صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۳۱۴

حرف روز/ در ادلب چه می‌گذرد؟

فرماندهی کل ارتش سوریه با اعلام آزادی بیش از ۴۰ روستا و شهرک به مساحت ۳۲۰ کیلومترمربع در مناطق شرق و جنوب شرق استان ادلب، بر ادامه عملیات نیروهای ارتش سوریه برای پاکسازی این استان از وجود تروریست‌ها تأکید کرد[...]

یادداشت: فرماندهی کل ارتش سوریه با اعلام آزادی بیش از ۴۰ روستا و شهرک به مساحت ۳۲۰ کیلومترمربع در مناطق شرق و جنوب شرق استان ادلب، بر ادامه عملیات نیروهای ارتش سوریه برای پاکسازی این استان از وجود تروریست‌ها تأکید کرد. آن‌گونه که از شواهد میدانی برمی‌آید، عملیات ارتش سوریه که از ۲۵ آذر ماه شروع شد، همانند عملیات قبلی در آزادسازی خان شیخون، محدود و مقطعی نیست و سوریه عزم خود را برای ادامه پیشروی در ادلب جزم کرده است.
تمرکز اصلی ارتش سوریه بر محور سنجارـ معرة النعمان است که پس از سیطره بر بزرگراه ام ۵ (محور شمال جنوب سوریه)، قصد دارد به سمت شهر راهبردی معرة النعمان و اریحا و مناطق جنوبی شهر ادلب و در شمال به سوی سراقب و مناطق جنوب غرب حلب حرکت کند.
راهبرد نظامی ارتش سوریه در آزادسازی ادلب، محاصره شهرهای مهم از همه سو و وادار کردن تروریست‌ها به فرار یا تسلیم و آزادسازی بدون تلفات آنهاست؛ به همین دلیل ترکیه که به ادلب بسیار حساس است، دست به دامان روسیه شد تا مانع پیشروی ارتش سوریه در این منطقه شود؛ اما روسیه با وجود ملاحظاتی که نسبت به ترکیه دارد، حامی ارتش سوریه است؛ به ویژه آنکه آنکارا نسبت به تعهدات خود درباره آتش‌بس در ادلب از سوی گروه‌های تروریستی پایبند نبوده است.
آمریکا نیز با تمسک به مسائل انسانی (آوارگی و کشته شدن شهروندان) ابراز نگرانی کرده و از سوریه، روسیه و ایران خواسته است عملیات ادلب را متوقف کند.
در واقع، سوریه قصد دارد تکلیف ادلب را به عنوان آخرین دژ گروه‌های تروریستی با محوریت جماعت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) یکسره کند. این به معنای پایان پرونده تروریسم در سوریه و سیطره دولت بر باقیمانده مناطق راهبردی در شمال غرب این کشور است. بنابراین نگرانی جبهه ضدسوری قابل درک است، زیرا شاهد شکست نهایی خود در سوریه خواهد بود.
با توجه به عزم دولت سوریه و آمادگی ارتش و متحدانش برای آزادسازی ادلب، به نظر می‌رسد ترکیه در نهایت ناچار به همراهی با روسیه شود، به ویژه آنکه روابط آنکاراـ واشنگتن دچار تیرگی شده است؛ از این رو عملیات‌ها در ادلب تداوم یافته و با وجود برخی پیچیدگی‌ها و دشواری‌های میدانی، در آینده نه چندان دور شاهد آزادسازی این استان خواهیم بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات