صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۸۷۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 13 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز کشور ما به بزرگداشت شهدا احتیاج دارد. تهاجم دشمنان در سطح مسائل معنوی، بسیار مشکل‌سازتر از حملات سخت است.(1397/9/20) ***سالروز ولادت با سعادت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

دغدغه اقتصادی نخواهد داشت

تهدید اروپا به استفاده از مکانیسم ماشه یا همان «اسنپ بک» در برجام که حاصل تدبیر شش ساله دولت روحانی است، از زوایای گوناگون قابل تحلیل و ارزیابی است:
1‌ـ عدم شناخت یا اعتماد بیش از حد دولت به غرب سبب شد همه فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی کشور را به امضای برجام منوط کنند. حتی آب خوردن نیز به برجام منوط شد. نتیجه آن رفت‌وآمدهای شش ساله‌ای میان طرفین برجام بود که به تهدید اروپا به استفاده از مکانیسم ماشه انجامید. حال آنکه اروپا می‌تواند از این مکانیسم استفاده کند یا نه، جای بحث‌مان نیست. صحبت از بی‌اعتمادی و خوی استکباری غرب است که حتی حاضر به اجرای توافق‌نامه‌ای که امضای بالاترین مسئولان کشورشان پای آن است، نیستند. نکته اینجاست که این کشورها در کمال پررویی چندین بار مذاکرات دیگر را در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای خواستار شده‌اند. آنچه این کشورها را نسبت به جمهوری اسلامی ایران چنین گستاخ کرده، همان تفکر غرب‌گرایی است که متأسفانه در بین بیشتر دولتمردان کشورمان به وضوح دیده می‌شود.
2‌ـ حال که وعده دولت مبنی بر مذاکره با آمریکا و اروپا اتفاق افتاد و هیچ گونه نتایجی جز ضرر رساندن به منافع کشور نداشت، وقت آن رسیده است که افرادی با نگاه داخلی به حل مشکلات به بدنه دولت افزوده شوند. متأسفانه،‌ حامیان دولت روحانی امروز به جای جوابگو بودن نسبت به عملکرد خود، سعی در مقصر نشان دادن نظام اسلامی دارند. موج‌سواری این طیف‌ـ که می‌توان از آنها به فرصت‌طلبان نام برد‌ـ به این دلیل است که آنها نسبت به ارزش منافع ملی هیچ‌گونه حساسیتی ندارند؛ از این‌رو تنها نگاه‌شان نگاه حزبی است.
3‌ـ بازگشت دولت به همان سیاست روزهای اول مبنی بر دو نرخی کردن بنزین، به معنای شروع از نقطه اول است. رفتار این‌گونه دولت در واقع ناامیدی آنها از غرب تلقی می‌شود.
4‌ـ تصور غرب از وضعیت داخلی کشور سبب شده است اروپا با وجود بدعهدی خود از مکانیسم تهدید صحبت کند؛ اما نیروهای جوان انقلابی به طور شبانه‌روزی در حال تلاش هستند تا بتوانند اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را پویا کنند. بنابراین نظام اسلامی همان‌طور که رهبری نیز به آن اشاره کردند، در آینده دغدغه اقتصادی نخواهد داشت، ان‌شا‌‌ءالله.

 

▼ گزارش روز

مقصر اصلی

در اینکه دولت دوازدهم در اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین بسیار بد عمل کرد، هیچ تردیدی وجود ندارد! درباره اینکه آیا در وضعیت کنونی اقتصادی دولت باید به چنین اقدامی دست می‌زد و قیمت بنزین را آن هم به این میزان تغییر می‌داد نظرات کارشناسی زیادی وجود دارد. بسیاری مخالف هستند و زمان اجرای آن را به هیچ وجه مناسب نمی‌بینند و بسیاری بر این عقیده‌اند که به دلیل تورم بالای سال گذشته و آسیب دیدن دهک‌های پایین جامعه، اجرای این طرح با هدف حمایت از آنها ضروری بود! اما آنچه در این میان به نظر می‌رسد در حال فرموشی است، گم شدن سهم مقصر اصلی است! همه بر این باور هستیم که توان داخلی کشور و ظرفیت‌های اقتصادی ایران آنقدر فراوان و عظیم هستند که با تکیه بر توان داخلی از فشارهای خارجی عبور کنیم و این انتقاد جدی وجود دارد که دولت همچنان به بیرون از مرزها چشم دوخته است؛ اما این مسئله را نیز نمی‌توان انکار کرد که فشار تحریم‌های آمریکا به بی‌سابقه‌ترین شکل خود در تاریخ انقلاب اسلامی رسیده است! تحریم‌هایی که به طور مستقیم معیشت مردم را هدف قرار گرفته و موانع بسیاری پیش روی کشور قرار داده است! انتقاد از عملکرد دولت در جایگاه خود محفوظ است؛ اما متأسفانه در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که به واسطه فضای انتخاباتی و تسویه حساب‌‌های جناحی نقش دشمنان انقلاب اسلامی فراموش می‌شود! در حالی که سران آمریکا این روزها به تقلا افتاده‌اند و با اظهارات سریالی خود درباره حوادث اخیر با فرصت‌طلبی به دنبال به جریان انداختن پرونده‌های حقوق بشری علیه کشورمان و افزایش فشار بر مردم ایران هستند. درست است که نمی‌توان بی‌تدبیری‌های دولت را نادیده گرفت؛ اما مسبب اصلی وضعیت سخت اقتصادی فشارهای سنگین آمریکا و هم‌پیمانانش بر کشور است که نیاز است با اتحاد و عزم ملی از آن عبور کنیم. فراموش کردن دشمن اصلی و سرگرم شدن به سیاسی‌بازی‌های داخلی آفتی است که نه تنها گرهی از مشکلات مردم باز نخواهد کرد، بلکه در راستای مؤثرسازی فشارها و سیاست‌های ضد ایرانی دشمنان ملت ماست که باید به شدت از آن اجتناب شود.

 

▼ اخبار ویژه

تلاش آمریکا برای تشکیل جبهه متحد علیه ایران!

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گزارش داد، شیخ «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر، ماه گذشته میلادی در سفری اعلام ‌نشده، به ریاض رفته و با مقامات سعودی دیدار و گفت‌وگو کرده است. وال‌استریت ژورنال این سفر را جدی‌ترین تلاشی توصیف کرده که برای پایان دادن به دو سال و نیم قطع رابطه میان کشور‌های تحت رهبری عربستان سعودی و قطر انجام گرفته است. گراهام با اشاره به این گزارش، در توئیتر نوشته است: «امیدوارم این گزارش دقیق باشد. زمان آن است که اختلافات بین عربستان سعودی، قطر و دیگر کشور‌های عرب خلیج‌فارس حل شود. این منطقه به انسجام و ثبات نیاز دارد تا با تهدید مشترک ناشی از ایران، مقابله کند.»(!) وال‌استریت ژورنال نوشته است، شکاف در شورای همکاری خلیج‌فارس برای دولت آمریکا که در تلاش است جبهه‌ای متحد علیه ایران در منطقه ایجاد کند، به یک چالش بدل شده و به همین دلیل، واشنگتن این کشور‌ها را برای حل و فصل اختلافات تحت فشار قرار داده است.

تعدادی از عوامل گروهک کومله در جریان اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند. آنها برای تخریب و خشونت کاملاً آموزش‌دیده‌ بوده‌اند. این افراد با بالارفتن حرفه‌ای از میله‌ها، اقدام به قطع‌کردن دوربین‌های پلیس راهور کرده و در حمله به فروشگاه‌ها پس از غارت اجناس، هارد دوربین‌ها را نیز جمع‌آوری کرده‌اند!

 

▼ اخبار

1ـ بارها در پرونده‌های مهم از طرف دولت و مجلس تهدید شده‌ام

«قاضی اسدالله‌مسعودی‌مقام» رئیس مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی و قاضی رسیدگی به پرونده‌های ویژه جرایم اقتصادی گفت: در جرایم اقتصادی تشویش اذهان عمومی مقطعی است و حتی پس از مدتی به عادت تبدیل می‌شود و ممکن است مبلغ و ارقام پرونده تفاوتی ایجاد کند و بسیاری بی تفاوت هستند که در جامعه ما نیز حتی برخی آن را زرنگی و دور زدن قانون با تبحر می‌‌دانند. وی عنوان داشت: بیشترین فشار به قضات پرونده‌های اقتصادی مربوط به تهدیدات وارده است و نه اینکه مربوط به فشار افکار عمومی باشد. در پرونده‌های مهم تهدیداتی که از سوی مجلس، دولت و رسانه‌ها به ما وارد شده، بی‌شمار است و بارها در پرونده‌های مهم از سمت دولت و مجلس تهدید شده‌ام. مسعودی‌مقام تصریح کرد: در دوره فعلی ریاست قضایی بسیاری از اشخاص دولتی و صاحب‌منصب را تحت تعقیب قرار دادیم و به منظور پاسخ مناسب به افکار عمومی مجتمع قضایی تشکیل شده است.

2ـ فضای غیرواقعی در بازار ارز ایجاد شد و این روند پایدار نیست

«عبدالناصر همتی» در واکنش به گرانی دلار در اینستاگرام خود نوشت: «علاوه بر اینکه از ابتدای سال بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی از سوی بانک مرکزی تأمین شده است، حدود ۱۵ میلیارد دلار نیز در چارچوب سامانه نیما برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی و سایر کالاهای ضروری تأمین شده است.» وی تأکید کرد: «این روند با ادامه‌ تلاش‌های صادرکنندگان با قدرت ادامه خواهد یافت.» همتی ادامه داد: «طی دو هفته اخیر به دلایلی که همگان بر آن واقف هستند، انتظارات غیر واقعی در بازار ارز ایجاد شد و عمدتاً در برخی فضاهای دلالی و سفته‌بازی به آن دامن زده شد؛ اما با اطلاعاتی که از این توانایی‌ها، امکانات و ذخایر ارزی کشور و ارز صادراتی دارم، این روند نمی‌تواند واقعی و پایدار باشد؛ چرا که تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی اتفاق نیفتاده است.»

3ـ اتحاد سه کشور ایران، چین و روسیه در برابر آمریکا

«دریادار حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با سپهبد «شائو یوئان مینگ»، معاون روابط بین‌الملل ارتش چین دیدار و درباره موضوعات مختلف رایزنی و گفت‌وگو کردند. فرمانده نیروی دریایی ارتش در این دیدار تأکید کرد: امروز اراده ارتش و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همکاری با چین جدی است و در سطح دولت‌ها اهداف استراتژیک تعریف شده و در سطح نیروهای مسلح موضوعات در قالب همکاری تعریف شده است. سپهبد شائو یوئان مینگ با اشاره به رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه، بیان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک نیروی بین‌المللی و استراتژیک است. وی رزمایش پیش رو را نشان‌دهنده اتحاد بین سه کشور دوست ایران، چین و روسیه در مقابله با استکبار جهانی دانست.

4ـ افزایش تعداد نام‌نویسی زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی

«سیداسماعیل موسوی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پایان سومین روز نام‌نویسی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران آخرین آمار و اطلاعاتی از ثبت‌نام‌کنندگان را اعلام کرد. وی گفت: در مجموع، در طول این سه روز ۳ هزار و ۸۰ نفر از داوطلبان برای نام‌نویسی مراجعه کرده‌اند که نسبت به سه روز اول دوره قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است. موسوی اظهار داشت: ۲۷۴۲ نفر از این افراد مردان هستند که معادل ۸۹ درصد داوطلبان است و ۳۳۸ نفر خانم‌ هستند که ۱۱ درصد کل داوطلبان را به خود اختصاص داده‌اند. وی ادامه داد: نکته قابل توجه افزایش تعداد نام‌نویسی زنان نسبت به دوره قبل به میزان ۵۱ درصد است.

 

▼ اخبار کوتاه

«عزت‌الله یوسفیان‌ملا» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره لزوم مقابله با فرارهای مالیاتی در کشور گفت: درآمدهای مالیاتی دارای چارچوب و عدد و رقم مشخصی هستند. در حال حاضر، میزان فرار مالیاتی در کشور زیاد است. بعضی از گروه‌های شغلی مالیات پرداخت نمی‌کنند یا آن میزانی که پرداخت می‌کنند، مالیات واقعی آنها نیست. وی ادامه داد: میزان فرار مالیاتی در کشور به اندازه 10 درصد بودجه سالانه است. در صورت دریافت این میزان مالیات، می‌توانیم بسیاری از مشکلات کشور را حل کنیم.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقانونی گفت: جهان در انجام وظیفه خود در محاکمه و مجازات عاملان قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی ناموفق بوده است. «آگنس کالامار» گفت: اتحادیه اروپا و ایالات متحده باید در واکنش به قتل خاشقجی از سوی عاملان منتسب به نظام سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، اقدامات بیشتری انجام دهند.

بانک مرکزی در نامه‌ای به کنفدراسیون صادرات ایران از انجام توافق این بانک با سازمان امور مالیاتی برای تسهیل در رفع تعهد ارزی صادرکنندگان خبر داد و با اشاره به توافقات خود با نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام کرد: به منظور مساعدت با صادرکنندگان، مهلت بازگشت ارز صادراتی سال ۹۷ تا پایان دی ماه ۹۸ تمدید شده است.

حسن روحانی با بیان اینکه با مقاومت ملت، امروز شرایط به گونه‌ای است که آنها خودشان به دنبال گفت‌وگو و مذاکره هستند و پیام‌های خصوصی می‌فرستند، گفت: پیام‌ها و درخواست‌هایی که به صورت خصوصی برای مذاکره می‌فرستند، برخلاف شعارهایی است که به صورت عمومی مطرح می‌کنند و اروپایی‌ها که واسطه هستند نیز این را می‌دانند.

«اردشیر دادرس» رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG گفت: در صورتی که طبق مصوبه شورای اقتصاد 6500 میلیارد تومان برای دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های عمومی اختصاص یابد، میزان مصرف سی‌ان‌جی روزانه 10 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد که به تبع آن 10 میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین خواهیم داشت.

 

فراخوان هشتمین کنگره شعر فرهنگیاران سپاه

معاونت فرهنگی و تبلیغات سپاه طی فراخوانی «رسالت پاسداران و سپاه در گام دوم انقلاب اسلامی»، «۸ فرمان فرمانده معظم کل قوا(مدظله‌العالی) برای پیشرفت ۱۰۰ درصدی سپاه» و «شعر طنز در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و...» را سه محور اصلی هشتمین کنگره شعر فرهنگیاران سپاه تعیین کرد. این کنگره ویژه کارکنان شاغل در سپاه، اعم از عضویت‌های نظامی، کارمند، بسیجی ویژه، خرید خدمت و سربازان وظیفه بوده و مهلت ارسال اشعار پایان آذر ۱۳۹۸ خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات