صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۰۲۵۰

آیا مجلس مستقل است؟

پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری
مجلس شورای اسلامی در نظام تصمیم‌گیری کشور و پیگیری حقوق مردم تا چه اندازه مستقل و مؤثر نقش خود را ایفا می‌کند؟
وظایفی که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته، نشانه جایگاه بسیار مهم و تأثیرگذاری است که برای مجلس و نمایندگان مردم در این رکن مهم در نظر گرفته شده است. فراهم کردن نرم‌افزار حرکت اجرایی کشور مسئولیت خطیر و تعیین‌کننده‌ای است که بر اساس تکلیف قانون اساسی، قوه قانون‌گذاری و نمایندگان مردم بایستی تمهیدات متناسب با آن را فراهم کنند. این رسالت تعیین‌کننده آن قدر مهم بوده که در پی آن نظارت مؤثر و همه‌جانبه بر همه افراد و ارکان قوه اجرائی کشور معین شده است و ابزارهایی از جمله تذکر، سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص همگی برای ضمانت اجراء این کارکرد اساسی مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده است.
در این میان نکته مهم، فاصله‌ بین جایگاه حقیقی مجلس در قانون با انتظار و قضاوتی است که مردم از عملکرد این نهاد مهم کشور مشاهده می‌کنند. مردم چون مشکلات پیش‌آمده بر سر راه اقتصاد و معیشت خود را حس می‌کنند یا سکوت و کم‌تحرکی نمایندگان خود در مجلس را به چشم خویش می‌بینند، ناخودآگاه به این ذهنیت می‌رسند که مجلس چندان در حل مسائل آنها گره‌گشا نیست.
هر چند این تصور مردم نمی‌تواند نادرست باشد و مجلس فعلی نیز مورد نقد جدی کارشناسان قرار دارد، اما خوب است به یاد داشته باشیم که این مجلس و این مجالس گذشته و آینده تشکیل‌شده از انتخابی است که مردم در آن نقش اساسی دارند. چنانچه مجلس توانمند، مردمی، منافع ملی‌نگر و دارای توان اولویت‌بندی صحیح و کارشناسانه شکل بگیرد،‌ بی‌شک آثار مثبتی در اقتصاد و معیشت مردم ظاهر می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات