صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۸۶

تصمیم FATF هیچ اثری در روابط تجاری ایران ندارد

عبدالناصر همتی امروز در حاشیه ششمین همایش اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علم و صنعت ایران در مورد افزایش نرخ ارز، اظهارداشت: قبلا هم گفته‌ام که این نوسانات ادامه‌دار نخواهد بود.
وی افزود: برخی به خاطر اجلاس آتی FATF تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز ایجاد کنند، ولی همانطور که گفتم تصمیم اجلاس FATF تاثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی خبرها و اظهارنظرهای دلال‌های ارزی مبنی بر اینکه سد مقاومت دلار 14 هزار تومانی شکسته شد، گفت: ظرف یک سال قبل 3 بار این سد مقاومت شکسته شد، ولی باز با مدیریت بانک مرکزی تعادل به بازار برگشت و باز هم این اتفاق می‌افتد.
وی به افرادی که قصد ورود به بازار ارز را دارند توصیه کرد که ریسک دارایی‌های خود را هم در نظر بگیرند.
* تصمیم FATF هیچ اثری در روابط تجاری ایران ندارد
رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نظارت کامل و کافی در بازار ارز دارد در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند، اگر FATF تصویب شود حتی ارتباطمان نیز با کشورهای دوست نیز از بین می‌رود گفت: هر کسی یک نظری دارد؛ اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد هنوز معلوم نیست. احتمال هست که بگویند ایران وارد لیست سیاه شود، ولی احتمال  قوی‌تر این است که این کار را انجام ندهند، چون بعید است خودشان وارد این مسیر شوند.
وی افزود: قبلا هم گفته‌ام هر اتفاقی درباره اف ای تی اف بیفتد از آنجایی که 90 درصد معاملات تجاری ما از مسیرهای تحریم‌ناپذیر انجام می‌شود، نمی‌تواند تاثیری در این مقطع در بازار ارز و روابط تجاری ما داشته باشد.
وی با طرح این سوال که ایا فکر می‌کنید بانک‌های دنیا با ما همکاری می‌کنند ادامه داد: به خاطر تحریم آمریکا و فشاری که آمریکا به کشورهای دوست ما وارد می‌کند خیلی از بانک‌ها با ما همکاری نمی‌کنند، ولی چگونه از ابتدای سال 35.5 میلیارد دلار تامین ارز برای واردات انجام شده است؟ همین مسیر را باز هم ادامه می‌دهیم.
وی تاکید کرد: تاثیری که همه فکر می‌کنند با تصمیم اجلاس اف ای تی اف اتفاق نخواهد افتاد هر چند هنوز هم فکر نمی‌کنم این تصمیم اشتباه را بگیرند ولی باید صبر کنیم.
همتی در پاسخ به این سوال که آیا سوداگران دیگر نباید منتظر دلار بالای 20 هزار تومان باشند گفت: آرزو بر جوانان عیب نیست!
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از تاثیر افزایش نقدینگی بر تورم چیست گفت: رشد نقدینگی 28 درصد بوده و طبق آمار غیررسمی تا آخر بهمن‌ماه نیز همین حدود بوده است.
وی با بیان اینکه میانگین رشد نقدینگی در 50 سال گذشته، 25 درصد بوده است گفت: البته این خوب نیست ولی ما تلاش می‌کنیم رشد نقدینگی را مدیریت کنیم. ضمن اینکه نقدینگی در مجموع 3 درصد نسبت به میانگین 50 ساله رشد داشته است.
همتی دلیل رشد نقدینگی را رشد خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی اعلام کرد و افزود: بانک مرکزی چند میلیارد دلار ارز خریده است و به خاطر خرید این ارزها برای افزایش ذخایر بانک، کمی رشد نقدینگی از میانگین 50 سال گذشته بالاتر رفته است. برخی به اشتباه می‌گویند که رکورد میانگین شکسته شد، در حالی که میانگین رکورد نیست و حداکثر رکورد تلقی می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه رشد 28 درصدی نقدینگی رکورد نیست، گفت: در طول سال‌های قبل خیلی بیشتر از این رشد نقدینگی داشتیم؛ هم اکنون در حال کنترل نقدینگی هستیم و ان شاءالله که مشکلی پیش نمی‌آید.
* تورم سال آینده زیر 20 درصد
وی درباره تورم هدف تعیین شده در این بانک برای سال آینده گفت: که هدف بانک مرکزی کنترل انحصارات است، هیچ کدام از پیش‌بینی‌های همکاران بانک مرکزی برای سال آینده تورم بالای 20 درصد را نشان نمی‌دهد. بنابراین انتظاراتی که برای تورم بالا در طی رشد نقدینگی مطرح می‌کنند، صحت ندارد.
همتی تصریح کرد: بر اساس فاکتورهای موجود هیچ یکی از پیش‌بینی‌ها از تورم سال آینده بالای 20 درصد نیست، بلکه کمتر از 20 درصد است.
همتی در پاسخ به این سوال که مهمترین چالش اقتصاد مقاومتی چیست و نظام بانکی چه کمکی می‌تواند بکند، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی تاب آوری اقتصاد در برابر شوک‌های برون‌زا به حداکثر برسد، بر همین اساس سیستم بانکی در چند محور می‌تواند کمک کند.
وی محور اول را کنترل تورم دانست و گفت: تورم عامل خیلی از مشکلات کشور است، اگر سرمایه‌گذاری بلندمدت خوبی نداریم و انتظارات تورمی داریم به خاطر این است که تورم در کشور به صورت سنتی بالاست.
همتیگفت: باید تورم کنترل و رشد اقتصادی افزایش یابد. تورم هدف اصلی و کمک به ثبات اقتصادی هدف دیگر بانک مرکزی است که در چارچوب اقتصادی مقاومتی در دستور کار قرار دارد.
رئیس کل بانک مرکزی هدف دیگر بانک مرکزی را تلاش برای حفظ کوتاه‌مدت اقتصاد کلان دانست و گفت: تعمیق و گسترش نظارت بر بانک‌ها خیلی برای بانک مرکزی اهمیت دارد بانک‌ها نباید وارد دارایی‌های ریسک‌دار بشوند، چرا که باعث عدم تعادل در کشور و لطمه به اقتصاد مقاومتی می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات