صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۵۰

ادامه خلا قدرت در عراق

گزینه مطلوب دشمن بر سر کار آوردن دولتی است که اگر با ایران ضدیت نداشته باشد، حداقل با آن همسو نباشد. در غیر این صورت، بی دولتی در عراق، برای آن ها بهترین گزینه است. 
با پایان رسیدن مهلت قانونی پس از استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، پارلمان این کشور هنوز موفق به معرفی نخست وزیر جدید نشده است.
بر اساس قانون، برهم صالح رئیس جمهور عراق فراکسیون اکثریت موسوم به ائتلاف «البناء» (با محوریت ائتلاف فتح و ائتلاف دولت قانون) را مامور این کار کرده و چند نامزد معرفی شدند، اما به دلیل اختلافات داخلی، تا کنون هیچ یک در دستیابی به منصب نخست وزیر کامیاب نبوده اند.
این نامزدها عبارتند از محمد شياع السوداني (وزیر سابق کار و امور اجتماعی)، عبدالحسين عبطان (وزیر سابق جوانان و ورزش)، مصطفى الكاظمي (رئیس اطلاعات) اسعد العيداني (استاندار بصره) و قصی السهیل (وزیر آموزش عالی).
آخرین نامزد ائتلاف البناء قصی السهیل است، اما رئیس جمهور در معرفی او به پارلمان جهت رای گیری تاخیر کرده و به همین دلیل ائتلاف البناء او را به نقض قانون متهم کرده است. برهم صالح اما به دلایلی از جمله موضع اخیر مرجعیت، نسبت به او ملاحظه دارد. به همین دلیل رئیس جمهور تعیین فراکسیون اکثریت را به دادگاه قانون اساسی ارجاع داده تا پس از رای این دادگاه، معرفی نخست وزیر جدید از سر گرفته شود.
این در حالی است که اعتراضات در بغداد و برخی از شهرهای جنوب عراق مانند ناصریه و بصره کم و بیش ادامه دارد. معترضان مخالفت خود را با نامزدهای نخست وزیر اعلام کرده و خواهان معرفی نامزد جدید خارج از جریانات حاکم حزبی هستند.
شاید به همین دلیل است که مرجعیت در تازه ترین موضع گیری خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است. مقتدا صدر نیز که جریان منسوب به او (سائرون) بیشترین کرسی های مجلس را در اختیار دارد، با شعار «المجرّب لا یُجرّب» نامزدهای فراکسیون البناء را رد کرده و تاکید کرده است فراکسیون اکثریت، مردم هستند.
در عرصه رسانه ای، رسانه های معاند منطقه ای همچنان به بزرگنمایی اعتراضات و درگیری های عراق ادامه داده و تلاش دارند به تداوم خلا قدرت در عراق دامن بزنند. این رسانه ها که عمدتا وابسته به سعودی هستند، در چهارچوب پروژه ضد ایرانی کردن اعتراضات در عراق، مدعی هستند فراکسیون البناء تحت امر جمهوری اسلامی ایران  بوده و در نتیجه نامزدهای معرفی شده گزینه ایران هستند.
در همین راستا، شبکه العربیه ادعا کرد سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، مقتدا صدر را تهدید کرده تا دست از مخالفت با نامزد نخست وزیری بردارد.
گزینه مطلوب دشمن بر سر کار آوردن دولتی است که اگر با ایران ضدیت نداشته باشد، حداقل با آن همسو نباشد. در غیر این صورت، بی دولتی در عراق، برای آن ها بهترین گزینه است. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات