صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۲۰۰۲۳

ره‌آورد نامناسب بزرگسالان به دنیای کودکان

پایگاه بصیرت / بهاره سحری

حتماً شما هم همچون من گاهی با رفتارهای نامناسب خشونت‌بار کودکان‌تان مواجه شدید و سعی کردید آنها را از انجام چنین رفتاری منع کنید؛ اما آیا تا به امروز به دلایل بروز چنین رفتارهایی از کودکان‌تان فکر کردید؟

باید بدانید رفتارهای نامناسب کودکان در برخی مواقع ره‌آوردی از دنیای بزرگسالان است. در اصل روحیه کودکان چنان لطیف است که از هر لکه سیاهی متأثر می‌شود. این لکه سیاه می‌تواند یک خبر ناراحت‌کننده باشد یا بازتابی از رفتار خودمان؛ البته خبرهای بد همواره وجود دارند، این روزها نیز بیش از گذشته؛ زیرا در دنیای پیچیده انسانی نمی‌توان جلوی وقوع حوادث تلخ را گرفت، اما می‌توان با دور کردن کودکان از این اخبار، دنیای بهتری را برای آنها ساخت.

کودکان در دنیایی زندگی می‌کنند که در آن جایی برای غم، ناراحتی و خشونت وجود ندارد. این دنیای لطیف به مرور زمان و با بزرگ‌تر شدن فرد به دنیای بزرگسالان نزدیک می‌شود و با پذیرش واقعیت‌ها ره‌آوردهای نامناسب را در خود حل خواهد کرد، پس بهتر است بگذاریم روند رشد انسان به درستی طی شود و کودکی فرزندمان به خبرهای نامناسب آلوده نشود.

خواندن کتاب می‌تواند جایگزین مناسبی برای شنیدن خبرهای نامناسب باشد. ما می‌توانیم در زمانی که در طوفان حوادث ناگوار فرو می‌رویم کودکان‌مان را بر کشتی کتاب سوار و همراه قطار کلمات به دنیای شادی روانه کنیم؛ اما آنچه در این میان باید بیشتر به آن توجه شود، محتوای کتاب است تا به اصطلاح از چاله به چاه نیفتیم؛ زیرا کتاب که دوستی مهربان برای همه ما به حساب می‌آید در برخی مواقع به دست افراد نامناسبی می‌افتد و به چاقویی با لبه زهرآگین تبدیل می‌شود؛ مثلاً در روزهای گذشته شاهد انتشار خبر راهیابی کتابی با موضوع خودکشی در مهدکودک‌ها بودیم. هر چند این خبر پس از چند روز تکذیب شد، اما حضور چنین کتاب‌هایی به ویژه در اماکن عمومی، مانند مترو و اتوبوس که ممکن است در اختیار کودکان و نوجوانان نیز قرار بگیرد، کاری کاملاً ناشیانه و غیرکارشناسی است. حساسیت نسبت به موضوع کتاب کودک موجب شده است مسئولان کشورهای مختلف جهان با رده‌بندی محصولات فرهنگی دنیای کودکان را تا حدودی از دنیای بزرگسالان جدا کنند؛ البته چنین کاری نیازمند تفکر بیشتر و شناخت نیازها و مقتضیات روحی کودکان است. بنابراین اگر مقتضیات روحی کودک‌مان را بشناسیم، می‌توانیم انسان بهتری را به جامعه تحویل دهیم و در نهایت آینده بهتری را برای جامعه و کشورمان رقم بزنیم. کودکان ما به مرور زمان با مهارت‌های زندگی آشنا می‌شوند و آنها را می‌آموزند، البته اگر این آموزش به جا و مناسب باشد میوه مناسبی خواهد داشت و در غیر این صورت نتیجه مناسبی را در برنخواهد داشت و این میسر نمی‌شود جز با آشنا کردن و انس دادن فرزندان‌مان با کتاب، آن هم نه از نوع کتاب‌های مترویی!

در پایان باید گفت دنیای امروز می‌تواند به شرط رعایت دنیای کودکان و احترام به آن دنیای بهتری باشد. دنیای کودکان بخشی از نظم طبیعی زندگی ماست و مختل کردن آن به معنای مختل کردن بخشی از نظم جهان است و هر نامنظمی پیامدهایی به دنبال خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات