صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۵۰

از میانجیگری عمران‌خان تا شکست رکورد تحریم‌ها

1ـ تظاهرات‌های لبنان هیچ ربطی به ایران نداشت

«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله، با بیان اینکه آمریکایی‌ها به اعتراضات در لبنان، عراق و حتی یمن با این دید نگاه می‌کنند که این اعتراض‌ها ابزاری برای فشار به ایران است، افزود: «آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که تظاهرات در لبنان، تظاهرات ضد ایرانی است؛ ولی باید بگویم که در این تظاهرات چیزی که مربوط به ایران باشد، مطرح نشد. شعارها در مورد مسائل اقتصادی و مطالبات بود.» او ادامه داد: «آنها از روز اول اعتراض‌های مردمی در لبنان، این گونه وانمود کردند و فهمیدند که این اعتراض‌ها انقلابی علیه حزب‌الله است. آنها یا خود را فریب داده‌ یا اینکه برخی از لبنانی‌ها اطلاعات غلطی به آمریکایی‌ها داده‌اند.» وی در مورد چرایی تلاش واشنگتن و تل‌آویو برای تخریب مقاومت اسلامی در لبنان گفت که حزب‌الله در لبنان مانع تحقق توطئه‌ها و طرح و نقشه‌های آنهاست و افزود: «آمریکایی‌ها به لبنانی‌ها می‌گویند، اگر می‌خواهید مشکلات معیشتی شما حل شود، اول باید مشکل اسرائیل [یعنی حزب‌الله] را برطرف کنید.»

2ـ سفر عمران‌خان برای میانجی‌گری بین ریاض و تهران

به گزارش یک روزنامه پاکستانی «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان، امروز برای سفری یک روزه عازم ریاض، پایتخت عربستان سعودی خواهد شد. وبگاه روزنامه انگلیسی‌زبان «پاکستان ‌تودی» نوشته بخشی از تلاش «عمران خان» برای میانجی‌گری بین ریاض و تهران است. «شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه پاکستان همراه با رئیس سرویس اطلاعات داخلی پاکستان برای فراهم کردن مقدمات سفر «عمران خان» به عربستان رفته‌ است. به گزارش روزنامه «پاکستان‌ تودی» سفرهای زیاد مقام‌های نظامی و غیر نظامی پاکستان به عربستان سعودی و ایران ممکن است نشانه‌هایی از برخی گشایش‌ها در نتیجه مانورهای دیپلماتیک آغاز شده از سوی اسلام‌آباد باشد. از ماه مه سال جاری (اردیبهشت‌‌ماه) این چهارمین بار است که «عمران خان» به عربستان سعودی سفر می‌کند. او در ماه اکتبر، پس از دیدار با «محمدبن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی به ایران سفر کرد.

3ـ آدرس غلط چریک پیر اصلاحات از تحریم‌های حداکثری!

«بهزاد نبوی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «منتقدان و مخالفان روحانی معتقدند او با وجود شعار‌هایی تنش‌زدا در عرصه سیاست خارجی، دستاوردی جز تحمیل تحریم‌های سنگین به کشور نداشت؛ از این رو فرقی بین دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد و دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی قائل نیستند.» وی گفت: «اگر نظام اعتقاد دارد باید به گونه‌ای مشکل را با دیپلماسی حل کند، نه با قدرت نظامی، به نظر من خوب است که از حالا اقدام کند. حتی می‌توان برای آنکه به دولت و طیف‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب همسو با وی، امتیازی داده نشود، از نهاد‌های دیگر استفاده شود.» تلاش برای شانه خالی کردن از مسئولیت و آدرس غلط دادن درباره تحریم راهبردی است که اصلاح‌طلبان مدت‌هاست آن را دنبال می‌کنند و در آستانه انتخابات گویا قرار است به شکل جدی‌تر و بیشتر به آنها بپردازند.

4ـ آمریکا در تعداد تحریم‌ها رکورد شکست!

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، در کنفرانسی مطبوعاتی از ثبت رکورد تعداد تحریم علیه افراد و سازمان‌ها از سوی ایالات متحده در روزهای اخیر خبر داد. «پمپئو» اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه سه شرکت حمل و نقل ایرانی صورت گرفته است. همچنین خاطرنشان کرد: در مجموع، به تازگی محدودیت‌هایی بر ۶۸ شخص و سازمان از ۹ کشور مختلف اعمال شده است. این اشخاص و سازمان‌ها تحت عنوان «قانون ماگینسکی» متهم شده‌اند. پیش از این، در قبال افراد و سازمان‌هایی از کنگو، کامبوج، لتونی، لیبی، میانمار، پاکستان، صربستان، اسلواکی و سودان جنوبی محدودیت‌هایی اعمال شده بود. به گزارش «رویترز» با این کار، واشنگتن فشار زیادی به بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهایی که جنگ در آن جریان دارد، وارد می‌کند.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات