صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۹۸۷

آماده‌باش منطقه برای رویارویی با بحران جدیدی به نام «معامله قرن»

همزمان با اعلام زمان رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن»، محیط امنیتی غرب آسیا به شدت تحت تاثیر و نیروهای رژیم صهیونیستی و آمریکا در شرایط آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند. فلسطینی‌ها نیز خود را مهیای رویارویی با این طرح منحوس کرده‌اند که با خیانت و همراهی برخی مرتجعین عرب همراه است.
عده‌ای اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا در غرب آسیا را «حماقت» می‌نامند، چرا که «دونالد ترامپ» را فاقد هرگونه اصول منسجم در سیاست خارجی می‌دانند و از همین رو است که اقدامات وی در منطقه تنش زا تفسیر می‌شود. نماد بارز این نوع نگاه به ترامپ، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بود که با دستور مستقیم شخص ترامپ انجام و دنیا را مات و مبهوت کرد. پس از این حماقت، پارلمان عراق طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب و ایران بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق را موشک باران کرد و مردم عراق نیز در یک تظاهرات تاریخی نشان دادند، اخراج آمریکایی‌ها اولویت نخست آنهاست. این مسئله باعث شد تا موجی برای اخراج کامل نظامیان آمریکا از «منطقه» به راه بیفتد. حالا خبر رسیده ترامپ در آستانه حماقتی دیگر است. او اعلام کرده روز سه‌شنبه طرح موسوم به معامله قرن در مورد فلسطین را رونمایی می‌کند.
قیام مسلحانه
رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون در چند نوبت اعلام این طرح را به تاخیر‌انداخته چرا که نگران پیامدهای آن بوده است. گروه‌های فلسطینی پیش از این گفته بودند رونمایی از این طرح باعث «قیام مسلحانه» و گسترده مردم فلسطین خواهد شد. اما با تمام این شرایط ترامپ آن طور که وعده داده قصد دارد تا این طرح را روز سه شنبه (فردا) رسما اعلام کند. به همین دلیل از نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی‌گانتس رقیب نتانیاهو در انتخابات پارلمانی دعوت کرده تا به آمریکا سفر کنند. حتی اعلام شده، برنامه‌ای برای دیدار با برخی از وزرای خارجه برخی کشور‌های عربی نیز تدارک دیده و احتمال دیدار وزیر خارجه بحرین با نتانیاهو وجود دارد!
درباره طرح
نکته مهم در مورد این طرح به محتوای آن بر می‌گردد. گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد این طرح شده است. از جمله تسلط کامل رژیم صهیونیستی بر «دره اردن» در کرانه باختری تا خلع سلاح فلسطین. اما یک مسئله مهم دیگر اینکه، برخی از بندهای معامله قرن که مطرح شد برخی جریان‌های سیاسی رژیم صهیونیستی از اعطای آن ‌اندک امتیازهای ظاهری و محدود به فلسطین نیز خشمگین شدند به همین دلیل در انتخابات پارلمانی به نتانیاهو رای ندادند و همین مسئله باعث شد نتانیاهو موفق به تشکیل کابینه نشود. حال این مسئله مطرح شده که چرا ترامپ قبل از انتخابات پارلمانی اسفندماه در سرزمین‌های‌اشغالی اقدام به رونمایی از این می‌کند در حالی که راستگرایان افراطی همچنان علیه نتانیاهو در انتخابات رای خواهند داد؟ به نظر می‌رسد که ترامپ تغییراتی در محتوای معامله قرن داده و همان‌اندک امتیازهای ظاهری که قرار بوده به فلسطین اعطا شود باز هم محدود‌تر شده و این چنین می‌خواهد نتانیاهو را در انتخابات اسفند ماه به پبروزی نزدیک کند! مسئله‌ای که لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز بر آن تاکید کرده و گفته رونمایی از معامله قرن با هدف پیروزی نتانیاهو در انتخابات است.
واکنش‌ها
با این وجود خبر اعلام زمان رونمایی از «معامله قرن» با واکنش شدید گروه‌های فلسطینی مواجه شده است. آنها اعلام کرده‌اند فلسطین اجازه «استعمارگری جدید» را نخواهد داد. حماقت ترامپ باعث شده تا جهاد اسلامی هم رسما اعلام کند سخن گفتن از «معامله قرن» در این برهه زمانی با هدف نابودی «آنچه از مسئله فلسطین باقی مانده» است. جهاد اسلامی حتی هشدار داده این اقدام، باعث افزایش بیش از پیش تنش‌ها در این منطقه شود. جنبش حماس نیز انگشت اتهام را به سمت کشورهای مرتجع عربی نشانه گرفته و تاکید کرده باز بودن دروازه پایتخت‌های عربی به روی رژیم‌اشغالگر، سرکوب مقاومت در کرانه باختری به دست تشکیلات خودگردان و هماهنگی امنیتی این نهاد با دشمن صهیونیستی، زمینه را برای اینچنین طرح‌هایی فراهم کرده است.
آماده‌باش صهیونیست‌ها
اقدام انتحاری ترامپ در اعلام زمان رونمایی از معامله قرن باعث شده تا برخی کارشناسان صهیونیستی مانند «رون بن یشای» تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» درباره تنش نظامی با فلسطینی‌ها هشدار دهد. پایگاه صهیونیستی «عاروتص شوع» نیز نوشته «نیروهای دفاعی اسرائیل با توجه به این احتمال که جزئیات معامله قرن ترامپ سبب بروز آشوب توسط عرب‌های فلسطینی شود، در حالت آماده‌باش قرار دارند». بنابر گزارش این رسانه، ارتش رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر به ویژه در مناطق مرکزی فلسطین‌اشغالی سلسله تدارکات و تدابیری برای آمادگی در برابر هرگونه «آشوبی» اتخاذ کرده است. «دبکا فایل» هم روز شنبه از اعزام نظامیان آمریکایی بیشتری به غرب آسیا در آستانه رونمایی از طرح سازش موسوم به «معامله قرن» و همزمان با تشدید تنش بین آمریکا و ایران خبر داد. به نوشته «دبکا فایل»، ناو گروه «یو‌اس‌اس باتان» و ۲۴۰۰ تفنگدار دریایی آمریکا در حال استقرار در غرب آسیا هستند تا با هرگونه درگیری احتمالی و تنش بعد از رونمایی از معامله قرن مقابله کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات