اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۷۰۳۷

گام بلند روسیه برای کاهش وابستگی به دلار

وزارت دارایی روسیه اعلام کرد این کشور در جهت برنامه بلندمدت کاهش وابستگی به دلار، سال آینده تنها بر حسب یوان و یورو استقراض خواهد کرد.
به نقل از راشاتودی، روسیه در راستای کاهش وابستگی اقتصاد خود به دلار و کاهش آسیب پذیری در برابر تحریم‌های آمریکا تصمیم گرفته است استقراض بر حسب دلار را کنار بگذارد و دیگر ارز‌های مهم جهانی نظیر یوان را جایگزین اسکناس سبز کند. وزارت دارایی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد امسال و سال آینده، وام‌های خارجی روسیه تنها بر حسب یورو و یوان خواهد بود و دیگر استقراضی بر حسب دلار صورت نخواهد گرفت.
آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه در توضیح دلیل انگیزه این کشور گفته است که این تصمیم در چارچوب برنامه‌ریزی بلندمدت این کشور برای کاهش وابستگی به دلار اتخاذ شده است.
در ماه مارس امسال وزارت دارایی روسیه اوراق قرضه یورویی به ارزش ۲،۷ میلیارد یورو (معادل ۳ میلیارد دلار) با سرسید ۱۶ ساله منتشر کرد. این
وزارت خانه هم‌چنین ۷۵۰ میلیون یورو اوراق قرضه با سررسید ۶ ساله و ۱،۳۷ میلیارد یورو اوراق قرضه یورویی با سررسید ۱۰ ساله منتشر کرده است.
پیش‌تر مشخص شده بود که مسکو و پکن در حال همکاری با یکدیگر برای کاهش وابستگی به دلار هستند به گونه‌ای که روسیه در نظر دارد امسال برای نخستین بار اقدام به انتشار اوراق قرضه بر حسب یوان کند. در شرایطی که اوراق قرضه بر حسب روبل در چین خرید و فروش نمی‌شود، اوراق قرضه بر حسب یوان می‌تواند راه را برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بازار اوراق قرضه روسیه هموار کند.
از سوی دیگر روسیه به تدریج در حال تقویت ذخایر طلای خود و تنوع بخشی به ذخایر ارزی خود است. نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی روسیه نیز برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ وارد محدوده منفی شده است. دولت روسیه در حال حاضر ۱۶.۲ تریلیون روبل (معادل ۲۴۷.۳ میلیارد دلار) بدهی دارد.
گفتنی است وابستگی اقتصاد کشور‌های بسیاری از جمله ایران به دلار باعث شده اقتصاد کشور در جنگ‌های ارزی دستخوش نوسانات شدید قرار بگیرد.
رهبر انقلاب شهریور‌ماه ۹۵ در دیدار فرماندهان سپاه یک وعده و فرمان تاریخی بیان کردند که «اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از «جادوی مالی و پولی دشمن» خلاص کنند و «ارزش و آقایی دلار» را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشور‌های دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آن‌ها الگو خواهند شد.»
برخی اقتصاددانان همچون حسین باهر نیز معتقدند: با اجرای سیاست‌هایی مبنی بر کاهش آقایی دلار باید تولید کشور هم افزون شود و با کشور‌هایی که تجارت آن‌ها بر دلار تکیه‌ای ندارد ارتباط تجاری بیشتری برقرار کنیم.
به گفته این کارشناس اقتصادی، «پول جهانی نباید در استیلای یک کشور قرار گیرد و دلار معیار خوبی برای ارزیابی دیگر پول‌ها نیست... بسیاری از کشور‌ها بدون دلار تجارت خود را دنبال می‌کنند و در نتیجه با مشکلاتی که مربوط به دلار و سوئیفت است رو به رو نمی‌شوند».
به نظر می‌رسد راه برون رفت از بسیاری مشکلات امروز جامعه در حوزه اقتصاد، در فاصله گرفتن از دلار و تقویت پول ملی نهفته است، راهی که روسیه و چین درپیش گرفته‌اند و کشور ما نیز برای عبور از بحران‌ها ناگزیر به انتخاب آن است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات