صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۵۸

وزارت کشور اصلاح‌طلبان را ردصلاحیت کرد یا شورای‌نگهبان؟

این درحالی است که اگر به مواضع اصلاح طلبان درباره شرکت در انتخابات نگاهی کلی بیندازیم، اعضای این جریان سیاسی مطرح می کردند که شرط و شروط هایی برای شرکت در انتخابات دارند. اما جالب اینجاست که حالا که وقت شرکت در انتخابات شده است با خیل گسترده داوطلبان این جناح سیاسی در مجلس روبرو هستیم. 
 این روزها اصلاح طلبان با رد صلاحیت داوطلبین مطرح و البته جنجالی‌شان سرو صدای زیادی در فضای رسانه ای کشور به راه انداخته اند. اینکه این جریان سیاسی برای چه منظوری افراد تابلودار سیاسی که موضوع رد صلاحیت شان محرز بود را به عنوان داوطلب به کارزار انتخابات مجلس یازدهم فرستاده، سئوال مهمی است که پاسخی روشن دارد. اما اینبار تیر اصلاح طلبان در ابتدای امر به سنگ خورد و حتی کار به شورای نگهبان نرسید.
در واقع مرحله نخست بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس، از سوی هیأت‌های اجراییِ زیر نظر وزارت کشور انجام می‌شود، نه شورای نگهبان و فقدان صلاحیت این افراد برای هیئت‌های منتخب دولت برآمده از رأی اصلاح‌طلبان به حدی واضح بوده که نتوانستند خود را نسبت به تأیید صلاحیت این دسته از داوطلبان متقاعد کنند و فیلتر دولت، مانع از این شد که کار به شورای نگهبان (مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها) بکشد.
اصلاح طلبان به مانند دوره های قبل انتخابات تاکتیک نخ نما شده فشار بر روی شورای نگهبان را در دستور کار خود قرار داده بودند. در این راستا قرار بود نیروهای این جناح سیاسی با حضور گسترده در انتخابات و با ازدیاد میزان رد صلاحیت‌شان فضا را برای حضور داوطلبان بیشتری از این جناح در انتخابات مجلس آتی فراهم کنند.
این درحالی است که اگر به مواضع اصلاح طلبان درباره شرکت در انتخابات نگاهی کلی بیندازیم، اعضای این جریان سیاسی مطرح می کردند که شرط و شروط هایی برای شرکت در انتخابات دارند. اما جالب اینجاست که حالا که وقت شرکت در انتخابات شده است با خیل گسترده داوطلبان این جناح سیاسی در مجلس روبرو هستیم. 
البته اصلاح طلبان در این مدت با وجود اینکه می دانند کار بررسی صلاحیت ها هنوز به مجلس نرسیده است؛ حملات خود را به این نهاد نظارتی آغاز کرده اند. این موضوع به وضوح نشان می دهد که این جناح سیاسی بیشتر در حوزه جنگ روانی و پروپاگاندای رسانه ای به چنین مسائلی نظر دارد.
هر چند که رد صلاحیت افراد حاشیه دار اصلاح طلب باعث امیدواری حضور جوانان در انتخابات مجلس شده است و اصلاح طلبان جوان با کمک نهادهای نظارتی از جمله وزارت کشور دولت روحانی که حامی پروپا قرص آن بوده‌اند می توانند به حضور در میان کاندیداهای این جناح در مجلس امیدوار شوند. درواقع پوست اندازی اصلاحات حالا با کمک نهادهای نظارتی امکان پذیر شده است. 
به نظر می رسد برخی از نمایندگان اصلاح طلبی که یا ثبت نام نکرده اند و یا بعد از ثبت نام به طور سریع از حضور در انتخابات مجلس انصراف داده‌اند هم به خوبی می دانستند که از فیلتر شورای نگهبان و نهادهای نظارتی دیگر در این حوزه عبور نخواهند کرد.
حتی در این میان از شورای نگهبان این مطالبه وجود دارد که در خصوص احراز صلاحیت کاندیداهای آتی مجلس هم با دقت و وسواس بیشتری بررسی های لازم را انجام دهد. تجربه حضور برخی از افرادی که تنها به کار سیاسی جناحی فکر می کردند و حضور آنان و فعل و انفعالات سیاسی شان بیشتر خوراک خبری رسانه های ضدانقلاب را تهیه کرده است، نشان می دهد که فیلتر شورای نگهبان بایستی با دقت بیشتری در مورد برخی از افراد عمل کند.
آنچه از وضعیت و شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور بر می آید جامعه نیازمند مجلسی به دور از التهابات و حواشی سیاسی و محتاج بهارستانی کارآمد است. مشکل ناکارآمدی در حوزه مدیریت، کشور را دچار معضلات بسیاری کرده است. مجلس در این حوزه بایستی با استفاده از اهرم نظارتی خود مدیریت کشور را به مسیر درست هدایت کند. نیازی که امروز دیده می شود و شورای نگهبان نیز بایستی رسالت خود در این عرصه را به نحو احسن برای برآمدن مجلسی مردمی و هدفمند به خوبی انجام دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات