صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۶۳۱

قدرت ملی

پس از شهادت سردار سلیمانی یک حماسه ملی علیه آمریکا شکل گرفت و رئیس‌جمهور این کشور را در وضعیتی قرار داد که به گفته نزدیکانش تا سرحد مرگ ترسیده بود[...]

یادداشت: پس از شهادت سردار سلیمانی یک حماسه ملی علیه آمریکا شکل گرفت و رئیس‌جمهور این کشور را در وضعیتی قرار داد که به گفته نزدیکانش تا سرحد مرگ ترسیده بود؛ اما شوک دوم هم کمتر از آن تشییع باشکوه نبود؛ بلکه مکمل آن بود که در جریان آن پایگاه نظامی «عین‌الاسد» هدف حمله موشکی سپاه قرار گرفت. این دو پیروزی بزرگ در ۴۱ سالگی انقلاب از بلوغ و توانمندی و افزایش قدرت ایران در سطح جهانی حکایت دارد. سردار سلامی در مجلس تأکید کرد: «ما در این نبرد کوتاه یک هفته‌ای که در سطح آماده‌باش صد درصد بودیم، قابلیت قدرت جهانی خود را در چند بعد به اثبات رساندیم.» که بخشی از ابعاد این قدرت در ادامه می‌آید:
اول،‌ بعد سرمایه مردمی انقلاب اسلامی؛ اگر پشتیبانی و حضور مردم در صحنه نبود شاید جرئت و جسارت آمریکا برای اقدامات بعدی بیشتر می‌شد و حتی نیروی نظامی ما در این تراز نمی‌توانست پاسخ مقتدرانه به آمریکا بدهد.
دوم، بعد فنی و تکنولوژیکی سیلی موشکی؛ بعد فنی حمله موشکی بسیار مهم و شایان توجه است و روز گذشته سردار سلامی درباره این بعد از قدرت که غلبه بر آمریکا از نظر فنی و تکنولوژی است، تأکید کرد که نبرد ما نبرد تکنولوژی، نبرد استراتژیک و نبرد فنی بود.
سوم، بعد استراتژیک؛ این بعد بسیار حساس است؛ زیرا نظام در شرایطی قرار گرفته که قامت آن از سطح منطقه‌ای بالاتر شده و از این پس باید در سطح یک قدرت جهانی ظاهر شود؛ زیرا تاکنون هیچ کشوری جرئت و جسارت مقابله با آمریکا را در سطح نظامی نداشته و چنین اقدام نظامی ناشی از اعتماد به ساختارها و چارچوب‌های پایه‌ای قدرت ملی است. برای نمونه ابعاد قدرت ملی شامل ۱۴۰ متغیر است و حدود ۹ فاکتور دارد که عبارتند از: اقتصادي، سياسي، نظامي، فضايي، فرامرزي، سرزميني، اجتماعي، علمي، فناوري و فرهنگي. اگر چه شاید در برخی از این شاخص‌ها دچار شدت و ضعف‌هایی باشیم؛ اما در مجموع نقش اثرگذار خود را در افزایش قدرت ملی کاهش نداده‌اند و همچنان شاهد افزایش آنها هستیم.
چهارم، بعد استقلال؛ اگر نیروهای مسلح ما دست‌پرورده آمریکا بودند به هیچ عنوان جرئت و جسارت چنین اقدامی را نداشتند. آنها در مکتب امام خمینی(ره) درس آموخته‌اند و ملت‌های مسلمان منطقه تا کوتاه کردن دست آمریکاى جهان‏خوار راحتش نخواهند گذاشت و به مبارزه الهی خود ادامه خواهند داد. این پیروزی‌ها ادامه دارد و توطئه‌های دشمن به منظور خنثی کردن اثرات ماندگار ابعاد این قدرت ملی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات