اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۶۸

«پول طلایی کشور‌های اسلامی» راهی برای پایان سلطه دلار

رأی‌الیوم گزارش داد واکنش به قلدرمآبی آمریکا باید از طریق پایان دادن به تسلط دلار بر اقتصاد جهانی و یافتن ارز‌های جایگزین انجام شود.
روزنامه اینترنتی رأی‌الیوم با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های اروپایی، ایران و متحدان آن، نوشت: اکنون زمان آن رسیده است که کشور‌های جهان با موضع‌گیری به تسلط دلار آمریکا بر اقتصاد جهانی پایان دهند و دینار طلایی اسلامی که مالزی، ایران، ترکیه و قطر به دنبال استفاده از آن در تبادلات تجاری خود هستند، می‌تواند به منزله اقدامی مفید در این زمینه باشد.
رأی‌الیوم در سرمقاله خود نوشت: اقدام آمریکا در تحریم دو طرح خط لوله گازی نورد استریم و ترک استریم و مسدود کردن دارایی‌ها و اموال همه شرکت‌های روسی، اروپایی و ترکیه‌ای شرکت‌کننده در این دو طرح به منزله گامی بود که کاسه صبر را لبریز کرد تا جایی که ایجاب می‌کند برای پایان دادن به این قلدرمآبی آمریکا، اقدامی گروهی انجام شود.
گستره تحریم‌های آمریکا علیه بسیاری از کشور‌ها گسترش یافت و برخی کشور‌های بزرگ مانند چین، روسیه، کره شمالی، کانادا، بیشتر کشور‌های اروپایی و همچنین ایران و متحدان آن را شامل می‌شود. این اقدام به منزله جنونی بی‌سابقه است که امنیت و ثبات جهان را تهدید می‌کند. بدون تردید، این موضع در پایان باعث آسیب فراوان به آمریکا خواهد شد.
واکنش به این قلدرمآبی آمریکا باید از طریق پایان دادن به تسلط دلار بر اقتصاد جهانی و یافتن ارز‌های جایگزین انجام شود؛ ارز‌هایی که محدودیت‌های این اقتصاد را از بین ببرد و از طریق مواضع گروهی بین‌المللی، قوی‌ترین سلاح آمریکا یعنی تحریم‌ها را از دست این کشور بگیرد.
چین و روسیه درباره استفاده از ارز‌های محلی برای پرداخت هزینه همه معاملات تجاری بین خود توافق کردند. چین از «یوآن طلایی» جدید به عنوان ارز اصلی نرخ گذاری نفت استفاده کرد و به از بین بردن تسلط دلار طی پنج سال متعهد شد. آمار‌های رسمی حاکی از آن است که میزان مبادلات با ارز جدید چین، به سرعت در حال افزایش است.
«ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی شنبه اعلام کرد مالزی، ایران، ترکیه و قطر به دنبال اجرای معاملات تجاری خود با استفاده از طلا و شیوه تهاتر هستند.
وی تأکید کرد در نشست اسلامی کوالالامپور موضوع ازسرگیری استفاده از دینار طلایی و یافتن سازوکاری برای اجرای آن بین این کشور‌ها به منظور در امان ماندن از هر نوع تحریم‌های آینده آمریکا مطرح شد.
شمار مسلمانان جهان در حال افزایش است و از یک میلیارد و پانصد میلیون نفر فراتر رفته است. مسلمانان و کشورهایشان می‌توانند برای پایان دادن به تسلط دلار، در حمایت از رویکرد‌های چین و روسیه، ائتلاف اقتصادی تشکیل دهند و از این اقدام به عنوان یکی از راه‌حل‌های اثربخش برای رویارویی با اقدامات آمریکا علیه عرب‌ها و مسلمانان و گسترش و تشدید اسلام هراسی در غرب استفاده کنند.
در پایان این سرمقاله آمده است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نخواهد توانست با همه جهان بجنگد و با افزایش اعمال تحریم‌ها، اقتصاد جهانی را نابود کند. واکنش به اقدامات وی باید از طریق تلاش برای یافتن جایگزین‌های دلار و پایان دادن به تسلط آن و نظام مالی جهانی تحت سیطره آن، انجام شود. بر این باوریم که مسیر آغاز شده و با سرعت در حال افزایش است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات