صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۸۸۵۹
بازنگاهی به سناریوی جدید دشمن برای دوران پساآشوب

نقشه پس از شکست توطئه!

پایگاه بصیرت / امین پناهی

پس از آغاز سهمیه‌بندی ‌بنزین و چند برابر شدن قیمت بنزین آزاد بخشی از جامعه ایران به این اصلاح قیمت‌ها اعتراضاتی داشت. اعتراضاتی که در بسیاری از موارد به حق هم بود، سبب شد تا در برخی شهرها مردم به خیابان‌ها بیایند و اعتراض خود را نسبت به این تغییر قیمت ناگهانی بیان کنند؛ اما عده‌ای از اشرار که از ماه‌ها قبل آموزش دیده و منتظر بزنگاهی بودند تا ناآرامی و آشوب ایجاد کنند، به سرعت از فرصت استفاده کرده و خود را وارد جمع مردم معترض کردند و آنچه به آشوب‌های آبان‌ ماه معروف شد، رخ داد.

آشوب‌های آبان ماه ایران با حمایت‌های مسئولان خارجی همراه بود. حمایت رسانه‌های وابسته به دولت آمریکا و اروپا و همچنین حمایت مقامات این کشورها از آشوبگران در تریبون‌ها و نشست‌های خبری گوناگون کاملاً مشهود بود. داستانی که البته تازگی هم ندارد و در قضیه آشوب‌های دی‌ ماه ۱۳۹۶، فتنه ۱۳۸۸ و... هم وجود داشته که البته در برخی موارد شدیدتر هم بوده است. حالا هم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها پس از آنکه آشوب‌های آبان ‌ماه تنها در دو روز با ورود بهنگام مردم به میدان به اتمام رسید، تلاش می‌کنند نگذارند این اتفاقات پایان گیرد و تلاش می‌کنند آشوب‌ها را دوباره احیا کنند. دونالد ترامپ که به زعم «دویچه وله» در زمان آشوب‌ها اظهارات ضد و نقیضی را درباره حمایت از آشوبگران داشته است، گاه حمایت کرده و گاه گفته است حمایت نمی‌کنیم، حالا و پس از آنکه ده پانزده روزی است غائله خوابیده، در حاشیه گردهمایی سران کشورهای عضو ناتو گفت: «این بسیار تأسف‌بار است که معترضان در ایران فقط به دلیل اینکه اعتراض کرده‌اند، کشته شدند.» ترامپ همچنین گفته است: «جهان باید به کشتار معترضان در ایران توجه کند.»

او تنها ساعاتی بعد دوباره در توئيتر خود از آشوبگران حمایت کرد و گفت: «ایالات متحده آمریکا از مردم دلیر ایران، که برای آزادی‌ خود دست به اعتراض زده‌‌اند، پشتیبانی می‌‌کند. ما در دوران دولت این کار را کرده‌ایم و همواره نیز همین رویه را خواهیم داشت.»

«برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در صحبت‌هایی عجیب گفته است: «قانون اساسی ایران به مردم اجازه تظاهرات و تجمع داده است.» او همچنین در صحبت‌هایی عجیب‌تر ضمن حمایت دوباره از آشوبگران و مردم نامیدن آنها، گفته است تعداد کشته‌های این اعتراضات بالای ۱۰۰۰ نفر بوده است!

«ایلهان عمر» نماینده زن دموکرات، محجبه و مسلمان مجلس‌ نمایندگان آمریکا، توئیت روزنامه «نیویورک‌تایمز‌» درباره کشته‌شدن دست‌کم ۱۸۰ نفر در اعتراض‌ها در ایران را بازنشر داده و مدعی ‌شده است: «کنار مردم ایران که برای درخواست حقوق‌ اساسی‌شان به خیابان آمدند و خواستار تغییرند، می‌ایستیم.» «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا هم در توئیتر خود مدعی شد: «دست کم ۱۸۰ نفر در ایران در جریان اعتراض‌ها کشته شدند. نمی‌توان با حکومت ایران هیچ‌ مذاکره‌ای انجام داد و در مسائل هسته‌ای به چنین حکومتی اعتماد کرد.»

وجه مشترک صحبت‌های ترامپ و دیگر مقامات ایالات متحده؛ تلاش برای کشته‌سازی در آشوب‌های اخیر است. حتی قطعه دیگر این جورچین را می‌توان در پروژه انفجار و کشته‌سازی در خوابگاه دانشجویی دانشگاه علم و صنعت که با هوشیاری نیروهای امنیتی ناکام ماند، یافت. در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو عده‌ای تلاش می‌کردند بهانه‌ای دست آمریکایی‌ها و دشمنان ملت ایران بدهند تا فشارها را بیشتر کنند. پروژه کشته‌سازی محور اصلی فتنه‌ای است که به زعم دشمنان هنوز به پایان نرسیده است. اینان فکر می‌کنند با بالاتر بردن آمار کشته‌شدگان حوادث اخیر می‌توانند احساسات مردم ایران را برای حضور دوباره در خیابان‌ها و ایجاد بستر مناسب برای حضور آشوبگران تحریک کرده و نگذارند آتش فتنه خاموش شود؛ به گونه‌ای که حتی از کشته شدگان تصادفات یا مسمومیت در بیمارستان‌ها استفاده می‌کنند تا بگویند حکومت اسلامی به روی مردمش آتش گشوده است و ترامپ و یارانش در نشست‌های گوناگون این آمارهای دروغین را چوبی بر سر مردم ایران کنند.

اما هدف اصلی ترامپ و برخی مقامات کشورهای اروپایی از بالا بردن آمار کشته‌شدگان در ایران این است که دستاویزی داشته باشند تا باز هم مباحث حقوق بشری را پیش بکشند و به واسطه آن کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی را در تحریم‌های جدید علیه ملت ایران با خود همراه کنند.  در این باره «العربیه» می‌نویسد: «به نظر می‌رسد دولت آمریکا در حال بررسی فیلم‌های بیشتری است؛ به ویژه پس از آنكه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریكا در ۲۱ نوامبر درخواست نامألوفی را در توئیتی به زبان فارسی مطرح کرده و از از ایرانیان خواست تصاویر فیلم‌ها و دیگر اطلاعات را در راستای کمک به ایالات متحده در افشا و مجازات دست‌اندرکاران نقض حقوق بشر در اعتراض‌های اخیر ارسال کنند.»

هدف هر تحریمی که آمریکا و متحدانش به جمهوری اسلامی ایران تحمیل می‌کنند، مردم ایران هستند. نکته اینجاست که دولت آمریکا با اعمال این تحریم‌ها می‌خواهد بگوید از مردم ایران حمایت کرده است. البته معنای مردم از نظر ترامپ و دوستانش همان آشوبگرانی هستند که سلاح به روی مردم می‌کشند. این هم مانند همه سیاست‌های یک بام و دو هوای ترامپ و دولت‌های گذشته آمریکا در مواجهه با ملت ایران است. در تریبون‌ها اعلام می‌کنند حامی مردم ایران هستند؛ اما در عمل با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، به آنها فشار وارد می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات