تهران از سوی وزارت اطلاعات کذب محض است، گفت: بنده به عنوان مقام مسئول می‌گویم حتی یک مورد هم نبوده که نیروهای وزارت بخواهند برخوردی با نیروهای بسیج داشته باشند. وی افزود: در بحث مقابله با اغتشاشات اخیر هماهنگی خوبی بین وزارت با مجموعه بسیج و سپاه وجود داشت و طبیعی است چنین هماهنگی و برادری بین نیروهای حافظ امنیت، دشمنان ملت ایران را سردرگم کند. جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تأکید کرد: بخشی از نیروهای وزارت اطلاعات از مجموعه بسیج بوده و خودشان بسیجی هستند و چنین خبرسازی‌هایی نشان می‌دهد، دشمنان چقدر از عملکرد نیروهای وزارت اطلاعات در برخورد با اغتشاشگران عصبانی هستند.

 

فیس‌بوک صفحه عربی رهبر معظم انقلاب با بیش از ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده را که چندی پیش به بهانه نقض قوانین خود با محدودیت مواجه کرده بود، به طور کامل پاک کرد. این اولین بار نیست که صفحات رهبر معظم انقلاب در شبکه‌های اجتماعی با محدودیت مواجه می‌شود و اینستاگرام و توئيتر نیز مانند فیس‌بوک بارها به حذف مطالب یا بستن حساب‌های کاربری khamenei.ir اقدام کرده‌اند.

 

▼ اخبار
1ـ رهبر معظم انقلاب برای حمایت از دولت هزینه دادند
«اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس‌جمهور با انتقاد از زمان و شیوه اجرای طرح اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین گفت: روز بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین طرح‌های چند فوریتی به میان آمد و می‌خواستند جلوی این کار را بگیرند و شاید در قدم بعدی پای رئیس‌جمهور هم به میان می‌آمد. اگر این اتفاق می‌افتاد، ما دچار اخلال مدیریتی می‌شدیم. همان موقع رهبر معظم انقلاب وارد شدند و تصمیم را اعلام کردند. ایشان برای این کار هزینه دادند؛ معمول این است که وقتی جامعه چیزی را می‌گوید، فردی مانند رهبر معظم انقلاب نمی‌گوید که من از این دفاع می‌کنم و بار را بر دوش نمی‌گیرد. این اقدام رهبر فرزانه انقلاب یکی از فرازهای ۳۰ ساله رهبری ایشان بود و کشور آرام و اوضاع مدیریت شد و کارها به روال عقلایی افتاد و حالا می‌شود اصلاح و اقدام کرد، این اقدام رهبر معظم انقلاب نباید از حافظه‌ها برود.


2ـ سلبریتی‌ها باید چند برابر دیگران مالیات بدهند
«محمدحسین لطیفی» کارگردان سینما و تلویزیون درباره ماجرای معافیت مالیاتی فرهنگ و هنر و اعتراض‌هایی که به دستمزدهای هنگفت سلبریتی‌ها و نبود عدالتی که در این مصوبه وجود دارد، گفت: اولاً این معاف از مالیات ربطی به این دولت ندارد و قبل از این دولت هم شاهد این ماجراها بوده‌ایم؛ ثانیاً کسی که مالیات می‌دهد باید سود مالیاتش را ببیند. کارگردان فیلم «روز سوم» با اشاره به اینکه باید از تعداد اندک سلبریتی که دستمزدهای بالایی می‌گیرند و خارج از بازیگری و سینما، درآمدهای تبلیغاتی هم دارند مالیات 40 درصد بگیرند، اضافه کرد: 100 سینماگر پیدا می‌کنید که سلبریتی‌ هستند و دستمزدهای بالایی دارند و حتی در خارج از سینما و بازیگری، درآمدهای تبلیغاتی هم دارند؛ از اینها مالیات بگیرند حتی 40 درصد و چند برابر، مهم نیست! اما به طور کل این ماجرا قانونمند نیست.


3ـ مدرکی دال بر تولید سلاح هسته‌ای ایران وجود ندارد
نمایندگی روسیه در سازمان ملل در واکنش به ادعاهای انگلیس، فرانسه و آلمان علیه برنامه موشکی ایران اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران عضو کامل سازمان ملل بوده و این کشور عضو بسیاری از سازوکارهای عدم اشاعه چندجانبه از جمله پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است. هیچ یک از این ابزارها، از جمله قطعنامه 2231 (2015) ایران را از توسعه برنامه‌های موشکی و فضایی منع نمی‌کند. هیچ‌گونه مدرکی که شاهد بر این باشد که ایران در حال توسعه یا تولید سلاح هسته‌ای یا راه‌های انتقال آن یا استقرار هرگونه زیرساختی برای ذخیره تسلیحات هسته‌ای باشد، وجود ندارد. ایران به حسن نیت خود به پاراگراف سوم ضمیمه B قطعنامه 2231 در خودداری از فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیکی که قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای باشد، احترام گذاشته است.


4ـ رتبه برتر ایران در حوزه تولید داروهای زیست‌فناوری
«علیرضا خاکدامن» مدیر رسانه و ترویج ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به پیشرفت محققان کشور در تولید داروهای زیستی گفت: زیست‌فناوری نقش مهمی در رفاه و آسایش بشر دارد و در حال حاضر یکی از هفت رشته کلیدی فناوری جهان به شمار می‌‌رود، به گونه‌ای که دانشمندان و پژوهشگران دنیا این دانش را یکی از ابزارهای قدرتمند برای موجودیت انسان می‌دانند. وی تأکید کرد: در دنیا تقریباً ۱۴۰ داروی مهم فناوری زیستی وجود دارد که این داروها شناخته شده هستند و تقریباً ۵۰ نوع از این داروها بازار خوبی دارد، از این ۵۰ داروی مهم زیست فناوری جهان، ۲۲ نوع دارو را در کشور ما شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته‌اند، در حالی که اگر این داروها ساخته نمی‌شد مجبور بودیم سالیانه یک میلیون دلار برای تهیه این داروها هزینه کنیم.


▼ اخبار کوتاه
«کونگ فو» نماینده چین در کمیسیون مشترک برجام با تأکید بر اینکه «بردن مسئله هسته‌ای ایران به شورای امنیت شاید غیر از آمریکا به نفع هیچ کسی نباشد.» گفت: چین با کلید زدن مکانیسم حل و فصل اختلاف (یا فعال کردن مکانیسم ماشه) مخالف است. «فو سونج» مدیر کل سیاسی وزارت خارجه چین نیز در این باره اظهار داشت: پکن تمایلی به فعال کردن سازوکار حل اختلاف ندارد. وی همچنین خاطرنشان کرد: تمامی شرکت‌کنندگان در این نشست اشتراک‌نظر داشته‌اند که آمریکا مقصر بحران‌ ایجاد شده بر سر برجام است.
«بهزاد نبوی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره پابرجا ماندن ائتلاف اصلاحات و روحانی گفت: امروز هرچه جبهه اعتدالیون را گسترده‌تر کنیم، به سود اصلاح‌طلبان است. اصلاح‌طلبان از هم‌جهتی آقایان ناطق، علی مطهری و... در خیلی از زمینه‌ها سود می‌برند، نه اینکه زیان کنند. این فعال اصلاح‌طلب یادآور شد: مواضع آقای روحانی در خیلی از زمینه‌ها به اصلاح‌طلبان نزدیک است و باید از این نزدیکی استقبال کرد و نگریخت.
«حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضائیه در جمع قضات اصفهان اظهار داشت: از سراسر کشور آماری در مورد کسانی که از یک ساعت تا دو روز در زندان بوده‌اند گرفتم؛ پرسیدم چرا یک ساعت زندان؟ عنوان شد: قرار صادر کردم تا برود و وثیقه بیاورد. چرا باید برای یک ساعت فرد به زندان برود؟ همان جایی که قرار را صادر می‌کنید، فرد را نگه دارید تا سند یا کفالتش را بیاورد.
به گزارش «فایننشال‌تایمز» بر اساس جزئیاتی که از سوی یکی از هیئت‌های شرکت‌کننده در اجلاس اوپک فاش شده است، از مجموع 500 هزار بشکه‌ای که قرار است مازاد بر 1/2 میلیون بشکه توافق قبلی از عرضه نفت به بازار کاسته شود، 372 هزار بشکه توسط اوپکی‌ها و 131 هزار بشکه دیگر توسط متحدان اوپک صورت می‌گیرد.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد، در دو ماه مهر و آبان ماه سال جاری 22 قلم کالای اساسی به ارزش 1/9 میلیارد دلار به کشور وارد شده است. از این رقم 43 میلیون و600 هزار دلار برنج و 103 میلیون و 289 هزار دلار نیز لاستیک بوده است.
«حمید زادبوم» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران سهم 25 درصدی از بازار واردات عراق دارد؛ به گونه‌ای که از 40 میلیارد دلار واردات به این کشور 10 میلیارد دلار مربوط به واردات کالاهای ایرانی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات