صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۹۷۹۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 30 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آن فریب‌خوردگانی که یک روزی فریاد زدند: «نه غزه نه لبنان» آنها هرگز نه ‌فقط جان‌شان را فدای ایران نکردند، حتی حاضر نشدند راحتی و منافع خودشان را در راه کشور فدا کنند. آن کسی که جانش را فدای ایران کرد باز همین شهید سلیمانی‌ها بودند.(1398/10/27)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

نخ تسبیح قوی شدن
راهی که رفته‌ایم درست بود. قدرت نظامی ایران با در هم شکستن ابهت پوشالی آمریکا در عین‌الاسد، نشان داد مسیر انقلاب اسلامی مسیری درست و بدون خطا بوده است و به قدرت برتر منطقه‌ای تبدیل شده‌ایم. این راه روشن اقتدار نظامی فقط با توصیه‌های ولی امر مسلمین محقق شده است و اگر تأکیدات ایشان و تبعیت و اطاعت امر فرماندهان نبود، شاید در وضعیت نظامی نیز دست کمی از اقتصاد نداشتیم. شهید تهرانی مقدم در خاطره‌ای نقل می‌کنند: «موشكی را طراحی کرده بودیم كه بسیار دستاورد مهمی محسوب می‌شد؛ ‌همراه با یکی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح خدمت مقام معظم رهبری رفتیم و این موشک را معرفی كرده و سیستم آن را برای ایشان توضیح دادیم. فرمانده محترم کل قوا وقتی توضیحات ما را شنیدند، ابهامات خود را یك به یك مطرح کردند. در حضور ایشان، احساس می‌کردم که با یک صاحب فن و یک متخصص فوق‌العاده خبره طرف هستیم. لذا هر ابهامی که مطرح می‌کردند، باید پاسخ فنی می‌شنیدند تا راضی شوند و این حکایت از لطفی است که خداوند از بابت نعمت مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین نصیب ما کرده است.»
رهبر حکیم انقلاب همواره بر قوی شدن در همه حوزه‌ها تأکید داشته‌اند که برای رسیدن به این مهم، اشاره به چند نکته الزامی است:
1ـ قوی شدن را در سایر عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فناوری، صنعت و... هم باید دنبال کنیم؛ زیرا در یک جنگ ترکیبی قرار گرفته‌ایم و باید ترکیبی جلو برویم تا قوی شویم.
2ـ نباید همیشه در مسائل پدافندی عمل کنیم، باید به عملیات آفندی و تهاجمی برسیم که تحریم و تهدید دشمن اثری نداشته باشد.
3ـ قوی شدن در عرصه اقتصادی تنها مسیری است که به رفاه، آسایش، امنیت و مرتفع شدن مشکلات داخلی و خارجی منجر می‌شود. اگر در برخی حوزها شاهد نقایصی هستیم، نشانه این است که رشد اقتصادی کشور ایرادهایی دارد.
4ـ مهم‌ترین نماد قوی شدن استقلال است، جمهوری اسلامی دارای استقلال سیاسی است، اما دشمن در مقاطع حساس با دست‌کاری برخی از مؤلفه‌های مادی و افکار عمومی آن را به چالش می‌کشد. اگر ما بتوانیم مانع بازی دشمن در سرزمین افکار ایران شویم، قدرت کمترین دستاورد آن است.
نخ تسبیح قوی شدن، همان‌گونه که سردار تهرانی‌مقدم گفت و سردار سلیمانی با آن منطقه و جهان را دگرگون کرد، همین تبعیت از ولایت است.

 

▼ گزارش روز

دوقطبی‌سازی مقاومت و معیشت!
یکی از مطبوعات کشور طی یادداشتی بیان کرده است: «راهبرد مقاومت حرکت رو به جلو در عرصه اقتصادی را با وقفه جدی مواجه خواهد کرد.» در ادامه این یادداشت آمده است: «اگر‌چه راهبرد اصلی کشور در حوزه سیاست خارجی در مقابل فشار‌های ایالات متحده آمریکا «مقاومت فعال» است، اما فارغ از برخی عایدات امنیتی به‌ نظر می‌رسد آنچنان که باید و شاید نتوانسته منافع اقتصادی کشور را تأمین کند.» این یادداشت برای بهبود وضعیت معیشت مردم چنین می‌نویسد: «کاهش تنش‌ها و گسترش همکاری‌ها با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و علی‌الخصوص عربستان در کنار سیاست نگاه به شرق باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا بتواند راه‌گشای بسیاری از بن‌بست‌های اقتصادی و امنیتی در محیط بین‌الملل و در شرایط تحریم و فشار باشد.»
به نظر می‌رسد برخی به مدد رسانه‌های‌شان همچنان پیگیر سیاست‌های قبلی خود، مبنی بر دوقطبی‌سازی در کشور هستند. قرار دادن مقاومت در مقابل معیشت مردم، موضوع بسیار خطرناکی است. فراموش نکنیم برجام حاصل دوقطبی‌سازی معیشت‌ـ هسته‌ای بود که دستاورد آن اتفاقاً باعث بروز مشکلات بیشتر در معیشت مردم شد و سفره مردم را تحت تأثیر خود قرار داد و از طرف دیگر غرب را جسورتر از گذشته کرد؛ طوری که آمریکایی‌ها به صورت آشکار دست به ترور ناجوانمردانه حاج‌قاسم سلیمانی زدند.
امنیت پایدار مرهون مقاومت فعال است که نتیجه آن دستیابی به زندگی مطلوب خواهد بود. کشوری مثل عراق که روزانه 10 برابر ایران نفت صادر می‌کند، به سبب فقدان امنیت و مقاومت در برابر نفوذ آمریکا و غرب، نه تنها معیشت مردمانش بهبود نیافته است، بلکه مردم در تأمین ضروریات زندگی خود نیز با مشکل مواجهند. بنابراین مقاومت فعال و معیشت در کنار هم‌ هستند، نه در مقابل هم. نکته بعدی این است که عده‌ای همچنان برای بهبود معیشت آدرس غلط به مردم می‌دهند. این در حالی است که برجام نشان داد، نگاه به بیرون برای معیشت و اقتصاد سم مهلک است. علاج کار تقویت تولید داخلی است.


▼ اخبار ویژه

انتقال 16 نظامی مجروح آمریکایی از عین‌الاسد به کویت
پس از آنکه روزنامه «واشنگتن‌پست»‌ و پایگاه خبری «دیفنس وان» به مجروح شدن سربازان آمریکایی در حمله موشکی ایران به عین‌الاسد اذعان کردند، یک روزنامه کویتی نیز از انتقال 16 نظامی مجروح آمریکا به کویت خبر داد. روزنامه القبس فاش کرد: «16 نظامی آمریکا که در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق مجروح شده‌اند، چند روز پیش برای درمان به یکی از بیمارستان‌های نظامی منطقه «عریفجان» در جنوب کویت منتقل شده‌اند.» القبس به نقل از «منابع مطلع» نوشت: «مجروحان با حفاظتی شدید، با یک هواپیمای نظامی مجهز، از عراق به پایگاه هوایی احمد الجابر منتقل شدند. آنها ابتدا به بیمارستان نظامی مخصوص نیروهای آمریکایی در اردوگاه عریفجان منتقل شدند و تحت عمل جراحی فوری قرار گرفتند. این افراد هنوز تحت مراقبت‌های ویژه هستند.» القبس به نقل از منابع مطلع افزود: «در پی حمله [موشکی] ایران افراد دیگری [از نیروهای آمریکایی] هم مجروح شده‌اند؛ اما آنها الآن در خاک عراق تحت درمان هستند «چون جراحت‌شان سطحی است و نیازمند انتقال به کویت نبوده‌اند.»

 

«فایننشال تایمز» نوشت: «آمریکا به امید کمک به ایجاد اعتراض عمومی در ایران، از شرکت‌هایی که به دور زدن فیلترینگ کمک کنند، پشتیبانی مالی می‌کند.» این روزنامه افزود: «واشنگتن از سال ۲۰۱۸ تلاش برای تسهیل ارتباط‌گیری میان شرکت‌کنندگان در اعتراضات را تسریع کرده است و بسیاری از ایرانی‌ها برای دور زدن فیلترینگ از وی‌پی‌ان‌هایی استفاده می‌کنند که آمریکا آنها را تأمین مالی می‌کند. بنا بر همین گزارش، خزانه‌داری آمریکا برای ارائه وی‌پی‌ان و فناوری‌های دور زدن فیلترینگ معافیت تحریمی صادر کرده است. دولت آمریکا امسال دست کم 65/5 میلیون دلار در زمینه ارائه «اینترنت آزاد» در کشورهایی مثل ایران هزینه می‌کند.

 

▼ اخبار
1ـ کسی نگفته است باید روابط‌مان را با دنیای بیرون قطع کنیم!
«احمد توکلی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «تاکنون فردی نگفته است که برای داشتن اقتصاد قوی باید روابط‌مان را با دنیای بیرون قطع کنیم»، گفت: اعتقاد ما این است که در حال حاضر ظرفیت‌های مختلفی در کشور وجود دارد که می‌توان به‌ اتکای آنها اسیر خارج نبود. این صاحب نظر اقتصادی در ادامه اظهار داشت: هیچ نحله فکری امروز اعتقاد ندارد که باید مستقل از دنیا باشیم. این تفکر را نه امام و نه مقام معظم رهبری قبول ندارند. آقای روحانی و دوستانش باید بپذیرند ایران توانایی ایستادن روی پای خود را دارد، اما معنای روی پا ایستادن، قطع رابطه با دنیا نیست و معنای ارتباط با دنیا نوکری آمریکا نیست. وی با اشاره به اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهور افزود: به‌ اعتقاد بنده ایشان فرافکنی می‌کنند که «اگر (در آینده) کاری انجام ندادم به این دلیل است که دیگران نگذاشتند.»


2ـ ترامپ درگیری نظامی با ایران را دیوانگی می‌داند!
پایگاه «دیلی بیست» نوشت: «یک مقام آمریکایی به این پایگاه گفته است ترامپ بعد از انجام ترور تأکید داشت که روابط با ایران باید به حالت عادی بازگردد و به همین دلیل هم کاخ سفید تأکید کرد این حمله را یک اقدام دفاعی و در جهت کاهش تنش جلوه دهد.» دیلی بیست افزود: «دو فردی که بعد از هدف قرار دادن سلیمانی با ترامپ صحبت کرده‌اند، می‌گویند هرچند که او در محافل عمومی از این تشدید تنش با ایران دفاع می‌کند و به شدت هم روی این تصمیم مانور انتخاباتی داده و بابت آن منابع مالی جمع کرده است، اما همچنان به صورت خصوصی به متحدان نزدیک خود می‌گوید کشیدن آمریکا به مداخله یا جنگ تمام عیار دیگری در خاورمیانه، دیوانگی است.» ترامپ تأکید کرده است اجازه نمی‌دهد در برابر دیدگان او چنین وضعیتی پیش آید.


3ـ می‌خواهند جلوی صعود تیم ملی به جام جهانی را بگیرند
«محمد دادکان»، رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت: «آنها که تصمیم گرفتند نمایندگان ایران برابر رقبا در لیگ قهرمانان آسیا میزبانی نکنند، به دنبال این هستند که در دیدار ایران برابر بحرین مشکل ایجاد کنند، چون بحرین با ایران هم‌گروه است و می‌خواهند کاری کنند که تیم ملی بحرین برای بازی به تهران نیاید. از الآن باید به فکر چاره باشیم که در دو دیدار حساس مقدماتی جام جهانی تیم ملی بتواند از رقبای خود میزبانی کند. آنهایی که تصمیم گرفتند باشگاه‌های ما میزبان نباشند، هدف‌شان همان بازی‌های مقدماتی جام جهانی است؛ چون می‌خواهند از گروه ما بحرین و عراق به دور بعد صعود کنند. باشگاه‌های ما هیچ کدام نمی‌توانند در آسیا به قهرمانی برسند؛ چون واقعاً کار سختی است، اما تیم ملی ما شانس دارد به جام جهانی برود و مردم ایران را خوشحال کند.»


4ـ سخنان عربی رهبر معظم ایران هزار بار بهتر از سخنان حکام عرب است
پس از خطبه‌های قرای رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه سیاسی‌ـ عبادی تهران و بیان بخش‌هایی از این خطبه به زبان عربی برای عرب‌زبانان منطقه، بسیاری از تحلیلگران سیاسی، قرائت بخشی از متن خطبه به زبان عربی از جانب رهبر معظم انقلاب را ستایش کردند و به این امر واکنش نشان دادند. «جمال ریان»، یکی از تحلیلگران سیاسی جهان عرب و روزنامه‌نگار مشهور و مجری سابق شبکه خبری «الجزیرة» با اشاره به خطبه‌های رهبر فرزانه انقلاب در نماز جمعه تهران به زبان عربی، در حساب توئیتری خود نوشت: «من شهادت می‌دهم (آیت‌الله سید) علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران با زبان شیرین و بدون نقص به عربی سخن می‌گوید و شنیدن (زبان عربی) از زبان ایشان هزار بار بهتر از شنیدن آن از زبان بسیاری از حکام عرب است.»


▼ اخبار کوتاه
روزنامه جهان صنعت در گزارشی با نقد عملکرد عبدالناصر همتی نوشت: «رئیس بانک مرکزی بیشتر از هر کار دیگری که در زمره وظایفش است، اکنون روی نرخ ارز متمرکز شده است و باور دارد قهرمان این روزهای اقتصاد ایران است که توانسته نرخ دلار را رام کند و اقتصاد ایران را نجات دهد. کاش این رئیس بانک مرکزی اجازه می‌داد و تلاش می‌کرد آمارها و اعداد سرمایه‌گذاری به مثابه یکی از مهم‌ترین متغیرهای اقتصادی منتشر شود تا بشود در پرتو تحلیل روندهای کمی و کیفیِ میزان سرمایه‌گذاری بخش دولتی و بخش خصوصی بفهمیم رشد اقتصادی ایران به کدام مسیر می‌رود و نیازهای ایران چگونه برطرف می‌شود.»
«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان با انتقاد صریح از سیاست دولت ترامپ در قبال ایران و هشدار نسبت به بحران فراگیر در منطقه خاورمیانه، بار دیگر خواستار گفت‌وگو با تهران شد. ماس ضمن انتقاد از سیاست «فشار حداکثری» واشنگتن علیه تهران، بر این عقیده است «ژست‌های تهدیدآمیز و عملیات نظامی»، تغییری در رفتار ایران «ایجاد نکرده است». وزیر امور خارجه آلمان با دفاع از نقش اروپا برای حل بحران بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا، گفت: «اتحادیه اروپا به جای تشدید بحران، راه دیپلماسی را در پیش می‌گیرد.»
نیروهای امنیتی لبنان یک روزنامه‌نگار آمریکایی را در محل اعتراضات بیروت به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی دستگیر کردند. به گزارش المیادین به نقل از منابع امنیتی، این روزنامه‌نگار آمریکایی که نامش ذکر نشده است، در حال فیلم‌برداری از درگیری‌های اطراف پارلمان لبنان در مرکز بیروت بود که نیروهای امنیتی او را دستگیر کردند. بر اساس این گزارش، روزنامه‌نگار آمریکایی فیلم‌های خود را برای روزنامه صهیونیستی هاآرتص ارسال می‌کرده است.
«سیدعباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه کسانی که از شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی خوشحال شدند، باید بدانند مقاومت بیش از پیش به جلو خواهد رفت گفت: «برخی فکر می‌کنند فقدان سردار سلیمانی پیروزی برای داعش و عناصر داعش است. این درست نیست، حتماً مبارزه با داعش ادامه پیدا می‌کند و مبارزه با داعش راهبردی است که ایران و دیگر کشورهای منطقه و گروه‌های مقاومت باید آن را ادامه دهند و خواهند داد.»

 

ترنم زندگی
والدین باید حواس‌شان باشد کودکان ساکت و گوشه‌گیر حتی وقتی به ساکن بودن عادت می‌کنند، باز هم درون ناآرامی دارند. رابطه کودک و فعالیت جسمی مثل رابطه مادر و فرزند است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات