صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 2 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): انقلاب، ریشه‌دار و آینده‌دار است، به شرط «صبر» و «تقوا»، اگر اینها را شما جوانان و مسئولان و آحاد مردم به‌کار ببندید، دشمن هیچ آزاری نمی‌تواند به شما برساند.(1397/4/9)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

بهترین حامی رأی مردم
حمایت رهبر معظم انقلاب از دولت و اینکه اجازه نمی‌دهند دولت‌ها تضعیف شوند، فصل مهمی از سیاست است که باید شقوق مختلف آن برای مردم تبیین شود؛ زیرا با شناخت راهبردهای رهبری، جامعه به یک بلوغ می‌رسد و نتایج رأی خود را به صورت مستقیم در زندگی مشاهده خواهند کرد. در اغتشاشات بنزینی، امام خامنه‌ای با ورود بهنگام و مدبرانه دولت را از یک چالش جدی نجات دادند و همین هم سبب شد یکی از سران فتنه به این تدبیر رهبری اعتراف کند. به تازگی «صادق خرازی» دبیرکل حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» گفته است: «خاتمی در دولت اصلاحات به من گفت خدا رهبری را حفظ کند که در این شرایط سخت دولت را حمایت کرد. اگر حمایت رهبری از دولت نبود، معلوم نبود سرنوشت دولت چه می‌شد.» درباره حمایت رهبری از دولت اشاره به چند نکته مهم است:
۱ـ رؤسای‌جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و از سوی دیگر تشکیل کابینه با رأی نمایندگان ملت صورت می‌پذیرد؛ اگر دولت‌ها در مسیر فعالیت خود دچار اختلال، ضعف یا شکست شوند و رهبری بتواند اقدامی انجام دهد؛ ولی ساکت و بی‌تفاوت بنشیند، ملت از شرکت در فرایند مردم‌سالاری ناامید می‌شوند و نظام اسلامی با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد؛ پس حمایت رهبری از دولت یک فرایند قانونی برای تعهد به دموکراسی است، زیرا دولت‌های متزلزل و ناپایدار نه تنها نتوانسته‌اند خدمتی ارائه بدهند؛ بلکه در درازمدت سبب کاهش مشارکت اجتماعی می‌شوند که بزرگ‌ترین تهدید برای انقلاب است.
۲ـ حاکمیت در کشور یک مسیر مشخص و نظام‌مند را تعیین کرده و به اصول آن پایبند است و با وجود اینکه برخی درصدد هستند نظام را به حاکمیت دوگانه متهم کنند، همین حمایت تام و قاطع رهبری از دولت نشان‌دهنده حاکمیت قانون است. اگر در جمهوری اسلامی حاکمیت دوگانه وجود داشت، در همین تصمیم بنزینی باید خود را نشان می‌داد و بر روی رأی یکی از رؤسای قوا که مخالفت با طرح سهمیه‌بندی بنزین بود، اصرار می‌شد!
البته باید این نکته را در نظر داشت که حمایت رهبری از دولت‌ها شامل حمایت از خطاها و اشتباهات نمی‌شود؛ بلکه رهبری انقلاب همواره بر حفظ اصول تصریح دارند که حکمرانی در نظام اسلامی باید به یک فرایند تبدیل شود و جامعه پای انتخاب خود بایستد، دولت متعهد به شعار و برنامه باقی بماند و نظام در مسیر پیشرفت، دائماً در حال اصلاح و پیشرفت باشد.


▼ گزارش روز

دیپلماسی داخلی!
برداشت اول: مشکلات و نگرانی‌های مردم، گلایه‌های‌شان با صدای بلند در برابر رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب به ماهشهر رفته بود، جان باختن دو کولبر نوجوان در کردستان و گلایه‌های مردم در مراسم تشییع آنها، اعتراضات بحق مردم کوت عبدالله در زمینه مشکلاتی که باران‌های سیل‌آسا در اهواز به وجود آورده است و جای خالی نمایندگان دولت و مسئولان دولتی در کنار مردم!
برداشت دوم: سفر رئیس‌جمهور به ژاپن با فضاسازی‌های گسترده درباره میانجی‌گری توئیتر میان تهران و واشنگتن و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، گفت‌وگو‌های تلفنی فشرده امانوئل مکرون و حسن روحانی و دیدارهای رئیس‌جمهور با سران سه کشور اروپایی در حاشیه نشست سازمان ملل، تلاش و تئوریزه کردن عقب‌نشینی در برابر زیاده‌خواهی غرب در برجام، در مسائل موشکی و منطقه‌ای برای حل مشکلات کشور در رسانه‌های اصلاح‌طلب و... .
حضور سرطان‌وار و بیش از حد در حوزه سیاست خارجی و تأکید بر حل مشکلات با مذاکره و امتیاز دادن به غرب در کنار پایتخت‌نشینی نزدیک به مطلق دولت ریشه بسیاری از مشکلات امروز کشور را نشان می‌دهد! هیچ کس منکر اهمیت مذاکره، اهمیت راه‌حل‌های دیپلماتیک برای عبور از تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه ایالات متحده نیست و هیچ عقل سلیمی سفر به توکیو، نیویورک یا هر نقطه دیگر از جهان برای پیشبرد کشور و توسعه روابط و تجارت را رد نمی‌کند؛ اما سخن گفتن با مردم، شنیدن حرف مردم و دیپلماسی عمومی به مراتب مهم‌تر است و بی‌تردید هیچ دیپلماسی خارجی بدون پشتوانه گفت‌وگوی داخلی و حمایت ملی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید! متأسفانه مسئله اصلاح قیمت بنزین بدون آنکه با مردم در میان گذاشته شود، مسدود بودن رابطه دولت و مردم را نشان می‌دهد! امروز رئیس‌جمهور و اعضای دولت برای حل مشکلات و پیش‌برد اهداف دولت به موازات دیپلماسی و سفر خارجی باید گفت‌وگو با مردم و سفر به شهرها و استان‌های کشور و شنیدن صدای مردم به صورت رودر رو را در دستور کار جدی خود قرار دهند و فاصله موجود میان دولت و جامعه را کاهش داده و رابطه را ترمیم کنند؛ وگرنه جریان ضد ایرانی و همان‌هایی که تحریم‌های اقتصادی را وضع کرده‌اند، از این فاصله سوءاستفاده کرده و به دنبال بحران‌سازی خواهند بود.


▼ اخبار ویژه

توزیع پول برای حمله به کنسولگری‌های ایران
بر اساس اطلاعات موجود در سال‌های گذشته، برخلاف فرهنگ رایج عراقی‌ها یک سری فعالیت‌های غربی، مانند راه‌اندازی کاباره و رقص و آواز و گروه‌های آکتر و موسیقی غربی در نجف و کربلا و... شکل گرفته است. این گروه‌ها طیفی مخالف مذهب را با خود همراه کرده و با راه‌اندازی اردوهای خاصی در میان آنان نفوذ کرده‌اند. گفتنی است، در ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر عراق و در جریان حمله به کنسولگری ایران، حدود 100 نفر از آنان محور شرارت‌های اخیر بوده‌اند و هر یک از آنان حدود 3 هزار دینار پول دریافت کرده‌اند. فیلم‌ها و تصاویری از تحریک مردم و توزیع پول میان اراذل به دست آمده است. نکته قابل تأمل این است که جریان سعودی در پشت پرده پول‌های کلانی است که میان مردم توزیع می‌کند.

معدن آلومینیوم در شهر سراب که نزدیک به 40 درصد ذخایر دنیا را دارد، پس از گذشت 27 سال هنوز فعال نشده است. این در حالی است که راه‌اندازی این معدن برای وزارت صنعت و وزارت دفاع بسیار کاربرد دارد؛ اما اراده‌ای برای راه‌اندازی آن در دولت وجود ندارد. گفتنی است، روسیه برای انتقال تکنولوژی مربوطه و چین برای حمایت مالی از اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده،‌ اما توجهی به آن نشده است. برخی کارشناسان این معدن را معادل نقش عسلویه در حوزه نفت ارزیابی می‌کنند.


▼ اخبار
1ـ بعضی‌ها باید استراحت کنند و خاطرات‌شان را بنویسند
«ابراهیم فیاض» جامعه‌شناس درباره معادلات انتخابات مجلس گفت: همه اصولگرایان اعم از قالیباف و پایداری باورشان این است که دیگر رأی آورده‌اند و انتخابات را برده‌اند. بنابراین دائم درباره تصمیماتی که می‌خواهند در مجلس آینده برای اداره کشور بگیرند، حرف می‌زنند. وی افزود: البته اصلاح‌طلبان هم از این طرز فکر اصولگرا‌ها راضی هستند و بر آتش همین باور اصولگرا‌ها می‌دمند و بیشتر فضای بازی در این زمین را برای آنها مهیا می‌کنند؛ چون یادمان نرفته که همه اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ باور داشتند رأی‌آوری «رئیسی» قطعی است؛ اما همین تصور سبب شکست آنها شد. وی ادامه داد: احتمالاً نسل جدیدی از شهرستان‌ها برای انتخابات مجلس رأی خواهند آورد. این گروه نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب هستند، اما به شدت باسواد هستند و می‌توانند کشور و نظام را نجات دهند. فیاض با بیان اینکه سیاسیون فعلی کشور دیگر نباید در انتخابات مجلس سرکار بیایند، افزود: این افراد وضع مالی‌شان هم خوب است و دیگر وقت آن رسیده که استراحت کنند و خاطرات‌شان را بنویسند.


2ـ احتمال استعفای رئیس‌جمهور عراق
یک منبع نزدیک به «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق از احتمال استعفای او خبر داد. این منبع به شبکه «المیادین» گفت، برهم صالح تلویحاً گفته است اگر نامزدی برای نخست‌وزیری تحمیل شود و مورد موافقت عراقی‌ها نباشد، آماده است از سمت خود استعفا دهد. به گفته این منبع عراقی، رئیس‌جمهور عراق منتظر پاسخ رسمی پارلمان است تا فراکسیون اکثریت، نام نامزد را بر اساس سه شرط مشخص کند. ائتلاف «البناء» در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور این کشور از وی خواست «قصی السهیل» را به عنوان نامزد این ائتلاف برای تصدی نخست‌وزیری به پارلمان معرفی کند. البناء گفته است، این ائتلاف، فراکسیون اکثریت است و نامزد آن باید برای رأی‌گیری در پارلمان معرفی شود. با پایان مهلت ۱۵ روزه پارلمان عراق به رئیس‌جمهور این کشور برای معرفی نامزد نخست‌وزیری، اختلاف بر سر ماده ۷۶ قانون اساسی عراق و تفسیر این قانون بیشتر شده است و برهم صالح برای اینکه به اختلاف‌ها خاتمه دهد، از دادگاه عالی قانون اساسی خواسته است در این باره توضیح دهد.


3ـ اصلاح‌طلبان باید به دولت برای انجام وظایفش فشار می‌آوردند
«مصطفی هاشمی‌طبا» کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ در مصاحبه با روزنامه «شرق» گفته است: «فراکسیون امید در چهار سال گذشته اقدامی انجام نداد که در راستای تحقق خواسته‌ها و رضایت افکار عمومی باشد. اصلاح‌طلبان در مجلس باید طرح‌های عام‌المنفعه ارائه می‌دادند و بر دولت برای انجام وظایفش فشار وارد می‌کردند؛ چرا که حمایت از دولت نباید به این مفهوم باشد که بر خطاهایش چشم‌پوشی کرده و همواره از او تمجید کنیم، بلکه باید با انتقاد سازنده زمینه رشدش را فراهم کرد.» وی در ادامه گفته است: «به نظر می‌رسد به دلیل عملکرد دولت و نارضایتی‌های عمومی، اصلاح‌طلبان انگیزه‌ای برای حضور در این دوره از انتخابات مجلس ندارند.»


4ـ در ماجرای اخیر بنزین بی‌خردی حاکم بود
«سیدمحمدصادق خرازی» فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب ندا به تازگی در بخشی از یک مصاحبه گفته است: «حقیقتاً در ماجرای اخیر بنزین بی‌خردی حاکم بود. مگر می‌شود بنزین را سه برابر کنید و قبلش هیچ آگاهی در این زمینه نداده باشید؟! شما باید از یک سال قبل با بحث‌های تلویزیونی و مباحث جامعه‌شناسی و روان‌شناسی به افکار عمومی آگاهی می‌دادید.» وی همچنین تصریح می‌کند: «آقایان ثابت کنند یکی از این حرف‌هایی که به مردم زدند را عملی کردند. می‌توانند؟ گاهی به شوخی می‌گویم تمام مسئولین ما صبح به صبح که بیدار می‌شوند برنامه‌ریزی می‌کنند و بخش‌نامه صادر می‌کنند که انقلاب را از بین ببرند و این مردم هستند که آن را حفظ می‌کنند.»


▼ اخبار کوتاه
هشت کشور آفریقایی شامل بنین، بورکینافاسو، گینه بیسائو، ساحل عاج، مالی،‌ نیجر، سنگال و توگو تصمیم گرفته‌اند در حاشیه سفر امانوئل مکرون به ساحل عاج، نام واحد پولی خود را از «فرانک» به «اکو» تغییر دهند. این ارز پیشتر از نظر ارزش به فرانک فرانسه وابسته بود. ساحل عاج بزرگ‌ترین تولیدکننده کاکائو در جهان و یکی از اصلی‌ترین مستعمرات فرانسه در جهان قصد دارد در کنار تغییر نام واحد پولی این کشور به نگهداری از ۵۰ درصد دارایی‌های حساب ذخیره خود در فرانسه پایان داده و آنها را از این کشور بازگرداند.
«حجت‌الاسلام منتظری» دادستان کل کشور گفت: مردم باید در مورد اسلحه‌هایی که دشمن به صورت قاچاق و با هدف ایجاد اغتشاش به این کشور وارد کرد و در این حوادث اخیر از آشوبگران کشف شد، اطلاع داشته باشند نه اینکه فقط آمار کشته‌های حوادث به مردم داده شود. وی در ادامه افزود: حقوق عامه باید جدی گرفته شود که این امر خواسته رهبری و تکلیف و مطالبه جدی بنده به عنوان دادستان کل کشور است.
شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: این شرکت بر اساس وظایف ذاتی خود، آماده خرید بدون محدودیت تمامی گندم تولیدی کشاورزان با نرخ تضمینی است. شرکت بازرگانی دولتی ایران خرید گندم را به صورت نقدی و بدون هیچ محدودیتی انجام خواهد داد؛ از این رو ضمن اعلام آمادگی برای پذیرش محل‌های انباشت گندم، خواستار معرفی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان است تا عملیات اجرایی خرید را به سرعت آغاز کند.
بررسی‌های مرکز آمار در زمینه وضعیت اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور نشان می‌دهد، متوسط نرخ اجاره‌بهای مسکن در تابستان امسال برخلاف کاهش قیمت مسکن افزایشی بود؛ به گونه‌ای که نسبت به فصل مشابه سال قبل 24/9 درصد افزایش داشته است.
سردار جانباز «حاج‌علی فضلی» فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسدار امام حسین(ع) که به دلیل عوارض ناشی از مجروحیت و جانبازی در بیمارستان بستری شده بود، پس از طی مراحل درمان از بیمارستان مرخص شد.
«محمد اسلامی» وزیر مسکن، راه و شهرسازی از ورود سه فروند هواپیمای جدید خریداری شده از سوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: به زودی این سه فروند هواپیمای ایرباس وارد ناوگان ایران‌ایر می‌شود.

 

ترنم زندگی

در حالت طبیعی، کودکان با افزایش سن یاد می‌گیرند در مقابل نیازهای خود کمتر از سلاح گریه استفاده کنند و به جای آن صحبت کنند و خواسته‌های‌شان را مطرح کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات