سمنان >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۹۷۲

میراسموس سازی جامعه ایران؛ ترفندی که در جنگ ویتنام کارساز افتاد

میراسموس یا بیماری روانی ((کمبود مقاومت، بی کنشی )) توانست در برخی از زندان‌های کره شمالی، سربازان امریکایی گرفتار را با وجود سرپناه مناسب، غذا و آب کافی و بدون شکنجه های متداول در دنیا و حتی بدون نگهبانان مسلح و دیوارهای بلند مجهز به سیم خاردار، تا 38 درصد به کام مرگ بکشاند.
پایگاه بصیرت / سید محمد حسن موسویان

سرگرد (پزشک) ویلیام ای میر با تحقیق بر روی هزار زندانی جنگ ویتنام به این نتیجه رسید که در برخی از زندان‌های ویتنام با چند ترفند روانی ساده بر روی سربازان آمریکایی انگیزه را از آن‌ها می گرفتند؛ در نتیجه آنها نه تنها اقدام به فرار نمی کردند، بلکه مدام با همرزمان خود به مخالفت می پرداختند و بازندانبانان ارتباط دوستانه برقرار می کردند.این ترفند در نهایت 38 درصد آنها را به کام مرگ کشاند و آنهایی را که جان سالم به در بردند به انسان‌هایی بی انگیزه تبدیل کرد که بعد از آزادی و تحویل شدن به مرکزی از صلیب سرخ در ژاپن، حتی حاضر نبودند با خانواده های خود تماس بگیرند. ویلیام این اقدام کره ای ها را تحت عنوان ((سلاح نهایی)) جنگ تعریف می کند.

این تکنیک ها شامل :

 1-خبرچینی 2-عیب جویی از خود 3-از بین بردن وفاداری به مقام بالاتر و کشور 4-جلوگیری از هرگونه دریافت عاطفی مثبت

قسمت اول( خبرچینی و عیب جویی از خود)

 نیرو‌های کره شمالی با دادن جوایزی مثل سیگار به زندانیان آنها را تشویق به (خبرچینی) می‌کردند و هدفشان از این کار تنبیه و بر خورد با متخلفین نبود، بلکه از بین بردن روابط دوستانه و قراردادن آنها در مقابل یکدیگر بود. کره ای ها دریافته بودند اگر سربازان امریکایی روزانه تشویق شوند به این کار، از دوستان خود کم می کنند و به یکدیگر آسیب می رسانند.

مهمترین قسمت این روش این بود که سربازان نه در برابر افراد کره ای که در برابر افراد همرزم اعتراف می کردند و عیوب خود و همرزمان خود را بازگو می کردند و بدین ترتیب فرسایش زیرکانه علاقه و اعتماد، احترام و پذیرش اجتماعی میان آنها اتفاق می افتاد و محیطی بوجود می آورد که رضایتمندی سربازان به شکل بی رحمانه ای به صورت پیوسته خالی می شد.

حال شاید از این تجربه امریکایی ها آموخته باشند که با روش ها و تکنیک های جدید و امکانات فراوانی که ابررسانه‌ها و فضای مجازی در اختیار آنها گذاشته است، برای به زانو در آوردن کشور های مقاومت و مخالفان خود نهایت استفاده را ببرند. امریکا با نفوذ در سبک زندگی این ملت ها در حال پیاده سازی این ترفند می باشند.

دعوت از نخبگان و هنرمندان و تشویق آنها برای جذب در سیستم های رسانه ای و سینمایی هالیوود؛ استفاده از این هنرمندان جذب شده به سیاه‌نمایی و بدگویی علیه کشورها و ملت های خویش و تجلیل مدام از آنها در جشنواره های مختلف و دادن جایزه هایی هچون نوبل به آنها که پرداختن به عیوب جامعه خویش در آنان را بدین شیوه‌ها دوچندان می‌کنند. این کار به صورت گسترده در داستان‌ها، فیلم های سینمایی، سخنرانی ها، لطیفه سازی‌ها،مناظرات و گفتگوهای خبری و تحلیلی در فضای رسانه‌ها و فضای مجازی در جریان است تا به صورت گفتمان عام در جامعه‌ای مثل ایران تبدیل شود، تا این که ملت را از پایبندی به اخلاق اسلامی و سنت های فرهنگی خارج نموده و ملت دائماً به عیب جویی یکدیگر بپردازند تا به مرور زمان پیوند‌های عمیق خانوادگی و قومی و مذهبی خود را از دست داده و تبدیل به انسانهایی بی انگیزه و تنها شوند تا با حداقل دستمزد و با کمترین هزینه به سربازان برانداز بی هدف برای سردمداران امریکایی مبدل شوند. در آشوب های اخیر، رفتار آشوبگران دستگیرشده کاملاً با نتایج بهره‌برداری از این ترفند روانی همخوانی داشته و نکات روانشناختی آن مشهود بوده است.

البته عوامل بی انگیزه کردن ملت ها مختلف است و حتی موضوعات اجتماعی مانند موضوعت اقتصادی همچون ترویج ذهنیت تبعیض و اختلاف طبقاتی در میان جامعه نیز می تواند در اجرای ترفند میراسموس کارساز افتد. این مهم تاکنون به امریکایی ها کمک بسیاری کرده است. امریکا با بهره‌گیری از موضوع اقتصادی و تحریم و ایجاد فضای روانی ناشی از آن دوگانه تحریم و مذاکره در جامعه ایران، در روی کار آمدن معتدلین نزدیک به سیاست‌های این کشور در ایران مؤثر بود.

قسمت دوم

سومین روشی که کره ای ها بکار می بردند، از بین بردن وفاداری به مقام رهبری و کشور بود که به صورت تدریجی ولی پیوسته در جریان بود و نتیجه وحشتناکی بدنبال داشت.

در یک مورد، فرمانده به سرباز دستور می دهد در مزرعه برنج از آب در گودال ننوشد، زیرا می‌دانست موجودات زنده در درون آب ممکن است باعث مرگ وی شوند؛ ولی سرباز با نگاهی به سرهنگ می‌گوید:(( رفیق تو دیگه سرهنگ نیستی، تو هم مثل من یک زندانی کثیف هستی، تو مراقب خودت باش و من هم از خودم مراقبت می کنم.)) سرباز چند روز بعد به علت ابتلا به اسهال خونی می‌میرد.

دشمنان انقلاب و میهن در طول گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان همواره با ترفند و دروغ پردازی، امامین انقلاب را با تهمت های ناروا و متهم کردن به دروغ گویی، دیکتاتوری، مال اندوزی و دادن فتواهای ظالمانه و عدم رعایت حقوق ملت و ... متهم کرده اند تا با بارش افکار منفی در ذهن ملت، وفاداری مردم ایران را از جایگاه رفیع ولایت بگیرند، که به علت ساده زیستی و نبود لکه های تاریک در منش سیاسی و سبک زندگی و نگاه بلند و عمیق دینی برگرفته از اسلام رهبر فقید و رهبر حی، در اجرای این حیله موفق نبوده اند.

البته نباید ساده انگارانه به این تلاش ها نگاه کرد، چراکه اقشار مختلف مردم و میزان عمق اعتقادات آنها به دیگر مسئولان کشور، به علل مختلف، از قبیل نوع مدیریت و یا وجود کاستی های اخلاقی و اعتقادی و نفوذ دشمن در تصمیم گیری برخی مسئولین، توانسته اند زمینه تخریب را فراهم سازند و باعث منفی شدن دید مردم نسبت به آنها شوند و در ادامه همچنان سعی دارند ناکارآمدی و سوء مدیریت برخی مسئولین را متوجه جایگاه رهبری کنند و به این مقام منتصب دهند. به طور مثال ( فشارهای اقتصادی چند سال اخیر باعث دلخوری مردم و گله مندیشان در حوزه معیشت شده و به علت اینکه دولت در تحقق شعارهای خود نتوانسته است اقدام مؤثری کند، لذا مشکلات و عدم توانایی در کنترل افزایش قیمت ها را به نهادهای مرتبط به رهبری نسبت می‌دهد) که با ایجاد روشنگری در بین مردم می توان بعد از 40 سال جلوی این روش ضدبشری را در سیاست ورزی عناصر داخلی و خارجی غرب‌گرا گرفت. وگرنه نتیجه چنین اقدامات روانی از سوی دشمن موجب می شود که جوان ناکام در حوزه های اولیه ازدواج و اشتغال و یا مسکن، زیر بار فشار روانی، دست به اعتراض می زند و ضد انقلاب و رسانه های بیگانه او را به سمتی کانالیزه می کنند که همان مسیر خوردن آب آلوده در مزارع برج توسط سرباز آمریکایی را طی کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات