صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۹۲۸۲

فروپاشی نظم دوقطبی

پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی

در مسیر تحولات جهان معاصر یکی از عجیب‌ترین رخدادها «فروپاشی شوروی سابق» بود. از جنگ جهانی دوم جهان به دو قطب شرق و غرب تقسیم شده بود؛ یکی با محوریت آمریکا و دیگری با محوریت اتحاد جماهیر شوروی سابق که تقابل این دو قطب شرق و غرب را دوران «جنگ سرد» نام‌گذاری کرده‌اند.

آمریکا و شوروی سابق کشورهای جهان را مستعمره خود تلقی می‌کردند و هرگونه اقدامی الزاماً باید با مجوز آنها صورت می‌گرفت. البته کشورهایی هم بودند که به عنوان کشورهای «غیر متعهد» از آنها نام برده می‌شد؛ اما این هم ادعایی بیش نبود و برای نمونه ایران پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در برابر شوروی سابق بود و همه تجهیزات اطلاعاتی‌ـ جاسوسی آمریکایی‌ها در مرزهای ایران مستقر بود تا هر نوع تغییر و تحول و تحرکاتی از ناحیه شوروی رصد شود. به عبارتی، می‌توان گفت، کشوری مستقل از ابرقدرت‌های شرق و غرب وجود نداشت؛ حتی جنبش‌های آزادی‌بخش هم تحت سیطره آنها بود.

در این فاصله جنبش انقلابی با هدف مبارزه با سلطه‌گری شرق و غرب از حوزه‌های علمیه شیعه رقم خورد که رهبری آن را روحانیت برعهده داشت. در این بین، شخصیت شاخص به ویژه در دهه‌های چهل و پنجاه امام خمینی(ره) بودند که پرچم مبارزه با شرق و غرب را برافراشتند، آن هم در جهانی که برای اندیشه‌ها و تفکرات دینی و اسلامی هیچ ارزش و جایگاهی قائل نبودند و یکی دین را عامل عقب‌ماندگی و افیون توده‌های مردم تبلیغ می‌کرد و دیگری دین را همواره جدای‌ از سیاست و حکومت تعریف می‌کرد. بنابراین قطب شرق و غرب هر دو ضد دین بود و به تعبیر استاد شهید مطهری دو تفکر مانند دو تیغه قیچی هستند که در ظاهر با هم در تضاد هستند؛ اما در واقع هر دو دارند دین را قیچی می‌کنند.

بارزترین دشمنی‌ها هم با دین اسلام، به ویژه جنبش شیعی به رهبری روحانیت بود. با این اوصاف، برخلاف میل باطنی ابرقدرت‌هایی که از هر نوع دشمنی دریغ نکردند، تحولات انقلاب اسلامی راه رو به رشد و پیشرفتی را طی کرد و انقلاب اسلامی به رهبری قاطع و بلامنازع امام خمینی(ره) به پیروزی رسید. امام خمینی(ره) همواره نشانه‌های فروپاشی نظام سلطه دو قطبی‌جهان را نوید می‌دادند. هنگامی که رئیس‌جمهور وقت شوروی سابق به نام «گورباچف» طرح اصلاحات و فضای باز سیاسی را در دستور کار خود قرار داد؛ امام خمینی(ره) با بینش برخاسته از مکتب وحی و فراتر از وقایع سیاسی هیئتی ویژه به همراه پیامی مکتوب به شوروی اعزام کردند و به صراحت پیش‌بینی شکست قطعی مارکسیسم و فروپاشی نظام الحادی کمونیست را اعلام داشتند و فرمودند: «از این پس کمونیست را باید در موزه‌های  تاریخ سیاسی جهان جست‌وجو کرد.»

کمتر از پنج سال از صدور این پیام که در روز ۱۱/۱۰/۱۳۶۷ صادر شد، نظام کمونیستی در جهان فروپاشید.

تاریخ جهان این واقعیت را ثبت کرد و در ادامه انقلاب اسلامی منشأ تحولات جهان معاصر شد. ان‌شاءالله فروپاشی سرمایه‌داری و ابرقدرت آمریکا را هم همان‌طور که امام پیش‌بینی کرده بودند، خواهیم دید.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات