صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۰۱۵۷
بررسی آخرین وضعیت جناح‌های سیاسی در آستانه آغاز رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم

آماده برای رقابت!

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / مهدی سعیدی

بازیگران میدان رقابت‌های انتخاباتی لحظه‌شماری می‌کنند تا آخرین مرحله بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان به پایان برسد و بلافاصله پس از آن، تکلیف لیست‌‌های انتخاباتی مشخص شود و با همه توان به میدان رقابت پا بگذارند.

اصولگرایان نسبت به اصلاح‌طلبان تکلیف مشخص‌تری دارند؛ شورای ائتلاف اصولگرایان در حوزه‌های انتخاباتی، کمیته‌ای 250 نفره از افراد شناخته شده و مورد اعتماد از اقشار گوناگون را برگزیده است تا این افراد در فرایند ترکیبی از طریق نظرسنجی و نخبگی، به نامزد نهایی برسند. این اتفاق در بیش از 200 حوزه انتخابیه افتاده و تکلیف کمتر از 90 نامزد در شهرهای بزرگ باقی مانده است که گره کار هم در همین تعداد باقی مانده است؛ زیرا هنوز اختلافاتی در میان آنان وجود دارد و تداوم این اختلاف می‌تواند به ارائه دو لیست بینجامد! لیست دومی که هرچند احتمالاً مشترکات فراوانی خواهد داشت، اما می‌تواند به پاشنه آشیل این جریان بدل شود. اگر لیست دوم متولد شود، متولی آن جبهه پایداری خواهد بود.

آخرین خبر از این اردوگاه آنکه فرایند تصمیم‌گیری شورای ائتلاف در تهران توانست در نظرسنجی رایانه‌ای صورت گرفته میان بیش از 7000  نفر، از 159 گزینه به 90 نفر برسد و این فرایند تا رسیدن به 30 نفر در روزهای آتی ادامه خواهد یافت.

اصولگرایان تلاش دارند با انتخاب عنوان جریان انقلابی و به‌کارگیری جوانان مؤمن انقلابی، چهره متفاوتی از گذشته ارائه دهند و خود را پایبند به ساختن دولت اسلامی‌‌ـ انقلابی با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بدانند.

اما اردوگاه اصلاح‌طلبان از شرایط متفاوتی برخوردار است. اصلاح‌طلبان هرچند تلاش کرده‌اند تا با راه‌اندازی «نهضت ثبت نام» با دست پر و با حضور همه چهره‌های نام آشنای‌شان به میدان بیایند تا پس از مدت‌ها مجلسی اصلاح‌طلبانه در تراز مجلس ششم تشکیل دهند، اما حوادث آبان ماه موجب شد تا این پیام به بخشی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلبان منتقل شود که تشکیل مجلسی اصلاح‌طلبانه رؤیایی دست‌نیافتنی است. این امر موجب شد تا نهضت ثبت‌نام در گام اول شکست بخورد و بخش عمده‌ای از چهره‌هایی که انتظار حضور آنان در انتخابات می‌رفت، در پایان آذر ماه از نام‌نویسی در انتخابات صرف نظر کنند!

در ادامه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از سوی شورای نگهبان نیز چندان به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نیامده است. آنان به ردصلاحیت گسترده معتقد هستند؛ به گونه‌ای که از ردّصلاحیت 93 درصد از اصلاح‌طلبان سخن گفته‌اند؛ هرچند هیچ فهرست مشخصی در این زمینه منتشر نکرده‌اند. البته جریان رقیب این رویکرد و اظهارات را عملیات فریب و خلاف واقع می‌دانند.

اصلاح‌طلبان معتقدند، اگر همین وضعیت در بررسی نهایی شورای نگهبان تثبیت شود، آنان در اکثریت حوزه‌های انتخاباتی نخواهند توانست لیستی ارائه دهند؛ لذا چند حالت ممکن است برای این جریان قابل تصور باشد؛ حالت اول آنکه یا از ارائه لیست کناره‌گیری کرده و عطایش را به لقائش ببخشند. حالت دوم آنکه لیستی ناقص متناسب با  ظریفت‌شان ارائه دهند و حالت سوم ائتلاف با اعتدالیون و چهره‌های میانه‌رو یا مستقل خواهد بود.

درباره این سه دیدگاه هرچند هنوز اختلاف وجود دارد؛ اما اگر شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان سیاست اول را برگزیند، بدون شک شاهد ارائه لیستی مستقل از سوی بخش دیگری از این اردوگاه با محوریت حزب کارگزاران سازندگی خواهیم بود که به حضور در انتخابات تحت هر شرایط اعتقاد دارند.

اخبار منتشر شده درباره دیدار رئیس دولت اصلاحات و اعتدال و اظهارات رئیس‌جمهور در حمایت از اصلاح‌طلبان و حمله به شورای نگهبان این سناریو را تقویت می‌کند که همچون انتخابات مجلس دهم، احتمالاً شاهد ارائه لیست ائتلاف اصلاح‌طلب‌ـ اعتدالی در انتخابات خواهیم بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات