صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۸۷۲

نفوذ و حضور ما در منطقه ذاتی و معنوی است

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) در برنامه بحث روز رادیو ایران درباره ترور شهید سپهبد سلیمانی عنوان کرد: ترور سردار سلیمانی ثلمه بزرگی بود و ابعاد فاجعه بزرگ است، اما برکات خون این شهید انرژی عظیمی را در دنیا تخلیه کرده و در مناطق مختلفی از سراسر دنیا به گمان ما هم نمی‌رسید که چنین اتفاقاتی بیفتد و مردم خودجوش دست به راهپیمایی بزنند و مقابل سفارتخانه‌های آمریکا دست به تجمع بزنند. مراسمی که سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور برگزار کردند، با استقبال قابل توجه مواجه شد.
موسوی خاطرنشان کرد: این یک سرمایه عظیم برای مقاومت در کل منطقه و جهان خواهد بود و انشاءالله از این سرمایه بتوانیم برای رهایی ملت‌های منطقه از دو شر دخالت بیگانگان و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و تکفیر استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: اولین ثمره خون این شهدا را در کشور عراق شاهد بودیم که دولت و ملت عراق یکپارچه خواستار خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از خاک خود شدند و قانونی را مجلس عراق به تصویب رساند که مورد حمایت دولت و ملت ایران است و خواسته همه ملت‌های منطقه است که شاهد حضور نظامی و غیرنظامی بیگانگان در منطقه نباشند.
*ریشه بی ثباتی‌ها در منطقه
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ریشه همه بی ثباتی‌ها، درگیری‌ها و تفرقه‌ها دخالت بیگانگان در منطقه است، اظهار داشت: هر جا پا گذاشتند جز نفرت و جنگ و خونریزی را به همراه نخواهد داشت، انشاءالله این راهی که ملت عراق صورت دادند به ثمر بنشیند.
به گزارش فارس، وی درباره اقدام حقوقی در پی ترور سردار سلیمانی نیز گفت: در اولین اقدام وزارت خارجه نامه‌ای به شورای امنیت فرستاد و شکایت خود را ثبت و اعلام کردیم ماهیت این کار تروریستی بوده است و این را به شورای امنیت گوشزد کردیم. هشتم ژانویه این نامه را فرستادیم و دوستان ما در حال پیگیری این موضوع هستند.
موسوی اضافه کرد: به شورای امنیت حق دفاع مشروع خود را برای این اقدام وحشیانه اعلام و مسئولیت سازمان ملل و شورای امنیت را در قبال نقض فاحشی که آمریکایی‌ها علیه صلح و امنیت بین‌المللی انجام دادند گوشزد کردیم و گفتیم آنها هم باید تحرکاتی داشته باشند.
وی یادآور شد: دفاعی که براساس ماده 51 منشور ملل انجام دادیم را قبلا اعلام کرده بودیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: براساس قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی کشور مهمانی که براساس موافقتنامه نظامی در کشور میزبان دارای پایگاه است در صورتی که دست به اقدام نظامی بزند و بر خلاف مفاد موافقتنامه و در تضاد منافع کشور میزبان باشد، متجاوز تلقی می‌شود.
*پیگیری‌های حقوقی
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری گفت: آمریکایی‌ها در اقدامی که به طور همزمان صورت دادند چند عمل متخلفانه صورت گرفته است، یکی از بعد کیفری است و اقدام تروریستی و قتل نفس نزدیک به ۱۰ نفر است که مجرمان این اقدام از رئیس جمهور آمریکا به عنوان آمر این اقدام گرفته تا پامپئو و اسپر وزیر دفاع، رئیس سازمان سیا و تیم امنیتی و دیپلماتیک حاضر در رژیم آمریکا عواقب کیفری می‌تواند متوجه آنها شود و از طرف دیگر چون حاکمیت عراق و همچنین حاکمیت ایران را با ترور فرمانده عالی نظامی ما نقض کردند، مسئولیت دولتی برای رژیم آمریکا ایجاد خواهد کرد که پیگیری حقوقی می‌کنیم.
وی همچنین گفت: در داخل با همکاری قوه قضائیه اقداماتی را برای شکایت علیه آمران و عاملان این ترور در دستورکار داریم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره تاثیر این اقدام تروریستی بر مسائل داخلی آمریکا نیز خاطرنشان کرد: ترامپ و دولت فعلی فکر می‌کردند اگر دست به این اقدام بزنند پوئن مثبتی در انتخابات آینده به دست می‌آید و با توجه به موقعیت متزلزل نتانیاهو در رژیم صهیونیستی هم فکر می‌کردند با این ادقام به اهدافشان می‌رسند و افکار عمومی را با خود همراه می‌کنند که بر عکس شد و مکرشان به خودشان برگشت و افکار عمومی داخل آمریکا و ملت‌های دنیا را علیه خود کردند.
این دیپلمات ارشد کشور بیان کرد: بدشان نمی‌آمد با این اقدام قدری از التهابات سیاسی داخلی و رقابت‌ها خارج شوند، می‌خواستند موضوع استیضاح را تحت الشعاع قرار دهند که موفق نشدند و البته این مسائل داخلی آمریکاست، ولی چشممان آب نمی‌خورد که آنها جلوی اقدامات خلاف قانون ترامپ را بگیرند.
وی عنوان کرد: هر دو حزب سر و ته یک کرباس هستند و در مجموع تشکیل دهنده ماهیت این رژیم در آمریکا می‌باشند.
*ملت‌های منطقه و فرزندان مقاومت ممکن است برای فرمانده خودشان برنامه‌هایی داشته باشند
موسوی درباره نفوذ منطقه‌ای ایران پس از ترور سردار سلیمانی هم گفت: نفوذ و حضور ما در منطقه ذاتی است و حضور ما در منطقه یک حضور معنوی است. میزان محبوبیتی که سردار سلیمانی در بین ملت‌های منطقه داشت و بعد از شهادت ایشان بروز پیدا کرد، برای ما هم باورکردنی نبود که این حد از عمق نفوذ و حضور مقامات ما در این منطقه، فرصتی برای جهان اسلام است که متوجه قدرت مردمی خودشان باشند و باشیم و بتوانیم از آن به نفع سرنوشت جهان اسلام و مسئله اول جهان اسلام که فلسطین و قدس شریف است، استفاده کنیم.
وی گفت: نفوذ ما تاریخی و معنوی است و ادامه خواهد داشت. نفوذ ما متکی به فرد نبوده و نشان خواهد داد که با برکات خون ایشان این نفوذ روز به روز تقویت خواهد شد و ملت‌های منطقه پذیرای نفوذ ایران و فرزندان مقاومت خواهند بود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین خاطرنشان کرد: فقدان سردار سلیمانی ثلمه بزرگی بود که چیزی آن را پر نمی‌کند و حتی انتقامی که گرفتیم شاید کفایت نکند که جای خالی ایشان را پر کند. ملت‌های منطقه و فرزندان مقاومت مستقل هستند و ممکن است آنها برای فرمانده خودشان برنامه‌هایی داشته باشند. 
موسوی عنوان کرد: آنهایی که این اقدام رذیلانه و بزدلانه را طراحی کردند فکر می‌کردند با ترور سردار ما نفوذ و حضور منطقه‌ای ما را کمرنگ کنند که با شرایطی که در منطقه می‌بینند خواهند دید چنین رخ نمی‌دهد و حضور پر صلابت نظام و مردم ما و نفوذ معنوی ما در منطقه تداوم خواهد داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات