صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۰۳

از بن‌بست‌نمایی تا مذاکره

1ـ نبرد امروز در میدان ذهن‌ها و قلب‌هاست
فرمانده کل سپاه در بیست‌وهشتمین همایش سراسری هادیان و مسئولان سیاسی سپاه گفت: ستون اصلی و نقطه تمرکز همه تهاجمات دشمن به رهبری است، اما ایشان که تجسم روح ولایت و ایمان حقیقی است هر چه این تهاجمات مجتمع‌تر می‌شود، با سکینه بیشتر و ایمان قوی‌تر در این میدان راهبری و هدایت می‌کنند. سردار سرلشکر سلامی اظهار داشت: مواجهه حقیقی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی با دشمنان، امروز در میدان ذهن‌ها و قلب‌هاست و هرکس ذهن‌ها را بسازد، پیروز است. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه افق نگاه سپاه در وقایع نازل به افراد و اشخاص نیست، افزود: در سکون ماست که دشمن موفق می‌شود و هر زمان که ما حرکت می‌کنیم، دشمن متوقف می‌شود.


2ـ پیشنهاد مذاکره مکمل جورچین فشار اقتصادی علیه ایران
جمهوری اسلامی ایران «ژائو وانگ» استاد آمریکایی چینی‌الاصل را آزاد کرد و دولت آمریکا نیز «مسعود سلیمانی» استاد دانشگاه تربیت مدرس را آزاد کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از این تهاتر از ایران بابت موافقت با مبادله زندانیان میان دو کشور تشکر کرد و مدعی شد، این امر نشانه امکان‌پذیر بودن توافق میان دو کشور است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم رویکرد ایران را «سازنده» توصیف کرد. این پالس‌ها از سوی مقامات آمریکایی کنار برخی رویدادهای یک هفته گذشته به‌ منزله قراینی از احتمال وجود اراده جدید میان ایران و آمریکا برای انجام مذاکرات بر سر موضوعاتی فراتر از تبادل زندانیان تعبیر شده‌ است! برخی از تحلیلگران حضور همزمان مقامات بلندپایه ایران و آمریکا در زوریخ، استقبال آمریکا از سفر رئیس‌جمهور ایران به ژاپن و وزیر خارجه عمان به تهران، صحبت‌های حسن روحانی درباره پیام‌های محرمانه آمریکا برای مذاکره از کانال سوئیس و... را اتفاقاتی می‌دانند که از هم جدا نیستند. به نظر می‌رسد پیشنهاد مذاکره که این روزها از سوی کاخ سفید مطرح شده مکمل جورچین فشار اقتصادی است که برای تحت فشار قرار دادن ایران اعمال می‌کنند.


3ـ گروه‌های سیاسی عراق به دنبال دولت موقت
وبگاه خبری «المیادین» بر اساس آنچه یافته‌های ویژه خود توصیف کرد، نوشت: «گروه‌های سیاسی عراق در حال دستیابی به توافقی هستند که بر اساس آن دولت جدیدی که با انتخاب نخست‌وزیر جدید روی کار می‌آید فقط شش ماه تا یک سال دوام داشته باشد، نه اینکه سه سال باقی‌مانده از عمر پارلمان را تکمیل کند.» دولت پیش روی عراق مسئولیت سه پرونده اصلی را برعهده می‌گیرد که شامل پرونده امنیتی، تمهید برگزاری انتخابات زودهنگام با هماهنگی کمیساریای جدید انتخابات و قانون جدید انتخابات و همچنین پرونده تصویب بودجه است. منابع المیادین گفتند: «دولت آتی باید به شکل قابل توجهی کوچک باشد و نزاعی بر سر کرسی‌های وزارتی و غیره صورت نگیرد، زیرا دولت موقت خواهد بود.»


4ـ بن‌بست‌نمایی برای توجیه نگاه به خارج از مرزها
روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم «فریدون مجلسی» نوشت: «معمولاً در زمان‌های بن‌بست، سیاست‌مداران و دولت‌هایی هستند که برای منافع ملی هم که شده می‌کوشند میان‌داری کنند و تلاش خواهند کرد منادی صلح و احتراز از درگیری بیشتر باشند. زمان تنگ است و آینده مبهم. چه بهتر که بتوان گفت‌وگوهای صلح‌جویانه را پاس داشت تا با تفاهمی عزتمندانه و حفظ حقوق ملی به آینده و حقوق آیندگان نیز اندیشید»(!) بن‌بست‌نمایی از وضعیت کشور و تجویز راه مذاکره و نگاه به خارج از مرزها همان راه حلی است که سال پیش جریان اصلاحات با آن در انتخابات پیروز شد و نتیجه آن اکنون در برابر ما قرار دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات