اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۴۴۶۳
محقق آمریکایی - آلمانی:

روبل و یوان با حمایت ذخایر طلا می‌توانند دلار را کنار بزنند

یک محقق آمریکایی - آلمانی اعلام کرد: روبل و یوان با پشتوانه ذخایر طلا می‌توانند سلطه آمریکا را در استفاده از دلار برای حمایت مالی از جنگ‌های خارجی از بین ببرند.
روبل و یوان با حمایت ذخایر طلا می‌توانند دلار را کنار بزنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بصیرت به نقل از فارس به نقل از اسپونتیک، ویلیام انگدال تاریخ‌دان، محقق و مشاور امور مخاطرات استراتژیک تأکید می‌کند که در شرایط کنونی آنچه غیر منطقی به نظر می‌رسد این است که بانک‌های مرکزی چین، روسیه، برزیل و دیگر کشورها به شدت مخالف سیاست‌های خارجی آمریکا هستند اما مجبورند تا دلار را در صندوق‌های خود انبار کرده تا بتوانند از اقتصاد خود حمایت کنند.

حقیقت این است که نقش دلار به عنوان یک ارز ذخیره بین‌المللی در کشورها پاشنه آشیل اقتصاد این کشورها است.این کشورها به طور ناخواسته همزمان با ذخیره کردن دلار در حساب‌های ذخیره ارز خارجی خود در اصل در حال حمایت مالی از کاخ سفید در حملات نظامی خارجی این کشور است.

این محقق تأکید می‌کند که خوشبختانه این شرایط در حال تغییر است در سال 2014 چین و روسیه دو توافق‌نامه 30 ساله برای صادرات گاز روسیه به چین به امضا می‌رسانند.براساس این قرارداد هزینه گاز دریافتی چین از روسیه به یوان و یا روبل و نه به دلار پرداخت می‌شود و همین مسئله شروعی بر تسریع فرآیند ضددلاری بود که اکنون در جریان است.

بنابه گفته انگدال در 27 نوامبر سال جاری بانک مرکزی روسیه در ادامه این روند اعلام کرد که یوان چین را به حساب رسمی ذخایر ارزی خود برای اولین بار افزوده است. علاوه براین در ماه آگوست سال جاری کارگزاران روسی 18 میلیارد یوان خریداری کردند این در حالی است که در این مدت تنها 3 میلیارد دلار توسط این افراد خریداری شد. برهمین اساس استفاده روسیه از یوان در بازارهای مالی این کشور روبه‌ گسترش بوده و در حال جایگزینی دلار در این بازارها است.

این استراتژیست تأکید کرد که جایگزینی دلار با روبل و یوان در مبادلات تجاری دو جانبه بین چین و روسیه که از زمان تحریم روسیه از سوی غرب و آمریکا روند به شدت افزایشی را در پیش گرفته است پایان این روند ضد دلاری نخواهد بود.

بنابه گفته انگدال در حال حاضر علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد که طلا در حال بازگشت به صحنه پولی جهانی است و این مسئله به هیچ عنوان خبر خوبی برای آمریکا نخواهد بود.

در حالی که پیش‌تر این باور وجود داشت که 8133 تن طلا در ذخایر بانک مرکزی آمریکا وجود دارد خبرهایی نیز وجود دارند که نشان می‌دهد ذخایر طلای آمریکا تقریباً صفر است. آنچه این خبرها را تقویت می‌کند اقدام بانک مرکزی آمریکا در سال 2012 است.

انگدال تأکید می‌کند که در سال 2012 بانک مرکزی آلمان از آمریکا خواست تا ذخایر طلای بانک بوندس بانک این کشور را که برای مدتی توسط آمریکا توقیف شده بود را به این بانک بازگرداند.

مقامات آمریکایی به آلمان اعلام کردند که به دلیل اینکه نمی‌توانند طلاهای بانک آلمانی را از طلاهای ذخایر بانک مرکزی آمریکا جدا کنند. این طلاها را به آلمان تحویل نخواهند داد.به گفته وی، با این عکس العمل آمریکا، این ابهام وجود دارد که شاید این طلاها توسط بانک مرکزی آمریکا برای جبران کسری بودجه این کشور استفاده کرده است. طی سال‌های گذشته مسکو و پکن به طور مداوم ذخایر طلای خود را افزایش داده‌اند.

بنابه گفته این محقق آمریکایی - آلمانی ذخایر طلای روسیه از سال 2013 تاکنون 129 درصد افزایش یافته و به 1352 تن در سپتامبر سال جاری رسیده است.

این استراتژیست تأکید می‌کند که چین و روسیه در حال حاضر زمینه را برای دلارزدایی اقتصاد جهانی آماده می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات